SEO web marketing – dit moet je zeker doen

Je hebt al tientallen keren over SEO web marketing gehoord. Of gewoon SEO (zoekmachineoptimalisatie). Misschien twijfel je om dit toe te passen of wil je er eerst meer over weten. SEO lijkt complex, maar als je de basis begrijpt dan is deze vorm van online marketing zeer effectief.

SEO web marketing bestaat uit verschillende elementen. Deze kun je onderverdelen in drie pijlers te weten techniek, content en linkbuilding. Het zijn dus alle handelingen om je website te optimaliseren. Waarom zou je dit doen en wat levert het op?

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Hoog in Google (en andere zoekmachines)

De belangrijkste reden om SEO web marketing toe te passen is om je positie in zoekmachines te verbeteren. Hoog in Google staan biedt je namelijk de meeste kans op potentiële websitebezoekers. Hoe meer bezoekers op je website, hoe hoger de uiteindelijke conversie. Dat is tenslotte waarvoor je een website hebt opgebouwd: hier omzet uit halen.

SEO web marketing is ook een goed hulpmiddel voor het opbouwen van merkbekendheid. Je wordt al snel als een betrouwbare expert binnen je vakgebied gezien.

SEO of SEA, wat is beter?

Naast SEO (zoekmachine optimalisatie) heb je ook nog SEA (advertentie optimalisatie). Het verschil tussen deze twee is duidelijk:

  • SEO = zichtbaar in de organische zoekresultaten
  • SEA = zichtbaar in de betaalde zoekresultaten

Moet je voor SEO web marketing of toch SEA kiezen? Dat hangt van je doelstellingen af. Heb je bijvoorbeeld een seizoensproduct en wil je hier op korte termijn direct mee scoren? Dan kun je beter voor een goede zichtbaarheid in de betaalde zoekresultaten gaan. Maar wanneer je al in januari aan je kerstdecoratie webshop begint te bouwen, dan is SEO een goed idee.

Voordeel van SEO is dat je een effect voor de lange termijn behaalt. Eenmaal een goede positie in Google verdwijnt deze niet zomaar. Aan de andere kant duurt het ook langer voordat je dit effect bereikt.

SEA oftewel adverteren in zoekmachines heeft direct resultaat. Nadeel is dat dit resultaat verdwijnt wanneer je stopt met adverteren. Bovendien wint alleen de hoogste bieder de beste positie in de betaalde zoekresultaten.

SEO web marketing is gegroeid

Tegenwoordig is er een hele business rondom SEO web marketing ontstaan. Dat was vroeger een ander verhaal. Zoekmachine Google is in 1998 ontstaan. Sinds 2002 hebben we een Nederlandse versie van Google.

Google groeide uit tot een succesvolle zoekmachine. Steeds meer webmasters kregen in de gaten dat een goede positie in Google ook veel zoekverkeer oplevert. Toen zijn ook de eerste ideeën omtrent SEO ontstaan.

Langzaam ontstond de SEO specialist. Mensen die zich helemaal toelichten op de werking van Google en hoe je de zoekmachine zo kon beïnvloeden dat een website hoger rankte.

Feitelijk is SEO web marketing nog steeds het beïnvloeden van Google en andere zoekmachines. Je voldoet namelijk aan de SEO richtlijnen van Google en probeert concurrenten te overtreffen.

Wat is het belangrijkste onderdeel van SEO?

Zoals je eerder hebt kunnen lezen bestaat SEO web marketing uit drie belangrijke pijlers. Elke pijler bestaat weer uit meerdere elementen of onderdelen.

Wat is belangrijk bij SEO web marketing? Om ze in volgorde van meest belangrijk te zetten ziet het er zo uit:

  1. Content
  2. Techniek
  3. Linkbuilding

Content is echt het allerbelangrijkste onderdeel van SEO web marketing. Het hele internet bestaat uit content. Stel je eens voor dat geen enkele website meer content oftewel inhoud zou bevatten! Het internet zou dan langzaam doodbloeden. Dat Google en andere zoekmachines dus voornamelijk naar content kijken, dat is wel begrijpelijk.

Content is ook nog het onderdeel waar je het beste mee kan scoren. Zelfs wanneer je website technisch niet helemaal in orde is kan content toch voor een goede positie in zoekmachines zorgen.

Die techniek is ook wel belangrijk. De website moet natuurlijk in orde zijn. Een mobielvriendelijk design, daar houden zoekmachines van. Ook moet de laadtijd bij voorkeur minder dan 3 seconden bedragen. Daarnaast kijkt Google vanaf 2021 hoe gebruiksvriendelijk je website is.

Hoe zit het dan met linkbuilding?

Binnen de SEO web marketing speelt linkbuilding een grote rol. Wat echter niet wil zeggen dat linkbuilding een vereiste is. Het zijn gewoon online marketingbureaus of SEO specialisten die je voor linkbuilding warm maken.

In het verleden was het zo dat websites met veel backlinks van andere websites automatisch beter scoorden. Google dacht namelijk “als een website veel backlinks krijgt dan moet hij wel goed zijn”. Toen begonnen SEO specialisten heel veel backlinks te verzamelen. Hier zaten ook veel niet-relevante of slechte backlinks tussen.

Inmiddels heeft Google wel in de gaten dat er met linkbuilding heel wat wordt gesjoemeld. Daarom strafte de zoekmachine steeds vaker websites af die backlinks inkopen. Momenteel valt linkbuilding dan ook onder de grey hat SEO (grijs gebied). Ik heb het al vaker vermeld maar ik denk dat linkbuilding in de toekomst zelfs tot de black hat SEO gaat horen.

