SEO + spelling = hogere positie in Google

Bijgewerkt: 3 augustus 2021

Heeft spelling effect op SEO en hoe ga je met samengestelde woorden om? Ik liet eerder al zien dat taalfouten niet direct van invloed zijn op je ranking. Maar de spelling of schrijfwijze van zoekwoorden kan wél het verschik maken. Dus ja, SEO en spelling gaan hand in hand.

Geen straf bij taalfouten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Goed nieuws: Google is geen strenge meester. Staan er taalfouten op je website dan wordt dit niet afgestraft. Dit betekent dat je geen minpunten of een lagere ranking in de organische zoekresultaten krijgt. Bing lijkt wel meer op taalfouten te letten, hoewel dit in de praktijk ook wel meevalt. Je moet het wel heel bont maken wil je bij Bing op taalfouten worden afgestraft.

 Je mag dus taalfouten maken zonder dat dit van invloed op je ranking is. Toch is het altijd beter om voor foutloze teksten te gaan. Lastig? Ja, ik ben nog nooit een website tegengekomen waarop geen enkele fout staat. Taalfouten zie je op overheidswebsites, zorgwebsites en zelfs bij de allerbeste tekstschrijvers voorbijkomen. Het gemiddelde foutenpercentage van tekstschrijvers ligt tussen de 0,5% en 2%. Het foutpercentage van de gemiddelde burger ligt tussen de 3% en 10%.

Verlies van geloofwaardigheid

Staan er veel taalfouten in een blogpost, artikel of misschien wel op de homepage? Op dit gebied heeft de spelling geen directe invloed op SEO (zoekmachine optimalisatie), maar wel indirect. Bij veel taalfouten verlies je namelijk aan geloofwaardigheid. Het kan je potentiële klanten gaan kosten, dit ga je echt wel in de omzet terugzien.

Bovendien is de kans groot dat bezoekers je website voortijdig verlaten. Een korte bezoektijd merkt Google op. De zoekmachine concludeert dat je website toch niet zo interessant is voor bezoekers. Wanneer dit vaak genoeg gebeurt dan ontvang je minpunten en hiermee een lagere positie in de zoekmachine.

SEO & spelling: samengestelde woorden

Je krijgt niet direct straf bij taalfouten maar het kan op de lange duur nadelig uitpakken. Hoe zit het met samengestelde woorden? Op dat gebied spelen SEO & spelling onder één hoedje. Zoekmachines gebruiken de inhoud van een tekst om het onderwerp te bepalen. Hierna wordt gekeken of het onderwerp aansluit bij een zoekopdracht.

Stel dat iemand op zoek is naar een boekenkast. Hij of zij gebruikt in Google de zoekterm ‘boekenkast’. Dat klinkt logisch en dat is het ook, daarom richten de meeste webmasters zich op deze zoekterm. Het is belangrijk dat je de juiste spelling gebruikt: boekenkast.

Toch kan het voorkomen dat iemand in Google ‘boeken kast’ intypt. De vraag is of je hier rekening mee moet houden en dus ook de zoekterm ‘boeken kast’ in je teksten moet verwerken. Het antwoord hierop: ja en nee. Dit is natuurlijk tegenstrijdig, daarom vind je hieronder wat meer uitleg over dit antwoord.

Ja: samengestelde woorden los schrijven

SEO en spelling kunnen elkaar beïnvloeden. In het verleden was deze invloed vrij groot. Verwerkte je de zoekterm ‘boeken kast’ in je teksten dan werd je ook specifiek hierop gevonden. Zoekmachines worden steeds slimmer en kunnen met misspellingen omgaan. Dit betekent dat de zoekmachine de twee woordjes boeken + kast automatisch als boekenkast ziet.

Omdat zoekmachines nog niet alles kunnen herkennen is het altijd goed om rekening te houden met een misspelling. Je kunt dus gerust een- tot tweemaal die misspelling in je tekst verwerken. Zorg er dan wel voor dat dit natuurlijk uitziet.

Twijfel je of je dit wel of niet moet doen? Voer de misspelling in Google in en kijk goed naar de zoekresultaten. Wanneer websites zonder misspelling in de tekst bovenaan scoren dan betekent dit dat de zoekmachine het verkeerd gespelde woord automatisch herkent. Je hoeft dan niet opzettelijk samengestelde woorden los te schrijven.

Nee: het ziet niet netjes uit

Het probleem met samengestelde woorden los schrijven is dat het niet netjes uitziet. Al helemaal niet wanneer je deze techniek heel vaak toepast. Wanneer je teksten er rommelig uitzien dan verlies je (alweer) aan geloofwaardigheid, dat heb je hierboven al kunnen lezen. Probeer dus een balans te vinden tussen opzettelijke misspellingen en een perfect geschreven tekst.

Zo gaan zoekmachines met typefouten om

Er worden aardig wat typefouten in zoekmachines ingevoerd. Dit komt omdat we snel even iets op willen zoeken. Een typefout of misspelling is dan zo gemaakt. Vroeger kon je met je website scoren op dit soort typefouten. Tegenwoordig filteren zoekmachines deze er goed uit. Hoe doen de afzonderlijke zoekmachines het?

  • Google: verbetert de fout automatisch en toont resultaten voor de gecorrigeerde zoekopdracht
  • Bing: herkent de fout en toont zoekresultaten ‘inclusief resultaten voor’ het gecorrigeerde woord
  • Yahoo!: herkent de misspelling en toont resultaten voor zowel de misspelling als de verbetering
  • DuckDuckGo: toont resultaten inclusief resultaten voor de verbetering
  • Ask: vraagt of je toch niet iets anders bedoelde
  • Vinden.nl: toont verbeterde zoekresultaten maar geeft niet aan dat het een fout heeft ontdekt

Dit laat zien dat SEO en spelling soms wel en soms geen rol speelt.

Wat je in de toekomst kunt verwachten

Stiekem kun je zelf al de conclusie trekken: spelling en SEO zal twee kanten opgaan. Voor webmasters betekent dit dat ze goed op de spelling letten. Nagenoeg foutloze artikelen zijn echt wel aan te raden. Opzettelijk fouten maken om hierop te scoren kan in de toekomst zeker niet. Dat er af en toe een foutje insluipt laat zien dat de teksten het resultaat zijn van mensenwerk, daar houden zoekmachines echt wel rekening mee.

Aan de andere kant hebben zoekmachines begrip voor typefouten die zoekers maken. Dit soort typefouten of misspellingen wordt er steeds beter uitgefilterd. Zoekmachines tonen het juiste alternatief zodat degene ook vindt wat hij zoekt.

Conclusie: als gebruiker van zoekmachines hoef je de kennis van Nederlandse taal niet bij te spijkeren. Webmasters moeten dit juist wel doen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven