Showroom marketing voor grote en kleine showrooms

Steeds meer bedrijven gaan online. Dat moet ook wel want grote online spelers vormen een bedreiging. Gelukkig vindt een deel van het publiek het prettig om een showroom of fysieke winkel te bezoeken.

Een showroom is een goede oplossing voor (online) bedrijven. Toon de producten, meubels, sportartikelen of auto’s aan het publiek. Als showroom is het belangrijk om de website of webshop bij de bedrijfsactiviteiten te betrekken. Potentiële klanten kijken eerst online waar ze producten kunnen kopen. Vervolgens nemen ze fysiek een kijkje.

Of de klant daadwerkelijk naar de showroom komt hangt van de inrichting van de website af. Daarom is online marketing voor showrooms ontzettend belangrijk.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zichtbaar in de organische zoekresultaten

Een showroom is (vaak) vanaf de straatkant zichtbaar. Toevallige voorbijgangers lopen soms spontaan binnen. Echter het merendeel van de showrooms moet het hebben van klanten die gericht op het bedrijf afkomen.

Dit betekent de showroom bij het publiek onder de aandacht brengen. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld adverteren in het lokale krantje of folders verspreiden. Online marketing werkt nóg beter, omdat meer dan 90% van de gebruikers een zoektocht bij Google start.

Wie hoog in de organische zoekresultaten staat heeft alle macht in handen. Een eerste positie in Google betekent 25% tot wel 45% van het zoekverkeer aantrekken (op een specifieke zoekterm). Omdat een showroom locatiegebonden is, ligt de focus op lokale marketing.

Zichtbaar zijn in de organische zoekresultaten is niet voldoende. Het gaat zich om een hoge positie bemachtigen, het liefst positie 1 t/m 5.

SEO voor showrooms

SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie. Het is een online marketingtechniek om website hoger in Google te krijgen. SEO voor showrooms bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Het delen van waardevolle content op de bedrijfswebsite
  • Gastbloggen voor het opbouwen van naamsbekendheid
  • Voorzichtige linkbuilding om meer autoriteit te krijgen
  • Technische optimalisatie van de website

Sommige onderdelen zijn zelf toe te passen zoals content maken of gastbloggen. Maar wie hier onvoldoende kennis van heeft riskeert content van lage kwaliteit. Hierdoor zal de website zeker niet hoger in Google of andere zoekmachines scoren. Het kan zelfs schade aan de website toebrengen.

Voorzichtige linkbuilding is een methode om aan het linkprofiel te werken. Ik gebruik vaak de term ‘voorzichtig’ omdat deze techniek om een goede strategie vraagt. Sommige marketeers verzamelen de meest vreemde backlinks, die weinig relatie hebben met de website van hun klant. Dit kan uiteindelijk zeer negatief uitpakken, zoals een fors lagere ranking.

Technische optimalisatie is en blijft belangrijk. De potentiële klant komt op de website uit en wil vooral een goede gebruikservaring. Het navigeren op de website moet duidelijk zijn, teksten zijn leesbaar en afbeeldingen van een hoge kwaliteit. De website is op mobiel goed zichtbaar en de snelheid van de website is in orde.

SEA = adverteren in zoekmachines

SEA staat niet voor sea (zee) maar voor Search Engine Advertising. Oftewel adverteren in zoekmachines, waarbij gebruik wordt gemaakt van doordachte zoektermen. Deze vorm van online marketing bereikt de doelgroep sneller en zeer effectief.

Het is niet zo dat SEA voor een hoge positie in de organische zoekresultaten zorgt. Wel is het zo dat advertenties boven de organische zoekresultaten worden getoond, dus je trekt hier direct de aandacht mee. Ideaal om klanten naar je showroom te trekken.

SEA vraagt om een maandelijks budget. Bij het stopzetten van de campagne is de zichtbaarheid weg, waardoor je verder zult moeten vertrouwen op organische rankings. Daarom blijft SEO de basis van online marketing.

De showroom op social media zichtbaar maken

Niet elke showroom heeft baat bij een actief social media-account. Terwijl anderen hier zeer goed zaken doen. Denk bijvoorbeeld aan de meubelshowroom, die zal op netwerken als Instagram en Facebook enorm veel aandacht trekken. De autoshowroom doet het op Instagram of Pinterest goed, dit zijn immers de visuele sociale netwerken.

Andere showrooms die aan social media moeten denken zijn showrooms in keukens, badkamers, slaapkamers (bedden), sportartikelen en tuinmeubelen.

Social media inzetten? Denk dan aan het aanmaken van een bedrijfsaccount, het delen van productfoto’s, interessante nieuwtjes en aanbiedingen. Ga de interactie met de doelgroep aan. Het aanmaken en onderhouden van een bedrijfsaccount is gratis, het vraagt alleen een tijdsinvestering.

Adverteren op social media is laagdrempelig en brengt, in verhouding met adverteren in zoekmachines, weinig kosten met zich mee.

Eventueel kun je als showroom gebruik maken van een of meerdere influencers. Deze promoten de showroom, het merk of de producten onder hun volgers. Influencer marketing is een vernieuwende marketingstrategie die voor sommige bedrijven veel effectiviteit met zich meebrengt.

E-mailmarketing is nog steeds effectief

Soms wordt gedacht dat e-mail marketing ouderwets is, maar uit de praktijk blijkt dat dit nog springlevend is. En ook nog eens effectief. Laat bezoekers, zowel op de website als in de showroom, zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Lok ze met aantrekkelijke aanbiedingen, waardoor ze eerder bereid zijn om zich als abonnee aan te melden.

Wanneer bestaande klanten hun e-mailadres hebben achtergelaten mag je ze mailen met relevante nieuwtjes of aanbiedingen. Dit mag net zolang totdat de klant zich hiervoor uitschrijft (opt-out).

Het kost veel minder tijd en geld om bestaande klanten opnieuw naar de showroom te trekken, dan nieuwe klanten te werven. Steek dus zeker energie in bestaande klanten middels e-mailmarketing.

Moeite om bezoekers naar de showroom te krijgen?

Door internetreuzen zoals Bol.com, Wehkamp en Amazon is het steeds lastiger om bezoekers naar een showroom te trekken. Daarom is het belangrijk om de voordelen van een showroom voor het publiek duidelijk te maken.

Maak de online gebruiker warm om een bezoek aan je showroom te brengen. Zorg dat je zichtbaar bent in zoekmachines, social media, gastwebsites, in de media en misschien wel op YouTube.

We hanteren een online marketingstrategie die resulteert in een goede zichtbaarheid op Google. Ook helpen we met het opbouwen van naamsbekendheid, het technisch verbeteren van de website en de interactie met social media publiek aangaan. We brengen je showroom bij consumenten in beeld, zelfs wanneer ze de website of de showroom van concurrenten bezocht hebben.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?