Een SEO website verschilt van andere websites

Aan de buitenkant herken je een SEO website niet altijd. Hij lijkt namelijk op welke andere website dan ook. Toch is er wel degelijk verschil: een SEO website is namelijk veel beter vindbaar. Hij staat hoger in de organische zoekresultaten en trekt meer zoekverkeer.

Wat is SEO?

SEO is de Engelse afkorting van search engine optimazation. In het Nederlands noem je dat zoekmachine optimalisatie. Het gaat hier om een aantal technieken met als doel: de website hoger in de organische zoekresultaten krijgen.

In eerste instantie klinkt SEO heel tricky, het is toch niet de bedoeling om zoekmachines om de tuin te leiden? Nee, dat is zeker niet de bedoeling en een SEO website doet het ook niet. Een goede SEO website is namelijk gebouwd volgens de richtlijnen van zoekmachine Google.

Verschil tussen een SEO website en normale website

Wanneer jij een willekeurige website bezoekt dan zie jij niet echt of het om een SEO website of een normale website gaat. Toch zijn er wat dingen die verraden of het een SEO website betreft. Kijk hieronder naar de belangrijkste herkenningspunten.

Mobielvriendelijke website

Een SEO website is altijd mobielvriendelijk. Vanaf welk apparaat je de website ook bekijkt: het design past zich automatisch naar jouw apparaat/scherm aan. Hierdoor ziet de website er op elk apparaat goed uit.

Korte laadtijd

Zodra je op een SEO website uitkomt zijn binnen 2,8 seconden de belangrijkste onderdelen geladen. Een retro website (lees: verouderde website) heeft veel langer nodig om alles te laden.

Gebruiksvriendelijk design

Ken je de website uit de jaren 90 nog? Bij het bezoeken van de site kreeg je een muziekje te horen en renden er allemaal gif plaatjes door je beeld. Het menu was niet goed vindbaar of ontbrak zelfs helemaal. Bovendien wist je vaak niet waar je kijken moest: alles stond door elkaar.

De moderne SEO website heeft een gebruiksvriendelijk design. Bewegende plaatjes en automatisch afspelende muziek: dat vind je gelukkig niet meer terug. Bovendien navigeer je heel eenvoudig en snel over de website.

Bovenaan in zoekmachines

Misschien wel het belangrijkste van de SEO website: deze staat bovenaan in zoekmachines. Dat is vooral aan kwalitatieve content (teksten) te danken. Dit is toch de grootste rankingsfactor, de rest is bijzaak. Er zijn namelijk websites met een minder gebruiksvriendelijk design en een langere laadtijd en toch staan ze bovenaan in de zoekresultaten. Dit komt omdat deze websites veel en kwalitatieve content delen.

Wat overigens niet wil zeggen dat je alleen maar aan content hoeft te denken. Wanneer zowel website A als website B dezelfde kwalitatieve content delen moet Google een keuze maken: wie mag er hoger staan? Dit wordt uiteindelijk website A met een mobielvriendelijk design en een korte laadtijd, want website B heeft dit niet.

Linkprofiel

Al zolang SEO bestaat wordt er ook gebruik gemaakt van linkbuilding. Dit is het actief verzamelen van backlinks. Zoekmachine Google geeft al langer aan dat het niet gecharmeerd is van linkbuilding. Een linkprofiel moet namelijk op een natuurlijke manier ontstaan, zonder dat je hier zelf achteraangaat.

Toch blijven SEO specialisten het linkbuilden promoten en toepassen. Dat er in 2020 al veel websites zijn afgestraft op linkbuilding, dat wordt er niet bij verteld. Een goede SEO website hoeft niet actief aan linkbuilding te doen. De content op de website is namelijk zo goed dat websitebezoekers dit vrijwillig gaan delen.

Een SEO website maken

Ga er maar eens aan beginnen: een SEO website maken. Hier komen zoveel technieken bij kijken, dit doe je niet even tussendoor. Een SEO website zit namelijk technisch goed in elkaar maar bevat ook de allerbeste content.

Een SEO website maken start dan ook bij het ontwerp. Zelf doen of een webdesigner inschakelen, dat is een keuze die je maakt. Wie met WordPress werkt maakt in principe al een SEO website. Ga hierbij wel voor het juiste thema met een korte laadtijd. Sommige thema’s kunnen namelijk ontzettend traag zijn. Let er ook op dat het thema mobielvriendelijk is.

Het schrijven van content

Bij een SEO website komt veel en kwalitatief goede content kijken. Met vijf teksten op de website ga je het niet redden: dit is veel te magertjes. Zoekmachines willen namelijk actieve websites zien.

Hoeveel teksten heb je voor een SEO website nodig? Je komt op minimaal 15 teksten uit. Dit zijn in ieder geval de homepage, over ons pagina, eventuele dienstenpagina, een aantal blogs enzovoorts. Grotere websites worden vaak beter gevonden. Dit zijn website met honderden tot duizenden artikelen. Zakt de moed je hiervan in de schoenen? Bedenk dat deze websites vaak al meer dan 10 jaar actief zijn. Het is een kwestie van opbouwen.

Het probleem is de kwaliteit van teksten. Bij sommige websites is deze veel te laag. Je kunt dan nog 5000 teksten hebben, bij een lage kwaliteit doet de concurrent het beter.

SEO website en SEO tekstschrijver

Voordat je aan de slag gaat is het wel belangrijk om te weten hoe een SEO website er ongeveer uitziet. Dan weet je ook waar je naartoe werkt. Een goed voorbeeld is de website waarop jij je nu bevindt. Deze staat met meer dan 150 zoektermen op positie 1-3 en Google. Dit levert maandelijks meer dan 25.000 bezoekers op. Voor een zakelijke website is dit een ontzettend goede score!

Voor een goede SEO website schakel je dan ook een SEO tekstschrijver in. Dit helpt je naar een hogere positie in de organische zoekresultaten, maar alleen met SEO content. De technische kant van je website verzorg je zelf (of dit laat je doen). Besteed vandaag nog aandacht aan het belangrijkste onderdeel van de website: content. Neem vrijblijvend contact op en ontvang meer informatie.