SEO tekstschrijver of copywriter voor de bouw: wat is beter?

Bijgewerkt: 20 juni 2023

Bouwbedrijven hebben, net als veel andere bedrijven, content voor hun website nodig. Bijvoorbeeld een goede homepage, dienstenpagina’s en blogs. Zonder content ziet de website er verlaten uit. Dat schrikt bezoekers af. Binnen de bouw wordt vaak gebruik gemaakt van een copywriter. In veel gevallen blijkt dit een verkeerde keuze.

Druk op de bedrijfsresultaten

Zo tegen het jaar 2030 moeten bouwbedrijven wereldwijd met ongeveer 8 biljoen zijn gegroeid. Er liggen dus enorme kansen voor de bouw voor het grijpen. Toch zijn de huidige cijfers minder gunstig. Dit heeft vooral te maken met een tekort aan arbeidskrachten.

Bron: CBS

Voor bouwbedrijven is het belangrijk om in de markt actief te blijven. Dit doe je door veel aandacht aan communicatie te besteden.

Een copywriter bouw is niet de allerbeste keuze

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Denk aan communicatie, dan denk je aan een copywriter. Daarom wordt de copywriter bouw vaak ingeschakeld. Feitelijk is een copywriter iemand die advertentieteksten schrijft. Als bijzaak worden artikelen voor websites geschreven.

Natuurlijk is een copywriter goed in communiceren. Zo iemand is perfect voor het laten schrijven van reclameteksten, persberichten of brochures. Alles wat met schriftelijke communicatie te maken heeft.

Verwar een copywriter niet met een journalist of redacteur. Die laatste twee zijn een prima keuze wanneer je een artikel in een tijdschrift of krant wil laten plaatsen. Of voor een interview gaat.

De SEO tekstschrijver voor bouwbedrijven

Enerzijds speelt communicatie een belangrijke rol. Anderzijds gaat het om gezien worden. Je kunt nog zo goed communiceren, maar wanneer het publiek jou niet ziet praat je tegen een muur. Daarom is een SEO tekstschrijver voor bouwbedrijven een betere keuze.

SEO gaat over zoekmachine optimalisatie. Veel websites houden zich hier actief mee bezig. Opvallend is dat bouwbedrijven hier minder actief mee aan de slag gaan. Ze denken dat het met hun communicatie wel goed zit. Hierbij vergeten ze om de aandacht van het publiek te trekken.

SEO is een website optimaliseren, zodat deze hoger in de organische zoekresultaten staat. Dit is belangrijk voor het trekken van aandacht. Maar ook om meer verkeer naar de website te genereren. Daarnaast bouw je als bouwbedrijf naamsbekendheid op, iets dat zeker in moeilijke tijden ontzettend belangrijk is.

Wat maakt goede bouw-copywriting?

De bouwwereld is groot en kent veel technische termen. Goede copywriting is een evenwicht tussen communiceren en het vertrouwen van het publiek winnen. Dit betekent een hoge positie in Google en andere zoekmachines, want dit wekt vertrouwen.

Daarnaast moeten teksten converteren. Dit betekent dat elke tekst iets oplevert. Bijvoorbeeld een gesprek met een potentiële opdrachtgever, extra volgers op social media of misschien wel een geweldige opdracht.

Al die dingen samen valt onder goede bouwcopywriting. Hoewel hier de term ‘copywriting’ in voorkomt, is het verkeerd om ervan uit te gaan dat je ook echt een copywriter nodig hebt. Leg de focus niet alleen op adverteren maar vooral op online zichtbaarheid en converteren.

Tips omtrent SEO copywriting (schrijven)

SEO bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder copywriting. In principe is content het belangrijkste onderdeel, iets dat door zoekmachines goed wordt gewaardeerd. Als je eenmaal met SEO copywriting bezig bent, hoef je niet veel te doen om goede resultaten te zien.

Het sleutelwoord binnen SEO copywriting is originaliteit. Ben jij het zoveelste bouwbedrijf dat standaard dienstenpagina’s publiceert en blogs aanbiedt? Geef je nog wel waardevolle informatie? Je website kan nog zo professioneel ogen, wanneer je niet origineel bent dan is het lastig om geloofwaardig over te komen.

SEO copywriting moet in het voordeel van bouwbedrijven werken. Het is belangrijk om hier zo vroeg mogelijk mee te beginnen. Duizenden concurrenten wachten namelijk op een goede positie in de organische zoekresultaten. Ze willen de meeste potentiële opdrachtgevers aantrekken. Wie vandaag niet met SEO copywriting begint, staat straks met 0-1 achter.

Hieronder enkele tips om met SEO copywriting te beginnen. Als bouwbedrijf is het mogelijk om dit zelf toe te passen. Maar je kunt ook op een expert vertrouwen. Wil je het eerst zelf proberen? Volg dan mijn training SEO & Social Media. Deze individuele training, met coachingsessies, is zeer geschikt voor startende of kleine bouwbedrijven.


Natuurlijk is het ook mogelijk om SEO teksten voor je website te laten schrijven. Onderaan deze pagina vraag je de tarievenkaart aan.

De kracht van SEO content

Laten we beginnen met de kracht van SEO teksten. Goede teksten zorgen voor onderscheid. Ze zijn anders dan die van de concurrenten. Hierdoor vallen ze op, niet alleen bij bezoekers maar ook bij zoekmachines. Het resultaat is een hogere ranking in de organische zoekresultaten.

Natuurlijk gaat het niet alleen om originaliteit. De inhoud moet van hoge kwaliteit zijn. Elke tekst moet de vraag van een bezoeker beantwoorden, of een probleem oplossen.

Onderschat de kracht van SEO-teksten niet! Onlangs schreef ik een SEO tekst voor een bouwbedrijf, en het was zijn allereerste tekst die hij van mij kreeg. Binnen twee dagen stond deze tekst in Google op positie drie, voor de belangrijkste zoekterm. Dit had niet met autoriteit van de website te maken want hij was nog vrij nieuw. Maar wel met originaliteit en kwaliteit.

Je weet nu hoe krachtig SEO-content kan zijn, voor elk bouwbedrijf.

Populaire zoekopdrachten – 2023

Weg met het oude SEO draaiboek

veel copywriters en tekstschrijvers houden zich nog bezig met het oude SEO draaiboek. Ze leggen de focus op kopteksten, afbeeldingen, inhoud en het gebruik van verschillende zoektermen. Helaas werkt deze strategie niet meer zo goed. Het is maar de vraag of het ooit heeft gewerkt, want spammen met zoektermen heeft nooit vertrouwen opgewekt.

Wat bezoekers willen zien is content dat hen waarde biedt. Hierbij is het belangrijk dat je geen financieel belang bij het delen van content hebt.

Misschien is dit een beetje verwarrend, want tenslotte wil je via je website nieuwe opdrachtgevers binnenhalen. Met dat idee heeft elke tekst op je website een financieel belang. Je gaat tenslotte geen teksten schrijven (of laten doen) zonder dat dit iets oplevert.

Het uitgangspunt moet zijn dat je bezoekers wil helpen. Dat je content deelt die voor je publiek goud waard is. Dat maakt jou als bouwbedrijf of aannemer heel geloofwaardig. En voor zoekmachines ook.

Vergeet het oude SEO draaiboek, daar kun je niet meer vanuit gaan. Natuurlijk is het belangrijk om te achterhalen welke zoektermen binnen je content passen. Maar je moet er niet mee spammen, en de zoektermen op een natuurlijke manier in je teksten verwerken.

Te weinig SEO toepassen is nooit goed

Met name copywriters (niet de SEO tekstschrijvers) zijn een beetje bang voor zoekmachine optimalisatie. Ze hebben geleerd om zo min mogelijk zoektermen in een tekst te gebruiken. Dat is weer de andere kant van de medaille. Te weinig of helemaal geen zoektermen gebruiken maakt het lastig om de tekst te laten indexeren. Zoekmachines weten niet zo goed wat het onderwerp van de tekst is.

Een goede SEO tekstschrijver weet een goede balans tussen zoektermen, kwaliteit, informatie en waarde te creëren.

Natuurlijk linkprofiel opbouwen

Als bouwbedrijf weet je als geen ander hoe bouwen in elkaar steekt. Dit wordt een ander verhaal wanneer het om het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel gaat. Zoiets doe je niet met bakstenen, hout of andere materialen. Het opbouwen van een linkprofiel is hard werken. Het resultaat duurt soms langer dan het bouwen van een aantal eengezinswoningen.

Bouwbedrijven kunnen kiezen tussen een natuurlijk linkprofiel of een gekocht linkprofiel. Het natuurlijk linkprofiel is de beste keuze. Hierbij ga je voor kwalitatieve content op de eigen website. Dit deel je op social media, waardoor het onder de aandacht van het publiek komt. Vervolgens zullen geïnteresseerden de artikelen op je website gaan delen.

Dat is één ding waarmee je een natuurlijk linkprofiel opbouwt. Dit kan ook middels gastbloggen. Bouwbedrijven hebben veel expertise in huis. Er zijn altijd websites die graag van deze expertise gebruik maken. Door te gastbloggen toon je jouw expertise en wek je vertrouwen op. Bovendien genereer je backlinks naar je website.

Een gekocht linkprofiel is een stuk slechter. Vaak wordt dit door linkbuilding bureaus, SEO-bureaus of marketingbureaus gerealiseerd. Dit soort bureaus koopt backlinks van verschillende websites in. Vaak gaat het om lage kwaliteit backlinks. Die kunnen je website schade toebrengen, waardoor je lager gaat ranken.

Hoeveel kost bouw copywriting?

De prijs van een copywriter voor de bouw (of een tekstschrijver) kan heel erg wisselen. De grootste fout die bedrijven maken is een copywriter inhuren, en de verwachting hebben dat ze hier hoog mee in Google scoren. Feitelijk hebben ze de verkeerde expert ingeschakeld.

Bouw copywriting begint vaak vanaf € 150 per tekst. Grote bouwbedrijven hebben hier geen moeite mee. Het zijn juist de start-ups en de kleinere bouwbedrijven, aannemers of klusbedrijven die dit niet kunnen betalen.

Laten we even teruggaan naar de gemiddelde prijs van copywriters en tekstschrijvers. Meestal ben je in totaal € 1500 of meer kwijt. Dit komt omdat de bouwgerelateerde website een aantal belangrijke pagina’s nodig heeft:

  • Homepage
  • Dienstenpagina’s
  • Blogs
  • Nieuwsberichten

Dan zit je toch al snel op 10 teksten, die in totaal € 1500 of meer kosten. Mag het een beetje minder zijn? Ja dat mag. Mijn tarief bedraagt vanaf € 75 per tekst, uiteraard SEO geoptimaliseerd. Meestal geef ik een prijs per project. Zo weet je van tevoren hoeveel werk het kost en wat je kwijt bent.

Enkele factoren die van invloed zijn op de prijs:

  • On-page of off-page SEO
  • Het aantal teksten en woorden
  • Type inhoud
  • De richtlijnen voor de schrijfstijl/ tone of voice
  • Eventuele extra onderzoeken
  • De deadline

Bij sommige marketeers of copywriters betaal je apart voor een zoektermenonderzoek. Als SEO-expert vind ik dat dit in de prijs moet zijn opgenomen. Daarom is het tarief vanaf € 75 altijd inclusief een professioneel zoektermenonderzoek.

Een nieuwsbericht of persbericht laten schrijven

Bouwbedrijven zijn continu in beweging. Daarom is het belangrijk om gebeurtenissen met het publiek te delen. Laat nieuwsbericht of persbericht schrijven, ook weer tegen betaalbare tarieven. Vraag de tarievenkaart aan of laat een offerte op maat opstellen.

Het opbouwen van een gemeenschap

Nog steeds besteden bouwbedrijven, aannemers en andere bedrijven binnen de (ver)bouw te weinig aandacht aan het opbouwen van een gemeenschap. Terwijl dit wel zou moeten, want dit speelt een belangrijke rol in de toekomst van je bedrijf.

Sommige bouwbedrijven zijn al actief op social media. Niet altijd met succes. Dit heeft te maken met een verkeerde social media strategie.

Het is een feit dat het voor bouwbedrijven lastig is om op social media een hoge betrokkenheid te genereren. Toch is dit zeker mogelijk, alleen vraagt dit voldoende social media kennis. Maar ook de juiste inzet. Wil je inzicht krijgen in jouw kansen en mogelijkheden? Neem contact op, ik help bouwbedrijven met hun sociale campagnes. Laat social media voor jou werken, in plaats van andersom!

De concurrentie voorblijven

Door het inzetten van SEO, in combinatie met social media, blijf je concurrenten voor. Hierdoor haal je het beste uit je bouwbedrijf. De beste bouwbedrijven vertellen hun klanten niet alleen wat ze doen, maar ook hoe ze dit doen. Door het vertellen van verhalen en een hoge positie in zoekmachines bouwen ze een grote gemeenschap op. Hiermee blijven ze hun concurrenten voor.

Het draait allemaal om het winnen van vertrouwen en het delen van eerlijke informatie. Werk daarom met de beste SEO-tekstschrijver voor bouwbedrijven samen.

Meer van Bianca Walraven

Maak kennis met Bianca, SEO tekstschrijver en ervaren marketeer. Ontdek het belang van SEO en social media voor je bouwbedrijf. Neem contact op, dan hebben we het er over.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven