Seo schrijven voor beginners

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is onmisbaar wanneer je hoger in de zoekresultaten wil staan. Je krijgt te maken met verschillende technieken die je website optimaliseren. Feitelijk is SEO een strategie die de zichtbaarheid van je website verbetert. Je zou het daarom altijd toe moeten passen.

Het gekke is dat heel veel mensen zeggen dat ze verstand hebben van SEO. Ze bieden dure diensten aan maar wat blijkt, hun eigen website scoort slecht in de zoekresultaten. Zo blijkt maar weer dat SEO niet voor iedereen is weggelegd.

Je weet vast wel dat teksten schrijven een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie is. Ondanks het ontbreken van kennis of ervaring maak je een goede start met onderstaande tips. SEO schrijven voor beginners start hier.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het succes van SEO

SEO bestaat uit verschillende handelingen. Content is het belangrijkste onderdeel. Je creëert waardevolle inhoud, vaak in de vorm van teksten. Eigenlijk zijn teksten onmisbaar want ze zijn scanbaar door zoekmachines. Een website met alleen afbeeldingen of video’s zal toch minder hoog scoren. Uitgezonderd YouTube maar dat heeft meer met naamsbekendheid te maken. Plus het feit dat YouTube van Google is.

Andere SEO-methoden bestaan uit het verzamelen van links en het technisch optimaliseren van de website. Wanneer je al deze handelingen goed doorvoert dan is SEO zeer succesvol.

Zoekmachineoptimalisatie heeft zich de afgelopen 20 jaar flink ontwikkeld. Het gaat mee met de algoritmen van Google.

De basis van SEO schrijven begrijpen

Vaak wordt gedacht dat SEO schrijven bestaat uit het vinden van relevante zoektermen en deze zoveel mogelijk in een tekst verwerken. Dat is een verkeerde gedachte. Natuurlijk kijk je welke zoektermen van toepassing zijn op het onderwerp waarover je wil schrijven. De belangrijkste zoektermen schuif je naar voren en verwerk je een beetje in de tekst.

Ik zeg een beetje, want je moet dit niet overdrijven. Je gebruikt zoektermen om Google duidelijk te maken wat het onderwerp van de tekst is. Maar feitelijk zou de bezoeker niet moeten zien dat je deze zoektermen in je tekst verwerkt hebt.

De relatie tussen zoektermen en zoekresultaten

Wanneer je de zoekterm ‘blauwe vogel’ in je tekst verwerkt, dan kun je niet verwachten dat je hoog op de zoekterm ‘rode kat’ scoort. Zoektermen hebben altijd een relatie met de zoekresultaten.

Hoe hoog een website scoort is afhankelijk van de relevantie van zoekwoorden. Zorg dat gebruikte zoekwoorden echt bij het onderwerp passen. Verwerk geen onrelevante zoektermen in je tekst. Dit maakt het voor zoekmachines verwarrend, want ze weten niet meer waar de tekst over gaat.

Enkele tips SEO schrijven voor beginners

Iedereen die succesvol wil worden met zijn website moet zich richten op SEO schrijven. Dit kun je zelf doen maar kost veel tijd. Heb je liever professionele hulp, scrol dan naar beneden en vraag de tarievenkaart aan.

Eerst zelf proberen? Hieronder een overzicht van mijn tips met betrekking tot SEO schrijven voor beginners.

Tip 1: schrijf zoals je praat

Iemand die mijn teksten leest en mij dan in het echt ontmoet zal het zelf ervaren: ik schrijf zoals ik praat. Hoe ik in mijn teksten iets omschrijf, zo zou ik het ook in het echt uitleggen. Door te schrijven zoals je praat creëer je een lage drempel voor bezoekers en potentiële klanten. Ze vinden je een stuk aardiger en interessanter overkomen.

Tip 2: richt je niet op het standaard zoekwoordenonderzoek

Het is belangrijk om te weten welke zoekwoorden je in je tekst gaat verwerken. Maar richt je niet op het standaard zoekwoordenonderzoek via een van de vele tools. Dit komt omdat iedereen dit doet, dus ook jouw concurrenten. Feitelijk zou je vanuit je eigen gedachten een zoekwoordenonderzoek uit moeten voeren. Hier komt heel wat psychologie en logisch denken bij kijken.

Heb je hier moeite mee, probeer dan eerst zelf te denken hoe je zoekmachine Google gebruikt. Neem er daarna een zoekwoordenonderzoek bij en ontdek of dit aansluit bij je eigen gedachten.

Tip 3: voer regelmatig updates uit

Een artikel kan tijdloos zijn (evergreen content), maar heeft ook vaak betrekking op een bepaalde periode. Bijvoorbeeld een dag van de week, de zomer, een jaartal of een eeuw. Ook informatie in een artikel kan door de tijd heen veranderen. Denk bijvoorbeeld aan bedragen omtrent de AOW of belastingpercentages.

Controleer regelmatig je teksten en voer een update uit. Zorg dat je content altijd actueel is. Bij evergreen content hoef je minder vaak een update uit te voeren. Toch blijft het goed om minimaal eenmaal per jaar dit soort content te bekijken. Misschien staan er taalfouten in die je eerder niet had opgemerkt.

Regelmatige updates maken je bezoekers blij, want je laat zien dat je moeite voor ze doet. Maar het is ook goed voor je ranking in de organische zoekresultaten.

Tip 4: veel schrijfkilometers maken

Wanneer je voor het eerst begint met SEO schrijven dan kost dit veel tijd. Misschien ben je wel 4 uur met een tekst bezig. In het begin kostte het me ook veel moeite, en ik was blij toen ik uiteindelijk maximaal anderhalf uur met een tekst bezig was. Dit veranderde later naar drie kwartier en tegenwoordig doe ik 15 tot 30 minuten over een tekst van 500-800 woorden.

Het geheim zit hem in veel schrijfkilometers maken. Niet alleen ga je met de tijd sneller schrijven, ook wordt het makkelijker om onderwerpen te verzinnen. Een zoekwoordenonderzoek kost je na al die schrijfkilometers nauwelijks nog moeite. En het belangrijkste: je teksten worden steeds beter. Ze veranderen van normale teksten naar SEO-teksten.

Tip 5: niet alleen bezoekers uit zoekmachines

Richt je bij het creëren van blogs of artikelen niet alleen op bezoekers uit zoekmachines. Er zijn nog veel meer manieren om verkeer te genereren. Denk hierbij aan een campagne via social media of een e-mailcampagne. Sommige van deze methoden zijn tijdrovend maar zeer effectief.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.