Het gedrag van zoekmachines analyseren

SEO web marketing is niks anders dan het gedrag van zoekmachines analyseren. Hier zijn SEO experts voor maar eigenlijk kun je dit ook heel goed zelf. Gewoon door dagelijks tot wekelijks te kijken hoe goed andere websites op bepaalde zoektermen scoren. Of welke websites op een zoekterm naar boven komen en deze vervolgens helemaal onder de loep nemen.

Feitelijk kun je je het volgende afvragen:

  • Welke zoektermen gebruikt de nummer 1 website?
  • Wat is de lengte van de teksten?
  • Hoeveel content hebben ze op de website staan?
  • Krijgen ze backlinks vanaf andere websites?
  • Wordt er intern gelinkt?
  • Staan er veel afbeeldingen of video’s op de site?
  • Hoe zit de website technisch in elkaar?
  • Hoe ziet de navigatiestructuur er uit?
  • Is de site gekoppeld aan social media accounts?

Daarnaast is het interessant om naar de historie van de website te krijgen. Hoe oud is deze, sinds wanneer scoort de site goed en hebben ze het in het verleden slechter gedaan? Door op dit soort vragen antwoord te geven analyseer je het gedrag van zoekmachines.

Wat je vooral niet moet doen

Door de jaren heen zijn er zowel goede als slechte technieken op het gebied van SEO web marketing ontwikkeld. De slechte technieken noem je ook wel black hat SEO. Dit zijn dingen die webmasters geprobeerd hebben om de website te optimaliseren voor zoekmachines, maar waarbij achteraf bleek dat het averechts werkte.

Wat je vooral niet moet doen is tekst op de website onzichtbaar maken, bijvoorbeeld in een witte kleur. De bezoeker kan deze tekst niet lezen maar zoekmachines kunnen hem wel crawlen. Niet doen!

Andere technieken die je liever niet toepast zijn:

  • Claoking (andere content tonen dan de bots van zoekmachines zien)
  • Hoge zoekwoordendichtheid (teveel zoektermen)
  • Verborgen links
  • Artikel spinning (alleen bepaalde woorden in een artikel vervangen en opnieuw publiceren)
  • Inkopen van backlinks
  • Artikel farms (websites waar je willekeurige artikelen op plaatst)
  • Gastpostnetwerken
  • Websites met dubbele inhoud
  • Websites met malware, virussen of phising
  • Verdachte omleidingen
  • Pagina’s die doorsturen naar een andere pagina
  • Een concurrent rapporteren

Dit levert SEO web marketing op

Je weet inmiddels wel wat SEO web marketing is en wat je wel maar ook vooral niet moet doen. Wat levert SEO nu precies op?

Dat hangt een beetje van je eigen inspanningen af. Of het budget dat je hebt. Simpelweg gezegd: bedrijven of webmasters die zich het meest inspannen worden ook het best beloond.

Ik wil je best een voorbeeld geven. Neem nu deze website, die heb je in een zoekmachine gevonden. Dat is natuurlijk niet zomaar. In de periode 2016 tot 2019 besteedde ik helemaal geen aandacht aan SEO web marketing. Niet dat ik er geen kennis van had, ik had er gewoon geen tijd en energie voor.

Eind 2019 besloot ik om eindelijk deze website onder handen te nemen. Dit was de groei van de website met betrekking tot het aantal organische bezoekers:

  • Oktober 2019: 8 bezoekers
  • December 2019: 143 bezoekers
  • Maart 2020: 2144 bezoekers
  • Juni 2020: 21.282 bezoekers
  • September 2020: 41.956 bezoekers

Schrik niet maar mijn website groeide in een jaar tijd met 524.350%. Dat is natuurlijk belachelijk veel, maar een jaarlijkse groei van 10% zou voor de meeste websites helemaal perfect zijn. Dat ga je alleen bereiken met goed ingezette SEO web marketing.

Oké, maar wat levert het nu echt op?

Nu weet je eigenlijk nog steeds niet wat SEO web marketing oplevert. Keiharde cijfers kan ik je niet geven maar stel je even het volgende voor.

Je hebt een website met maandelijks 100 bezoekers. De gemiddelde conversie ligt op 3,5% (dat is wereldwijd). Van die 100 bezoekers zijn er dus 3,5 die overgaan tot een aankoop. Stel dat de gemiddelde aankoop je € 20 oplevert. Dat is 3,5 x € 20 is een maandomzet van € 70.

Dankzij SEO web marketing sta je hoger in Google en ontvang je meer bezoekers. Wanneer je website groeit naar 5000 bezoekers per maand met een conversie van 3,5% dan ziet je maandomzet er als volgt uit:

3,5% van 500 = 175 x € 20 = € 3500.

Kijk, dat is toch wel een verschil. € 70 per maand of € 3500 per maand omzetten, wat heb je liever? Overigens is dit een rekenvoorbeeld, misschien levert elke aankoop of actie op je website meer of minder op.

Kosten SEO web marketing

De vraag is nu wat SEO web marketing moet kosten. Gemiddeld zijn bedrijven of webmasters tussen de € 500 en € 5000 per maand kwijt. Dit is inclusief linkbuilding, want dat is waar veel online marketingbureaus nog steeds gebruik van maken. Ga je alleen voor content, en dat is echt het allerbelangrijkste, dan ben je maandelijks tussen de € 200 en € 1000 kwijt.

Een en ander is ook afhankelijk van je budget. Je kunt bijvoorbeeld ook maandelijks € 100 besteden. Nog steeds een prima investering, alleen duurt het wat langer voordat je resultaat boekt.

Kijk ook wat je voor je geld krijgt. Ik ben van mening dat SEO web marketing niet peperduur hoeft te zijn. Gewoon betaalbaar voor iedereen want ook de kleine ondernemer of webmaster wil een goede positie in zoekmachines.

Benieuwd naar de kosten? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.