Een goed SEO-rapport maken

SEO-marketeers werken met maandelijkse rapportages. Hiermee brengen ze de voortgang en doelstellingen in kaart. Een maandelijkse rapportage toont tevens het SEO succes aan de klant. Is de investering zijn geld waard geweest? Dat wordt uit het rapport duidelijk.

Daarnaast is een SEO-rapport ook geschikt voor iedereen die zelf zoekmachineoptimalisatie toepast. Online zijn er verschillende tools beschikbaar om dit soort rapportages aan te maken. Ontdek welke tools je hierbij helpen.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het Google webmaster programma

Voor alle websites is het Google webmaster programma het meest geweldige hulpmiddel. Binnen dit programma upload je een sitemap, geef je door welke URL’s je hebt gepubliceerd en verwijder je oude URL’s uit de zoekresultaten. Maar het geeft je ook toegang tot het linkprofiel en het afwijzen van schadelijke links.

Dan zijn we er nog niet, want het Google webmaster programma geeft ook inzicht in de prestaties van de website. Iedereen met een website zou zich aan moeten melden bij Google Search Console. Voor SEO marketeers is het een handig hulpmiddel bij het aanmaken van een rapport voor klanten. Hierbij is het wel belangrijk om toegang tot het account te krijgen.

Ubbersuggest

Een SEO-rapport maken? Probeer het eens met Ubersuggest. Dit is een gebruiksvriendelijke tool die beperkt gratis is. De mogelijkheden zijn groot: het aanmaken van meerdere projecten, het land voor trackingdoeleinden bepalen en trefwoorden toevoegen. Maar ook de belangrijkste concurrenten meten.

Ubbersuggest toont statistieken op het gebied van paginasnelheid, ranking in de organische zoekresultaten, trefwoorden, aanwezige metabeschrijvingen en certificaatfouten. Je maakt dagelijks driemaal gebruik van een gratis SEO-audit. Als digitaal marketingbureau heb je behoefte aan meer, dan ga je voor een betaald account.

Kijk overigens niet naar het gedeelte ‘lengte van de URL’s’. De tool geeft vaak aan dat URL’s te lang zijn. Wanneer je hier goed naar kijkt dan blijken deze URL’s zelfs korter te zijn dan de blogs op de Ubersuggest-site. Daarnaast zal de tool de URL van de hoofdpagina altijd als te kort bestempelen, maar hier heb je geen andere keuze in. Een korte URL voor het hoofddomein is juist goed.

Google Adwords

Moet je een zoektermenonderzoek uitvoeren? Dit kan een onderdeel van het SEO-rapport zijn. Sommige marketeers bieden dit apart aan, als aanvulling op contentmarketing. Google Adwords is eigenlijk bedoeld voor het adverteren in de zoekmachine. Maar het is ook een goed hulpprogramma voor het vinden van de juiste zoekwoorden.

Je moet alleen een account en een campagne aanmaken. Vaak wordt gezegd dat je hier tegenwoordig voor moet betalen, maar dat klopt niet. Een Google Adwords account en het aanmaken van een campagne is nog steeds gratis. Zolang je de campagne maar niet actief maakt.

Zet ook Google Trends in

Welke zoektermen zijn momenteel populair? Het is altijd goed om over populaire onderwerpen te schrijven. Google Trends is perfect om een SEO-rapport mét zoektermenonderzoek aan te maken. Je ziet hoe populair een zoekopdracht door de tijd heen is. Maar ook welke relevante zoektermen momenteel en hypes zijn.

Leuk om ook even terug te kijken: was de zoektermen die je vorig jaar gebruikte wel echt zo populair? Of is de door de tijd heen minder of juist meer geworden?

Google PageSpeed test

De paginasnelheid is een van de vele rankingfactoren die Google hanteert. Andere zoekmachines kijken hier ook naar, maar weegt het wat minder zwaar. Omdat Google de meest gebruikte zoekmachine is, moeten we goed op de paginasnelheid letten.

De Google PageSpeed test geeft je inzicht in de laadsnelheid op desktop en op mobiel. Meer dan 100 kun je niet scoren, maar een score van 95 of meer is ook perfect. Neem deze gegevens in je Srapport mee. Meet niet alleen hoe snel de pagina of de website laadt, maar kijk vooral welke problemen Google heeft gevonden.

Laat je niet afschrikken door de vele issues, want een aantal hiervan kun je negeren. Ook is de test een momentopname. Het is nooit gezegd dat de allersnelste websites ook bovenaan in de zoekresultaten staan. Inhoud van een website speelt een veel grotere rol.

SERanking

Sommige marketeers zijn dol op SERankings. Met deze tool is het makkelijk om een SEO-rapportage voor klanten aan te maken. Of misschien ook wel voor jezelf, maar daar is deze tool weer net wat te duur voor. Overigens kun je gebruik maken van een 14 dagen gratis proefperiode zonder dat je er een creditcard voor nodig hebt. Een betaald abonnement kost $ 39 per maand (of meer).

SE Ranking is vrij uitgebreid. Het richt zich op zoektermen naar ook op websites van concurrenten. Bovendien krijg je inzicht in het linkprofiel, technische fouten, snelheid van de site, afbeeldingen en metaomschrijvingen.

Het is mogelijk om periodiek een audit in te plannen, zodat je er weinig omkijken naar hebt. De rapportages vind je vanzelf in het dashboard terug.

Laten we Google Analytics niet vergeten!

Al die tools geven inzicht in de bezoekersstatistieken, maar zijn niet voor 100% betrouwbaar. Wil je echt weten hoeveel bezoekers er op de website terechtkomen, welke webpagina’s ze bekijken en wanneer ze de site weer verlaten? Dan heb je toch echt Google Analytics nodig.

Als marketeer is het praktisch om inzicht in het Analytics account van klanten te krijgen. Website-eigenaren kunnen dit zelf integreren. Let op want vanaf 2023 is GA4 van toepassing, waarmee je meer inzicht krijgt in het gehele klanttraject. Wel is het instellen van GA4 net iets moeilijker.

Alle data verzamelen en een rapport opstellen

Als digitaal marketeer is het belangrijk om een SEO rapport zo goed mogelijk op te stellen. Deze moet voorzien zijn van alle relevante en actuele data. De klant wil vooral goed inzicht krijgen in de prestaties en eventuele problemen.

Maak je een SEO-rapport voor eigen gebruik op? Doe dit elk kwartaal en leg de rapporten eenmaal per jaar naast elkaar. Anticipeer op groei of achteruitgang.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?