SEO review: een websitebeoordeling uitvoeren

Met een SEO review krijg je inzicht in je website, en hoe je punten verbetert. De websitebeoordeling is bedoeld om meer bezoekers uit Google te halen. Is je website wel actueel genoeg, moet je social media inzetten en gebruik je wel de juiste zoektermen? Een websitereview geeft hier antwoord op.

Een website SEO review beter leren begrijpen

Een SEO review, ook wel websitebeoordeling, geeft inzicht in de prestaties van je website. Het leert je ook beter begrijpen waarom de site goed of juist slecht in Google scoort. Deze beoordeling is niet alleen geschikt voor nieuwe websites maar ook voor bestaande sites.

Het is een ideaal hulpmiddel wanneer je te weinig verkeer naar de website krijgt. Of wanneer er wel verkeer komt, maar de conversie blijft uit. Het kan ook dat je als webshop meer omzet wil halen. Als laatste helpt het om een betere ranking in Google te krijgen. En om hiermee concurrenten te verslaan.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zelf een SEO review uitvoeren

Er zijn veel bedrijven die tegen betaling een websitebeoordeling uitvoeren. Het is echter ook mogelijk om dit zelf te doen. Het voordeel hiervan is dat het een hoop geld bespaart. Aan de andere kant moet je wel weten waar je op moet letten. Daarom vind je hieronder een aantal belangrijke aandachtspunten.

Controleer de paginatitels, koppen en beschrijvingen

On-page SEO is onmisbaar, het zijn alle aanpassingen die je op de webpagina zelf uitvoert. Een van die onderdelen zijn de paginatitels. Elke pagina moet voorzien zijn van een H1-kop. De tussenkoppen krijgen een H2-tag mee, en soms worden er ook H3- en verdere sub op een gebruikt. Zoekmachines scannen deze koppen. Aan de hand van de tag weten ze welke kop het belangrijkste is. Daarom krijgt de titel het beste cijfer: H1.

Kijk niet alleen of de titels en subkoppen van deze tag voorzien zijn, verzin ook passende titels. De hoofdtitel moet omschrijven waar de pagina over gaat. De subkoppen geven de inhoud van de volgende alinea(s) weer.

Dan heb je nog de SEO-titel. Dit is niet de titel van de pagina maar zoals die in Google of andere zoekmachines getoond wordt. Verzin een pakkende SEO titel maar houd er rekening mee dat de zoekmachine bepaalt of deze in de zoekresultaten verschijnt.

Een beschrijving verschijnt onder de paginatitel in de zoekresultaten. Het kan het verschil uitmaken tussen wel of niet naar je website klikken. Wanneer je geen beschrijving meegeeft dan toont de zoekmachine het beste stukje uit de webtekst. Die kan soms beter zijn dan de beschrijving.

Het gebruik van afbeeldingen en media

Sommige websites zijn traag. Dat is tegenwoordig een groot probleem, want we hebben nog maar weinig geduld. Vooral afbeeldingen en video’s kunnen de website flink vertragen. In de SEO website beoordeling kijk je vooral naar de grootte van media en welke invloed dit op de laadsnelheid heeft.

Wanneer je toch naar media kijkt, controleer dan of je gebruik maakt van ALT-tekst. Dit is een beschrijving van de media die door zoekmachines kan worden overgenomen. De beschrijving is ook handig voor mensen met een visuele beperking.

Algemene snelheid van de website

Je bent op het stukje snelheid van de website uitgekomen. Hoe sneller de website alle elementen laadt, hoe beter dit voor je SEO score is. Het is belangrijk dat een pagina in minder dan 2 seconden volledig is geladen. Met Webpagetest.org test je de snelheid van een website.

Backlinks checken

Het internet draait in eerste instantie op inhoud. Zonder die inhoud zouden we niks te lezen hebben. Daarnaast is het web op linkjes gebouwd. Websites verwijzen naar elkaar, wat het voor gebruikers makkelijker maakt om hun weg te vinden. Maar die linkjes laten ook zien hoe websites in verhouding tot elkaar staan.

Check altijd de backlinks naar je website toe. Welke websites verwijzen naar jou, en zijn ze wel relevant? Het is mogelijk om onder relevante backlinks in het Google webmasterprogramma uit te sluiten. Zo laat je weten dat je het hier niet mee eens bent, waardoor dit minder invloed op je ranking heeft. Check je backlinks met Ahrefs.com.

Keyword Density Checker

Een goed onderdeel van de SEO review is de Keyword Density Checker. Hiermee bekijk je of en hoeveel zoekwoorden je op je webpagina’s gebruikt. Je mag niet teveel zoekwoorden op een en dezelfde pagina plaatsen, je komt dan als spam over. Google straft dit soort websites hard.

Het is niet zo dat je zoektermen helemaal weg moet laten, want zoekmachines moeten de inhoud van je site wel kunnen begrijpen. Het is de manier waarop je ermee omgaat.

Controleer de inhoud van je blogs of artikelen

Dit onderdeel moet je handmatig uitvoeren. Kijk kritisch naar de inhoud van blogs of artikelen. Sluiten ze bij de website doelstelling aan? Zijn ze behulpzaam, goed geschreven en staan er linkjes naar andere artikelen in? Slecht geschreven artikelen is de reden waarom je concurrent hoger in Google staat.

Blijf controles op je artikelen uitvoeren. Dit geldt dus niet alleen voor bestaande artikelen maar ook voor nieuwe blogs of teksten.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.