SEO voor online shop (webshop)

Een webshop hoger in Google krijg blijkt vaak lastiger dan gedacht. Gelukkig is er SEO voor de online shop. Dankzij zoekmachine optimalisatie stijgt de webshop in de organische zoekresultaten. Je realiseert meer zoekverkeer en ook een hogere omzet. Ontdek hoe je SEO voor online shops effectief inzet.

Korte uitleg over SEO

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. Letterlijk vertaald betekent dit zoekmachine optimalisatie. Nu is direct duidelijk waar SEO over gaat: de website optimaliseren voor zoekmachines. Met een aantal handelingen laat je zoekmachines weten dat de website oké is. Niet alleen oké voor zoekmachines maar vooral voor bezoekers.

Bij websites waaronder dus ook online shops draait het voornamelijk om inhoud. Dat is ook waar het hele internet op gebouwd is. Denk bij inhoud van een online shop aan productfoto’s, productomschrijvingen maar ook andere webpagina’s. Bijvoorbeeld de homepage, over ons pagina en een bloggedeelte.

Content is dus de belangrijkste pijler van SEO. Twee andere pijlers die veel genoemd worden zijn linkbuilding en technische optimalisatie.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

SEO bij online shop toepassen

Moet je alle pijlers van SEO bij een online shop toepassen? Het antwoord is hier niet zo eenvoudig op. Sommige SEO-specialisten zweren bij linkbuilding, ik vind dit zelf een heel gevaarlijk onderdeel. Linkbuilding is namelijk betalen voor backlinks. Natuurlijk werkt het om backlinks te verzamelen, hiermee bouw je namelijk meer autoriteit op. Aan de andere kant staat Google niet toe dat je backlinks inkoopt. Dat is wel wat met linkbuilding gebeurt.

Wees dus voorzichtig wanneer je dit onderdeel van SEO op je online shop loslaat. Besteed liever aandacht aan content (inhoud) en technische optimalisatie. Denk bij dit laatste aan mobielvriendelijkheid, een goede navigatie op de website en ook de veiligheid van de shop.

Tips met betrekking tot SEO & online shop

Er gaat veel geld in SEO om. De gemiddelde online shop besteedt hier maandelijks tussen de € 200 en € 2000 aan. Je kunt je voorstellen dat grotere webshops een hoger budget hebben en dus ook meer aan SEO uitgeven. Helaas zijn dit bedragen waar de kleine ondernemer alleen maar van kan dromen. Geld uitgeven wat er niet is, dat kun je beter niet doen.

Om het zo goedkoop mogelijk te houden vind je hieronder 7 tips om SEO op je online shop toe te passen.

1. Gebruik unieke productfoto’s en/of teksten

Je doet het helemaal perfect wanneer je unieke foto’s en/of teksten gebruikt. Dat zijn dus foto’s en teksten die je nergens anders op het internet tegenkomt. Helaas is dit met productfoto’s niet altijd mogelijk. Wanneer je producten verkoopt is het belangrijk dat je foto’s van een ander mag gebruiken. Op een productfoto rust niet altijd auteursrecht. Bijvoorbeeld wanneer de foto niet uniek genoeg is.

Met teksten is dit wel iets anders. De meeste teksten zijn voorzien van auteursrecht. Je mag ze met toestemming van de oorspronkelijke auteur gebruiken. Zonder toestemming ben je strafbaar. Zelfs wanneer je toestemming hebt is het niet aan te raden om bestaande teksten in je online shop te plaatsen. Dit komt omdat Google dit als dubbele content ziet. De zoekmachine moet dan een keuze maken: slechts één website of webshop kan bovenaan staan. De ander wordt veel lager geplaatst, soms zelfs helemaal niet vindbaar. Ga het risico op een lage plaatsing niet aan en laat unieke teksten schrijven. Of maak ze zelf, zolang ze maar niet gelijk zijn aan die van een andere online shop.

