SEO trends 2022: dit moet je zeker weten

SEO oftewel zoekmachine op verandert continu. Veel updates zijn niet noemenswaardig, maar een aantal SEO trends 2022 moet je absoluut weten. Wat verandert er aankomend jaar en hoe blijf jij online goed vindbaar?

Beter scoren in Google

Het aantal websites blijft maar groeien, alleen in Nederland hebben we er meer dan 2,5 miljoen. Hier zitten heel wat concurrenten van jou tussen. Hoe kun je beter in Google scoren en die concurrent voorblijven? Dit kan alleen wanneer je op de hoogte bent van belangrijke veranderingen. Daarom hieronder de beste SEO trends 2021.

Mobielvriendelijkheid blijft prioriteit nummer één

In een tijdperk waarop we bijna alles via onze smartphone doen, kom je nog steeds websites tegen die niet mobiel vriendelijk zijn. Of websites die op een smartphone een te klein lettertype tonen. Moet jij ook wel eens helemaal inzoomen om iets te kunnen lezen? Dit is geen mobielvriendelijke website.

Zorg dat je website zich op alle apparaten en schermresoluties automatisch aanpast. Daarnaast moet het lettertype groot genoeg zijn, maar natuurlijk ook weer niet te groot. Een ideale lettergrootte is 14 of 16px. Heb je een website voor ouderen, zorg dan voor een groter lettertype (minimaal 18 px).

Lange teksten scoren beter

Laat ik eerlijk zijn: je komt er gewoon niet meer met teksten van 200 of 300 woorden. Meer is beter. Daarom adviseer ik altijd teksten van minimaal 500-600 woorden. Overigens zijn daar mijn tarieven ook op gebaseerd. Je moet het echter niet overdrijven, want een tekst van meer dan 2000 woorden leest niet lekker. Je wordt al snel te langdradig waardoor bezoekers afhaken.

De ideale lengte van een tekst ligt ergens tussen de 500 en 1200 woorden. Uiteraard is het wel belangrijk dat je echt iets te vertellen hebt. Wanneer je hetzelfde meerdere keren moet herhalen om de tekst op 1200 woorden te krijgen, dan kun je beter bij 700 of 800 woorden al stoppen.

Gebruik zoektermen op de juiste manier

Het is echt belangrijk dat je een aantal zoektermen of zoekwoorden in je tekst verwerkt. Dit doe je om zoekmachines duidelijk te maken naar jouw tekst over gaat. Je moet wel oppassen met zoektermen die uit twee of meerdere woorden bestaan. Vaak gaan mensen kromme zinnen maken om de zoektermen toch in de tekst te verwerken. Dit ziet er heel onnatuurlijk uit.

Binnen de SEO trends maak je dus gebruik van zoektermen maar verder werk deze op een natuurlijke manier. Zoekmachines gaan hier steeds beter op letten.

SEO trends 2022: spraakgestuurde zoekopdrachten

Met deze SEO trend moet je absoluut rekening houden. Steeds meer mensen gebruiken spraakgestuurde zoekopdrachten binnen Google. Iemand die spraakgestuurd zoekt doet dat op een andere manier dan wanneer hij typt.

Ik heb het al sinds het jaar 2015 (!) over de toekomst van spraakgestuurde zoekopdrachten. Hier heb ik mijn eigen website al enige tijd op aangepast, maar het wordt nu tijd dat jij dit ook doet. Verdiep je in spraakgestuurde zoekopdrachten en welke zoektermen hierbij horen.

Bloggen, bloggen en nog eens bloggen

Bloggen was in de jaren 2019 en 2020 al ontzettend populair. Als SEO trend 2022 zie je bloggen ook voorbijkomen, maar dan nog verder uitgebreid. Stop met saaie informatieve artikelen, breng je kennis via een blogpost over.

Een blogpost verschilt van een normaal artikel doordat de lezer het gevoel krijgt dat hij jou kent. Je verwerkt een persoonlijk verhaal, een anekdote of wat humor in je blogpost. Maak het persoonlijk, laat iets van jezelf zien. Geef de websitebezoeker het gevoel dat je met hem of haar in gesprek gaat. Maar bovenal: plaats regelmatig een nieuwe blogpost op je website. Niet maandelijks maar op zijn minst een keer per week. Moge de beste blogger bovenaan in Google staan!

Geef antwoord op een vraag

Google toont al enige tijd bovenaan in de zoekresultaten antwoorden op vragen. Dit wordt ook wel de Google samenvatting genoemd. Je ziet dan een fragment met een beschrijving die van een webpagina afkomstig is. Overigens hoeft de vermelde webpagina niet bovenaan in de organische zoekresultaten te staan om toch als Google samenvatting te verschijnen.

Wanneer jouw website als Google samenvatting wordt vermeld, is de kans groter dat mensen hierop klikken en jouw website bezoeken. Bedenk daarom waar mensen naar zoeken of welke vraag ze stellen en geef hier zo goed mogelijk antwoorden op.

Gebruik voorzetsels

Vroeger negeerden zoekmachines voorzetsels in een titel. Wanneer er bijvoorbeeld stond: “lamp boven spiegel” dan toonde Google zoekresultaten over een spiegellamp oftewel een spiegel met ingebouwde lamp. Google kijkt nu naar de voorzetsels. Bij de zoekopdracht “lamp boven spiegel” krijg je zoekresultaten van lampen die je boven een spiegel hangt.

De SEO trends voor 2022 laten zien dat je actief voorzetsels moet gebruiken. Denk hierbij aan voorzetsels als op, naast, boven, voor, achter en nog veel meer.

SEO trends 2022: Google Page Experience Update

Ontzettend belangrijk om in 2022 te weten: de Google Page Experience Update. Google let hierbij vooral op de pagina ervaring. Wanneer de zoekmachine van mening is dat gebruikers een slechte pagina ervaring hebben, dan drink je lager in de zoekresultaten. Veel onderdelen van de Google Page Experience Update zijn welbekend zoals mobiel vriendelijkheid, een https versie van de website en kwalitatieve content.

Opdringerige pop-ups maken de inhoud van een website minder toegankelijk, dit is vanaf 2021 dan ook een rankingfactor. Net als een teveel aan advertenties op een pagina. Pop-ups voor cookiemeldingen of leeftijd meldingen zijn wel toegestaan.

Geen black hat SEO

Misschien onzinnig om te vermelden, maar gebruik absoluut geen black hat SEO technieken. Dit zijn technieken om zoekmachines te misleiden (vals spelen). Vooral Google herkent dit steeds beter en zal je hierop flink afstraffen.

Hoe je het dan wel doet? Door hele goede SEO teksten op je website te plaatsen (net als ik doe). Kan ik jou hierbij helpen? Neem dan contact op.

Bianca Walraven schreef voor honderden websites en webshops. Nu alleen nog beschikbaar als exclusief SEO tekstschrijver. Toelating op basis van project, omvang en slagingskansen.