SEO teksten schrijven – praktische tips

SEO teksten schrijven, hoe moeilijk kan dat zijn? Net zo makkelijk als de afwas doen? Geloof me, veel mensen die de afwas doen laten toch etensresten achter. Zo is het ook met SEO teksten schrijven: op een of meerdere punten gaat het mis. Ik geef je een aantal praktische tips over het schrijven van goede SEO teksten. Mocht het je na deze tips nog steeds niet lukken, dan kun je altijd nog als afwashulp aan de slag.

Dit zijn SEO teksten

Voordat je een SEO tekst schrijft moet je natuurlijk wel weten waar je mee bezig zijn bent. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (ik heb het gelijk maar even vertaald naar het Nederlands). Het betekent dus dat je een tekst optimaliseert voor de belangrijkste zoekmachine: Google.

Wat houdt dit optimaliseren in? Google heeft een aantal SEO richtlijnen opgesteld. Wanneer jij aan deze richtlijnen voldoet en goede content deelt dan verschijn je hoger in de organische zoekresultaten.

SEO teksten schrijven – 5 tips

Goed, met SEO teksten scoor je (hopelijk) beter in zoekmachines. Dit levert je meer websitebezoekers en misschien ook wel een hogere conversie op. Zullen we samen SEO teksten schrijven? Je ziet dat mijn website ontzettend goed in zoekmachines scoort. Vandaag deel ik mijn ervaring met jou en ontvang je een aantal goede tips. Aan de slag!

1. Doe een zoekwoordenonderzoek

Weet je al waar je over wil schrijven? Mooi zo, verricht dan een zoekwoordenonderzoek. Zo weet je welke populaire zoektermen je moet gebruiken. Let er wel op dat deze zoektermen goed zijn afgestemd op de doelgroep.

Ook praktisch: een concurrentieanalyse. Nee je hoeft niet te bekijken hoeveel klanten de concurrent heeft of welke omzet hij behaalt. Wel is het belangrijk dat je kijkt naar de website van de concurrent. Hoe goed scoort deze in zoekmachines en nog belangrijker: met welke zoektermen? Neem dit in je zoekwoordenonderzoek mee.

2. Verzin een goede titel

Bij SEO teksten schrijven draait het niet alleen om de inhoud maar ook om de titel. Deze titel is namelijk in zoekmachines zichtbaar. Overigens kun je ook een andere titel zichtbaar maken, dit doe je middels een meta title.

Hoe dan ook, de titel moeten direct aanspreken. Daarnaast zijn er belangrijke zoektermen in de titel verwerkt, maar wel op een natuurlijke manier.

3. Gebruik H2 en H3 heading tags

Elke tekst voor het internet bestaat uit verschillende alinea’s en paragrafen. Deel je tekst goed op en maak gebruik van subkoppen. Voorzie deze van H2 en H3 heading tags. Niet alleen omdat het leuker uitziet maar ook omdat zoekmachines de tekst dan beter begrijpen.

4. Amuseer, informeer of overtuig

Gebruik de inhoud van je SEO tekst om de lezer te amuseren, informeren of overtuigen. Je wil namelijk niet alleen goed vindbaar zijn in zoekmachines maar ook een boodschap over te brengen. Wanneer je overtuigend genoeg overkomt (of betrouwbaar) dan vindt zoekmachine Google dit uiteindelijk ook.

Schrijf dus niet lukraak een tekst voor je website of webshop, denk goed over de inhoud na. Jij hebt de expertise binnen een bepaalde branche, niche of onderwerp. Laat zoekmachines en websitebezoekers zien dat jij de echte expert bent! Hiermee bouw je autoriteit op.

5. Redactie en nalezen

Tijdens het schrijven houd je er rekening mee dat mensen op het internet een stuk vluchtiger lezen dan in een krant, tijdschrift of boek. Probeer de lengte van zinnen hierop aan te passen. Gebruik ook geen moeilijke bewoording, meer dan 85% van de bevolking leest het liefst op B1 niveau.

Na het schrijven van de tekst ben je een beetje leesblind geworden: je ziet fouten niet staan. Daarom is het handig om de tekst 24 uur te laten liggen en hierna nog eens door te lezen. Door hardop te lezen ontdek je of zinnen wel kloppen. Haal de tekst ook door de spellingscontrole.

Wil je het helemaal goed doen, besteed het redactiewerk dan uit. Of ga voor een tegenlezer, ook erg praktisch.

SEO teksten schrijven is vakwerk

Wanneer je het bovenstaande leest lijkt SEO teksten schrijven best wel eenvoudig. Maar dat is het natuurlijk niet. Ieder zijn vak, de een is een uitstekende timmerman, de ander weet echt alles over dieren en een derde is professioneel SEO tekstschrijver.

Het probleem is dat iedereen zich SEO tekstschrijver kan en mag noemen, ook mensen die er eigenlijk niet zoveel kijk op hebben. Heb je hulp nodig van een SEO tekstschrijver, let dan zeker op de website van deze persoon. Scoort die website goed in Google? Dan heb je zeker de juiste tekstschrijver te pakken.

Tip: de website van een tekstschrijver moet zeker 15.000 bezoekers per maand kunnen halen. In tools als Semrush zie je het maandelijks aantal bezoekers van een website.

Aan de slag als afwashulp

Lukt het niet met SEO teksten schrijven? Tja, ik heb ook nooit gezegd dat dit een peulenschil veel is. Veel ondernemers of webmasters proberen eerst zelf SEO teksten te schrijven. Om er na uren zwoegen achter te komen dat het zwaarder is dan gedacht. Niet voor niets weten veel zogenaamde SEO tekstschrijvers of marketingbureaus niet in Google te scoren! Het ontbreekt aan de nodige kennis of ervaring!

Dat SEO teksten schrijven, dat gaat hem voor jou helaas niet worden. En nu? Wil je aan de slag als afwashulp? Of toch liever gewoon doorgaan met je onderneming of website? Schakel dan een ervaren SEO tekstschrijver in. Bianca en team staat voor jou klaar. Neem contact op en stel je vraag.