2. Een zoektermenonderzoek

Wanneer je dameskleding verkoopt dan wil je ook op deze zoekterm gevonden worden. Verricht vooraf een zoektermenonderzoek. Dit gaat heel eenvoudig met een aantal gratis tools zoals Ubersuggest. Je ziet het maandelijks zoekvolume maar ook suggesties. Zo vind je nog eens leuke of relevante zoektermen.

Je kunt een zoektermenonderzoek ook uit laten voeren. Bij sommige tekstschrijvers, zoals bij mij, zit het onderzoek in de prijs inbegrepen. Bij anderen moet je hier extra voor betalen. Dit kan soms aardig in de kosten lopen.

3. Wees specifiek

Een veel gemaakte fout is willen scoren op korte zoekopdrachten. Bijvoorbeeld op de zoekterm ‘kleding’. Het is natuurlijk hartstikke tof wanneer je op dit woord bovenaan in Google scoort maar vrijwel onmogelijk. Dan had je 20 jaar eerder met je online shop moeten beginnen.

Beter kun je zoektermen specificeren. Zoals ‘dames zomerkleding’ of ‘zwarte cowboylaarsjes’. Op dit soort zoektermen is de concurrentie veel lager. De kans dat je hier hoger mee in Google scoort is dan ook beste reëel.

4. Inspiratie bij concurrenten opdoen

Vroeger liepen winkeliers bij hun concurrenten gewoon naar binnen. Even kijken welke collectie die had, of er aanbiedingen waren en hoe de winkelinrichting eruitzag. Zo kon je altijd de concurrent op bepaalde punten verslaan. Het is helemaal niet gek om af en toe eens bij concurrerende webwinkels te kijken. Binnen je branche vind je altijd een online shop die als grootste concurrent bovenaan staat.

Bezoek die online shop en bekijk alle onderdelen. Merk je iets op dat jij anders of beter kunt toepassen? Ideeën opdoen of zelfs overnemen is zeker niet strafbaar. Alles mag ter inspiratie dienen, zolang je er maar geen kopieën van gaat maken.

5. Website technisch optimaliseren

Vergeet het technisch gedeelte van de online shop niet. Google vindt het belangrijk dat je website mobielvriendelijk is. Ook moet deze voorzien zijn van een beveiligingscertificaat. Klanten geven namelijk hun privacygevoelige gegevens vrij. Dit soort gegevens moet via een versleutelde verbinding verzonden worden.

Bij technische optimalisatie hoort ook de gebruikservaring. Hoe navigeert de websitebezoeker, kan deze alles vinden en is alles ook lekker leesbaar? Want ja, lettertype en kleurgebruik behoort ook tot de technische optimalisatie van de onlineshop.

6. Snippet optimalisatie

Google toont belangrijke gedeeltes van je webshop in de organische zoekresultaten. Bijvoorbeeld informatie over de prijs, verkrijgbaarheid maar ook openingstijden van een fysieke winkel. Daarnaast kan Google ook een meta titel of metabeschrijving tonen.

Dit onderdeel van SEO voor de online shop moet je zeker toepassen. Het kan er allemaal een beetje technisch uitzien, daarom is het soms beter om hier hulp voor in te schakelen. Wanneer je het eenmaal zelf gedaan hebt dan gaat je dit steeds makkelijker af.

7. Intern linken

Zoekmachinebots komen regelmatig op je online shop kijken. Zorg dat de bots begrijpen dat bepaalde pagina’s bij elkaar horen. Dit doe je door intern te linken. Bijvoorbeeld vanuit een categoriepagina naar meerdere product pagina’s. Maar ook van de ene naar de andere productpagina.

Wanneer je regelmatig een blogpost plaatst kun je die heel goed gebruiken om intern naar producten te linken. Zo laat je zoekmachines weten wat de samenhang tussen producten of pagina’s is. Bovendien maak je de online shop ook nog eens gebruiksvriendelijk, hier worden bezoekers blij van. Teksten laten schrijven maar dan wel tegen een betaalbaar tarief? Vraag de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.