Een SEO tekstschrijver voor de horeca inschakelen

Bijgewerkt: 2 november 2022

De horeca is minder van SEO afhankelijk dan andere branches. Dit komt omdat gasten hun weg naar restaurants, hotels en cafés vaak op andere manieren vinden. Bijvoorbeeld via een boekingssite, advertentie of mond-op-mond reclame. Vooral dit laatste is binnen de horeca er erg belangrijk.

Toch kan een restaurant, hotel of camping behoefte hebben aan zoekmachineoptimalisatie. Bijvoorbeeld wanneer er te weinig klanten/gasten vanuit andere kanalen naar het bedrijf komen. Of wanneer het nodig is om de online zichtbaarheid te vergroten.

Online marketing en de SEO tekstschrijver

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wat hebben de SEO-tekstschrijver en online marketing met elkaar gemeen? Meer dan je denkt, want SEO teksten zijn een onmisbaar onderdeel van zoekmachineoptimalisatie.

SEO bestaat uit drie pijlers, te weten content, linkbuilding en technische optimalisatie. Content is het allerbelangrijkste, gevolgd door technische optimalisatie van de website. Linkbuilding zou eigenlijk op een natuurlijke manier moeten ontstaan, als gevolg van het delen van kwalitatieve content.

Ik zou de focus dan ook niet teveel op linkbuilding leggen want wanneer je dit verkeerd toepast kan dit nadelige gevolgen hebben. Toch linkbuilden? Schakel onze specialist in.

Dit doet de SEO tekstschrijver voor de horeca

Meer bestellingen en reserveringen, het opbouwen van naamsbekendheid en zorgen dat je website onder de aandacht van het publiek komt. Dat zijn enkele doelen van SEO en dus ook van de horecagerichte SEO tekstschrijver.

Helaas is het niet zo dat je SEO binnen een dag of een week toepast en succesvol is. Het is een strategie waar je de tijd voor moet nemen. Maar uiteindelijk levert het veel op, en verdient de investering zich sneller terug dan je zou denken.

Door het inschakelen van een SEO tekstschrijver creëer je waardevolle content voor het publiek. Bezoekers maken kennis met je bedrijf, producten en diensten. Omdat je bedrijf locatiegebonden is ligt de focus op lokale zoekmachineoptimalisatie. Het publiek zal immers binnen een bepaalde regio of stad naar je bedrijf zoeken.

3 SEO-tips om binnen de horecabranche hoger in Google te scoren

Het grootste nadeel van SEO is dat het veel tijd kost. Dat is ook de reden waarom horecabedrijven een SEO-tekstschrijver of een online marketeer inschakelen. Hoe je SEO ook wilt toepassen, we zijn je hierbij graag bij van dienst. Of het nu om het schrijven van SEO-teksten gaat, een nieuwsbericht, social media posts of linkbuilding: we zijn er voor alle horecaondernemers.

Met het toepassen van de juiste strategieën kun je vrij snel bovenaan in de zoekresultaten staan. Om je hierop voor te bereiden heb ik drie SEO tips voor je.

1. Voeg het bedrijf aan online registers toe

De concurrentie binnen de horeca is groot. Hoe vaker je bedrijf op internet wordt vermeld, hoe meer kansen je aangrijpt om verkeer naar je website te trekken. Horecabedrijven die veel op het internet voorkomen bouwen automatisch autoriteit op.

Voeg je bedrijf aan verschillende online registers toe. Begin met het toevoegen aan Google Maps, zorg dat je bedrijf bij Uber Eats én thuisbezorgd bekend is (indien je een restaurant bent en bezorgt) en denk ook eens aan een vermelding op Tripadvisor. Deze laatste is voor veel zoekenden het startpunt: hier komen ze in contact met hotels, restaurants en uitgaansgelegenheden. Maar ook met recreatiebedrijven.

2. Verzamel recensies of reviews

Waarom zou iemand voor jouw horecabedrijf zoals restaurant, hotel kiezen? Meestal komt die keuze voort uit bekendheid met je bedrijf. Daarom heb veel horecabedrijven terugkerende gasten of vaste klanten. Maar voordat het zover is, moet de gaste eerst weten wie je bent en wat je doet.

Dat je een tapasrestaurant bent zullen velen wel begrijpen. Maar wat maakt jouw restaurant anders? Zoiets kun je op je website vermelden, maar de meeste zoekenden gaan van recensies of beoordelingen van anderen uit. Reviews zijn het uithangbord van je restaurant. Laat klanten of gasten weten hoe goed jouw zaak ervoor staat.

Het is dus belangrijk om positieve recensies en beoordelingen te verzamelen. Moedig tevreden gasten en klanten aan om een recensie op Google of een beoordelingsite te plaatsen. Bijvoorbeeld Tripadvisor, de belangrijkste beoordelingsite voor de horeca. Maar ook Trustpilot zou een optie kunnen zijn.

3. Maak een social media-account aan

Voor veel bedrijven is het goed om op social media te zitten. Dit geldt ook voor de horeca, want social media is een laagdrempelige manier om met je doelgroep in contact te komen. Toon op social media de nieuwste ontwikkelingen binnen je bedrijf of foto’s van je restaurants, gerechten, hotelkamers of bar.

Met social media bouw je een trouwe doelgroep op. Je trekt klanten die vaker naar je zaak terugkomen, omdat ze je zo goed en leuk vinden. Een persoonlijke benadering speelt hierbij een belangrijke rol. En juist social media is het meest geschikte kanaal om aan die persoonlijke benadering te werken.

Tip: organiseer ook eens een winactie op social media. Leuk voor je volgers en goed om meer klanten naar je zaak te trekken.

Een hoge positie in de organische zoekresultaten

Hopelijk heb je iets aan mijn SEO-tips gehad. Het is niet zo dat ze direct voor een hoge positie in Google zorgen, maar ze hebben een ondersteunende rol. Waarom zou je een SEO tekstschrijver inschakelen? Omdat je content voor je website nodig hebt. En je wil dat je website hoog in de organische zoekresultaten scoort.

SEO-teksten zijn geschreven voor je bezoekers hoe (onlogisch dit ook klinkt). Door speciale aandacht aan de tekst te besteden is hij beter vindbaar in Google, Bing en andere belangrijke zoekmachines.

Stel je voor dat je op de zoekterm ‘restaurant Amsterdam’ bovenaan in Google staat. Of dat jouw website op de zoekterm ‘hotel met zwembad’ als eerste in de zoekresultaten verschijnt. Hoeveel extra bezoekers en klanten zou dit opleveren? Meer dan je denkt, want een eerste positie is goed voor 25% tot meer dan 45% van het zoekverkeer. Concurrenten hebben het nakijken.

Ben je een horecaondernemer en twijfel je over het inschakelen van een SEO-tekstschrijver? Laat je verrassen door onze voordelige tarieven.

Op internet wordt vermeld,


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven