SEO uitbesteden? Prima, maar niet tegen de hoofdprijs!

Bijgewerkt: 10 augustus 2021

SEO uitbesteden is altijd een goede keuze. Het bespaart je namelijk een hoop tijd en ergernis. Zoekmachine optimalisatie vraagt namelijk veel kennis, ervaring en inzet. Dit is niet iets dat je op één dag doet: je bent er maanden tot jaren mee bezig. SEO uitbesteden hoeft echter niet zo duur te zijn.

Waarom SEO uitbesteden een goede keuze is

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De vraag is waarom je kiest voor SEO uitbesteden. Hieronder een aantal goede redenen.

  1. Je hebt zelf weinig kennis van SEO
  2. Je wilt snel bovenaan in de zoekresultaten staan
  3. Het ontbreekt je aan tijd

Dit zijn al drie goede redenen om SEO uit te besteden. Bij welke professional moet je zijn en wat kun je precies verwachten?

Het online marketing bureau en de SEO specialist

Bij SEO uitbesteden kom je bijna altijd bij het online marketing bureau of de SEO specialist uit. Het verschil tussen beiden? Niet zo heel veel, al neemt het marketing bureau vaak wel meer taken op zich dan de SEO specialist.

Een SEO specialist is vaak een freelancer of werkt bij een groter marketing bureau. Maar ook het online marketing bureau kan gerund worden door een en dezelfde persoon: een zzp’er. Je ziet aan de benaming dus niet hoe groot het bedrijf is.

Zo werkt SEO uitbesteden

Een SEO-specialist richt zich helemaal op zoekmachine optimalisatie: ervoor zorgen dat jouw website zichtbaar is in zoekmachines. Die zichtbaarheid kan een eerste positie in de zoekresultaten zijn maar het kan ook dat jouw website op de achtste pagina van zoekmachines staat.

Sommige specialisten of marketingbureaus geven je SEO garantie. Mocht je geen hoge positie in de zoekresultaten bereiken dan krijg je je geld terug. Bedenk dat die SEO garantie niet zoveel voorstelt. Ik kan met een aantal (verboden) technieken jouw website snel bovenaan in Google krijgen. Wanneer de zoekmachine hierachter komt dan wordt dit afgestraft met een flinke daling in de zoekresultaten. Staar je dus niet blind op een SEO garantie.

SEO bestaat grofweg uit drie pijlers: technische optimalisatie, content en linkenbuilden. De SEO specialist gebruikt vaak een combinatie van deze drie.

De kosten van SEO

Nu over de kosten van SEO uitbesteden. Want het is helaas niet goedkoop. Het gemiddelde online marketingbureau rekent met prijzen van € 500 tot € 1000 per maand. Maar het kan nog veel duurder! Het kleine marketing bureau hanteert vaak ook kleinere prijzen. Maar dan nog kom je op een bedrag tussen de € 250 en € 400 per maand uit, SEO uitbesteden is natuurlijk niet gratis.

Je moet weten dat een online marketing bureau of SEO specialist niet alle werkzaamheden zelf uitvoert. Zo heeft de SEO specialist heel wat kennis van zoekmachine optimalisatie. Maar zelf SEO teksten schrijven, dat lukt soms niet. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een (externe) SEO tekstschrijver, soms in loondienst. Dat wist je niet? Ik wel want ik ben al door meer dan 50 verschillende marketing bureaus ingehuurd.

SEO uitbesteden bij de tekstschrijver

Wist je dat je ook SEO kunt uitbesteden bij de tekstschrijver? Hier ben je soms veel voordeliger uit. Bovendien richt jij je op het belangrijkste onderdeel van SEO, namelijk content. Je kunt namelijk nog zo goed linkbuilden, zonder goed geschreven content ben je nergens. Uiteraard moet je website wel technisch in orde zijn zoals een mobielvriendelijke versie en een korte laadtijd.

Het voordeel van SEO uitbesteden bij de tekstschrijver is dat het marketingbureau geen tussenpersoon is. Hiermee bespaar je dubbele kosten. Want dat marketingbureau, dat wil aan de tekstschrijver ook weer een centje verdienen. Hoppa, weg met die tussenpersoon en rechtstreeks SEO uitbesteden bij de betere SEO tekstschrijver. Neem hiervoor contact op.

Hoe vind je een goede SEO tekstschrijver?

Het is niet zo eenvoudig om een goede maar dan ook écht een goede SEO tekstschrijver te vinden. Iedereen mag zich, zonder kennis van zaken, SEO tekstschrijver noemen. Kijk maar eens in zoekmachines, de beste SEO tekstschrijvers staan bovenaan. Maar die duizenden anderen die zich ook zo noemen die staan ergens onderaan.

Is dat op zich niet vreemd, een SEO-tekstschrijver die helemaal niet vindbaar is in zoekmachines? Op zich wel, maar zolang iets geen beschermd beroep is mag iedereen met de titel pronken. Daar kun je heel weinig aan veranderen. Dit maakt het voor ondernemers en consumenten wel lastig om het kaf van het koren te scheiden.

Dit kost een SEO tekstschrijver

Goed, SEO uitbesteden bij de betere SEO tekstschrijver. Wat moet dat kosten? Hier zie je grote prijsverschillen in. Ik zie mezelf als een van de goedkopere tekstschrijvers. Dit heeft me ook veel kritiek van andere tekstschrijvers opgeleverd, want goedkope tekstschrijvers zouden de markt kapotmaken. Wat natuurlijk onzin is want ik zie Blokker ook niet zo jaloersmakend richting de Action reageren. Ieder zijn eigen vakgebied en klantenkring.

Ik houd de tarieven graag zo voordelig mogelijk. Omdat ondernemen betaalbaar moet zijn en blijven. Voor een blog of artikel van 500 woorden hoef je hier echt niet meer dan € 100 te betalen. Hoe goede kwaliteit tegen een betaalbare prijs, vraagt de tarievenkaart aan en ontdek nog veel meer.

Voordelig SEO uitbesteden

Met SEO teksten verhoog je jouw positie in zoekmachines. Het is aan te raden om minimaal eenmaal per week of twee wekelijks een nieuwe tekst of blog op je website te plaatsen. Van SEO teksten heb je lang profijt: ze werken nu maar ook over een maand, een jaar en nog veel langer.

Kies voor SEO uitbesteden maar wel op een voordelige manier. Neem contact op en je ontvangt informatie over de concurrerende tarieven en werkwijze.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven