SEO zelf doen: 5 tips

Bijgewerkt: 17 september 2021

Wil je SEO zelf doen? Dit bespaart je in ieder geval een hoop geld. Wel moet je rekening houden met de hoeveelheid tijd die je hierin steekt. Waar moet je verder op letten? In dit artikel 5 tips om SEO zelf te doen.

SEO uitleg

Laten we eerst eens naar de SEO uitleg kijken. SEO is de afkorting van search engine optimization. In gewoon Nederlands noem je dit ook wel zoekmachine optimalisatie. Doel van SEO: een betere vindbaarheid in zoekmachines.

Wanneer je (bijna) bovenaan in Google staat, ontvang je automatisch meer websitebezoekers. Dit betekent op de eindstreep een hogere conversie, iets waar het bij veel websites en webshops om draait.

SEO zelf doen of uitbesteden?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Zoekmachine optimalisatie lijkt soms lastig maar dat is het niet. Tenminste, veel van de onderdelen kun je zelf uitvoeren. Moet je dan SEO zelf doen of uitbesteden? Ondanks dat zoekmachine optimalisatie niet heel moeilijk is vraagt het wel een hoop tijd. Bovendien moet je van bepaalde zaken wel kennis hebben. SEO uitbesteden kan bij de volgende specialisten of bedrijven:

  • SEO specialist/ SEO expert
  • SEO bureau
  • Online marketing bureau

Dit zijn bedrijven waar je terecht kunt voor zoekmachineoptimalisatie.

Wil je dit geheel uitbesteden? Houd dan rekening met hogere kosten. Gemiddeld kost SEO je tussen de €200 en €5000 per maand. Dat zijn grote prijsverschillen, maar het hangt er ook helemaal vanaf wat je wil.

SEO zelf doen: 5 handige tips

Je besluit staat vast: je gaat SEO zelf doen. Hieronder vind je 5 handige tips waarmee je direct aan de slag kunt.

Tip 1: website optimaliseren

Kijk eerst eens kritisch naar je website of webshop. Geloof het of niet maar zelfs in 2021 kom ik nog websites tegen die niet mobielvriendelijk zijn. Meer dan 80% van de consumenten surft via een mobiele telefoon. Is jouw website hier niet op aangepast, dan is de kans groot dat bezoekers uit frustratie weer snel verdwijnen.

Maak je website of webshop mobielvriendelijke! Veel CMS-systemen zoals WordPress of WooCommerce bieden dit automatisch aan. In andere gevallen moet je er zelf iets aan doen.

Kijk gelijk even naar de afbeeldingen of video’s op je website. Hebben ze de juiste grootte en laden ze snel genoeg? Hoe zit het met het uitvoeren van scripts en zijn er geen dode links aanwezig? Dit hoort allemaal bij SEO, zoekmachines letten namelijk op de gebruiksvriendelijkheid en de laadtijd van websites.

Heb je niet veel verstand van dit soort technische zaken, dan is het beter om een specialist in te huren. Denk hierbij aan een SEO specialist maar ook een websitebouwer kan jou van dienst zijn.

Waarschuwing: gebruik geen black hat SEO technieken. Bijvoorbeeld een andere website in een frame inladen.

Tip 2: linkbuilding

De een houdt ervan terwijl de ander zich hier totaal niet mee bezig houdt: linkbuilding. Wat is dit eigenlijk? Met linkbuilding bouw je een linkprofiel op. Dit betekent dat je relevante backlinks op andere sites naar jouw eigen site krijgt. Bijvoorbeeld: ik verwijs vanaf deze site naar jouw website. De kans is groot dat mensen hierop klikken en op jouw website uitkomen.

Niet alleen levert je dit meer bezoekers op, ook zoekmachines volgen jouw linkprofiel. Met goede linkbuilding kun je hoger in zoekmachines verschijnen. Dit is dan ook een belangrijk onderdeel van SEO zelf doen.

Zorg vooral voor relevante links  vanaf autoritaire sites. Die relevantie is belangrijk. Heb je een webshop in speelgoed, dan moet je echt niet de website van de slagerij benaderen. Wel probeer je een link te krijgen vanaf de website van een speelgoedfabrikant.

Waarschuwing: koop niet het eerste het beste linkpakket met niet relevante en onbetrouwbare links. In het slechtste geval levert je dit een Google penalty op.

Tip 3: content optimalisatie

Naar mijn mening het allerbelangrijkste onderdeel van SEO zelf doen. Deze website scoort namelijk ontzettend hoog in Google, waarbij alleen gebruik is gemaakt van content optimalisatie. Hoe ziet dit onderdeel eruit? Voeg regelmatig nieuwe content aan de website of webshop toe.

Schrijf artikelen of blogs met hierin de belangrijkste zoekterm(en). Verzin een goede titel en tussenkopjes. Maak een sterke tekst: prikkelend, uitnodigend maar ook zonder taal- en spellingfouten. Plaats minimaal één keer per maand een nieuw artikel op de website, meer is natuurlijk altijd beter.

Waarschuwing: gebruik geen gejatte teksten. Zorg ervoor dat de tekst écht goed geschreven is. Kwaliteit wordt door Google gewaardeerd. Kom je er zelf niet uit, laat de seo teksten dan schrijven.

Tip 4: social media

Bij SEO zelf doen ontkom je er niet aan: social media. Bepaal je doelgroep en bekijk op welk social media platform je deze terugvindt. Maak hier een (zakelijk) account aan. Deel regelmatig een interessante post met een link naar jouw website of website toe.

Probeer meer volgers te krijgen door flink actief te zijn op social media. Het is beter om met één of twee social media accounts veel volgers te hebben dan met 10 accounts weinig volgers.

Waarschuwing: wees geen einzelgänger op social media. Reageer op reacties en plaats ook eens een berichtje bij andere mensen. Dit vergroot de betrokkenheid van je volgers.

Tip 5: optimaliseer voor de gebruiker

Houd dit goed in je achterhoofd: optimaliseer je website voor de gebruiker. De gebruiker moet blij worden van jouw website en de inhoud hiervan. Bezoek maar eens wat andere (concurrerende) websites: wat vind je het meest irritante gedeelte van deze website? Dit zijn in ieder geval dingen die je op je eigen website niet toepast.

Wanneer je optimaliseert voor de gebruiker ben je stiekem ook aan het optimaliseren voor de zoekmachine. Het blijft echter belangrijk om de gebruiker op de eerste plaats te zetten en niet de zoekmachine.

Waarschuwing: probeer zoekmachines niet om de tuin te leiden, bijvoorbeeld met witte (onzichtbare) teksten of het omleiden van gebruikers.

Hulp nodig met het schrijven van content? Laat het weten!


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven