Shockeffect: betekenis en binnen de marketing toepassen

Bijgewerkt: 22 november 2022

Shockreclame of een shockadvertentie, het is een goede manier om belangrijk onderwerpen onder de aandacht te brengen. Het shockeffect zorgt vaak voor gedragsverandering. Hierdoor gaat het publiek anders tegen bepaalde zaken kijken.

Het shockeffect ontstaat door een campagne waarbij mensen zich bewust worden van iets. Een goed voorbeeld hiervan is de shockcamapgne van de overheid tegen roken.

Hoewel het effect van shockcampagne groot is, wil dit het niet zeggen dat dit soort campagnes voor alle bedrijven geschikt is.

Voorbeelden met betrekking tot shockcampagnes

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Meestal hebben shockcampagnes betrekking op de maatschappij, maar ook op gezondheid. Vaak is het de overheid die middels indrukwekkende reclames het gedrag van de bevolking wil veranderen. Of in ieder geval het bewustzijn wil beïnvloeden.

Dit zijn enkele voorbeelden van shockcamapgnes die in het verleden voorbijkwamen.

Je bent een rund als je met vuurwerk stunt. In 1996 krijg shockeerde deze campagne enorm. Het publiek werd zich bewust van het gevaar van vuurwerk. Kijk naar de reclame en begrijp hoe choquerend dit voor het publiek kan zijn. En wat dit met de bewustwording doet.

In 2006 deelde de overheid een reclamecampagne omtrent agressie in het verkeer. En in 2021 een campagne die over armoede in Nederland ging. Ook deze reclame had veel impact op de bevolking.

Dit is het shockeffect

Het shockeffect is vaak nodig om voor gedragsverandering te zorgen. Je kan 100 keer tegen het publiek zeggen dat roken slecht is voor de gezondheid. Maar pas wanneer ze met de gevolgen geconfronteerd worden, en op een schokkende manier, dan dringt de boodschap goed binnen.

Het shockeffect moet er dus vooral voor zorgen dat het publiek zich ergens van bewust wordt. Daarom is shockreclame niet voor elk bedrijf of instantie geschikt. Een dergelijke campagne moet vooral het gedrag van het publiek willen beïnvloeden. Waarbij het zich bewust wordt van slechte leefgewoontes, verkeerde keuzes of maatschappelijke of sociale problemen.

Een webshop dat een smartphone wil promoten zal weinig hebben aan het realiseren van een shockeffect. Sterker nog, dit kan zelfs averechts werken. Maar sommige bedrijven hebben er juist wel baat bij, ook wanneer er een commercieel belang bij is.

Je kunt als bedrijf dat producten of diensten aanbiedt namelijk ook een micro shockeffect teweegbrengen. Ontdek wat dit met het publiek doet.

Gedragsveranderingen bij het publiek

Middels choquerende reclame wil je gedragsveranderingen bij het publiek realiseren. Hiermee wijk je af van de standaard reclamecampagnes. Door te choqueren trek je de aandacht. Maar hierbij moet je wel de maatschappelijke en morele grenzen kennen. Shockreclame kan namelijk ook een grens te ver gaan, waardoor je het tegenovergestelde effect. Het kan voor veel woede of verdrietig zorgen. Op die manier wil je met je bedrijf niet in de media komen.

Gelukkig zijn de laatste generaties wel wat gewend. Ze zijn met het internet opgegroeid en hebben al heel wat choquerende beelden voor ogen gekregen. Dit leidt ertoe dat choquerende reclame bij de nieuwste generaties meer kan.

De voordelen van shockreclame

Ben je van plan om shockreclame voor je bedrijf in te zeggen? Bedenk dan vooral wat wel door de beugel kan. Denk maar eens aan het onderwerp omtrent zwarte piet. Vroeger was dit heel normaal, tegenwoordig vinden sommige mensen dit choquerend.

Maar er zijn ook dingen die we tegenwoordig niet meer choquerend vinden en vroeger wel. Dit heeft allemaal met veranderingen omtrent cultuur en religie te maken. Maar ook met de beelden waar we aan bloot worden gesteld.

Reclame met een shockeffect kan grote voordelen voor een bedrijf opleveren:

  • Opvallend
  • Meer aandacht van het publiek
  • Deelbare content
  • Meer naamsbekendheid opbouwen

Afhankelijk van de manier van adverteren kan een shockadvertentie goedkoper zijn, al helemaal wanneer dit digitaal plaatsvindt. Let ook goed op het uur van de dag waarop de advertentie of de commercial getoond wordt. Shockreclame zou zeker niet onder de aandacht van kinderen moeten komen. Dus niet op tijden waarop ze televisie kijken, en ook niet op websites die veel door kinderen worden bezocht.

Wat je over de nadelen moet weten

Dat is gelijk een van de nadelen van reclame met een shockeffect: het kan zeer choquerend voor bepaalde doelgroepen zijn. Het is altijd belangrijk om hier rekening mee te houden. Je wil niet een menigte woedende ouders aan je deur hebben staan. Of een groepering die aanstoot geeft aan je reclame.

Houd ook rekening met de achtergrond van de doelgroep. Wat hebben ze meegemaakt en hoe geven ze persoonlijke betekenis aan de advertentie of de commercial? Alleen al om die reden is het aan te raden om de ideale klant op te stellen (persona maken).

Dit betekent dat shockreclame om een goede voorbereiding vraagt, en dit kost meer tijd en misschien ook meer geld. Bovendien is het altijd afwachten hoe de reclameboodschap op het publiek overkomt. Houd rekening met negatieve uitingen richting je bedrijf, wat niet iedereen zal van je advertentie gecharmeerd zijn.

Zelf een campagne opzetten

Hoe moeilijk is het om zelf een reclamecampagne op te zetten? Met de komst van het internet is het ons een stuk makkelijker gemaakt. Iedereen kan op social media adverteren. Het enige dat hiervoor nodig is, is een advertentieaccount, dit is snel en gratis aangemaakt.

Adverteren in zoekmachines behoort ook tot de mogelijkheid, net als het gebruikmaken van een advertentienetwerk. Of rechtstreeks op relevante websites adverteren.

Daarnaast is het mogelijk om voor radioreclame of televisiereclame te gaan. Of misschien wel folderverspreiding. Waar je ook voor kiest, zet vooraf de voors en tegens en de kosten op een rij. Vooral die kosten kunnen bij offline adverteren flink oplopen, waardoor dit niet meer bij je budget past.

Wil je een shockeffect teweegbrengen en weet je niet hoe je dit aanpakt? Vraag een goed reclamebureau om hulp.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven