SEO professional copywriting: groeikansen voor je bedrijf

Schrijven als een pro maar wel gericht op zoekmachine optimalisatie. SEO professional copywriting is onmisbaar voor bedrijven die door willen groeien. Kom met de website hoger in Google en trek het grootste gedeelte van het zoekverkeer naar je toe. Je laat je concurrenten huilend achter, want jij behaalt de meeste omzet.

SEO copywriting is niet makkelijk. Enerzijds schrijf je inhoud voor bezoekers, aan de andere kant optimaliseer je teksten voor Google en andere zoekmachines.

Heb je echt een professionele SEO copywriting nodig, of kan je het zelf? Ontdek een van de meest gewaagde uitdagingen waarmee webmasters te maken krijgen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Schrijven voor mensen met een knipoog naar zoekmachines

SEO of zoekmachine optimalisatie bestaat uit verschillende onderdelen. Een van de belangrijkste onderdelen is content. Door goede inhoud te schrijven stijgt je website in de organische zoekresultaten.

Vaak wordt gezegd dat je moet schrijven voor mensen en niet voor zoekmachines. Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind dat je op de eerste plaats voor je bezoeker moet schrijven, maar wel met een knipoog naar zoekmachines. Het is de zoekmachine die bepaalt of je inhoud relevant genoeg is voor de gebruiker. Je moet dus zeker de liefde van Google voor je zien te winnen. En ook een beetje van Bing en Yahoo, die mogen we niet vergeten.

Zoekmachines beter leren begrijpen

SEO professional copywriting begint met een beter inzicht in de werking van zoekmachines. Hierbij wordt voornamelijk naar zoekmachine Google gekeken, dat is immers de grootste speler op de markt. Iedereen begrijpt in de basis Google werkt. Je voert een zoekopdracht in, klikt op ‘zoeken’ (of enter) en je krijgt een lijst met zoekresultaten voor je neus.

So far so good, maar zo eenvoudig zit het natuurlijk niet in elkaar. De resultatenpagina’s zijn geoptimaliseerd aan de hand van jouw zoekopdracht, historische zoekopdrachten, locatie en misschien nog wat persoonlijke instellingen.

Daarnaast moet Google kijken welke website de beste inhoud toont. En daar draait het om, want wil je bovenaan in Google staan dan moet je degene zijn met de beste inhoud. Hier zijn verschillende trucjes voor bedacht, allemaal ondergebracht onder de noemer SEO. Dit is de beste methode om je inhoud voor zoekmachines te optimaliseren.

Het verschil tussen inhoud en links

Sommige online marketeers zweren bij linkbuilding (het verzamelen van backlinks). Dat het een kunstmatige manier is om Google te beïnvloeden, daar gaan we het nu niet over hebben. Je kunt zelf ook wel bedenken wat Google hiervan vindt.

Kwalitatieve inhoud is de grootste rankingfactor. Op nummer twee staan backlinks. Google kijkt niet naar het aantal links maar van welke kwaliteit die zijn. Je moet begrijpen dat het helemaal geen zin heeft om veel backlinks te verzamelen wanneer ze niet relevant zijn. Daarnaast heeft Google ook wel in de gaten wanneer je aan linkruil doet of backlinks koopt.

SEO copywriting pro: vertrouw op de professional

Inhoud is dus het belangrijkste, en misschien kun je wel wat hulp gebruiken bij het creëren van content.

Je hebt de standaard SEO copywriter en de professional. Wat is het verschil tussen deze twee? Iedereen heeft het recht om zich SEO copywriter, of SEO tekstschrijver, te noemen. Het is geen beschermende titel dus zelfs je hond mag zich als SEO copywriter uitgeven. Ik heb twee feiten voor je:

  1. Honden kunnen niet schrijven
  2. Sommige SEO copywriters weten niet hoe zoekmachines werken

Hoe weet je nu of iemand een professional is, of toch wat minder kennis in huis heeft? Het is lastig om dit te meten, want een cursus, opleiding of misschien wel een zwemdiploma zegt niks over iemands vaardigheden. Er zijn genoeg mensen met een zwemdiploma die verdrinken!

Eigenlijk moet je kijken naar de prestaties van een SEO copywriter. Scoort de website van de copywriter hoog in Google, vind je de inhoud interessant en heeft deze een portfolio waar je van achterover slaat? Dat moet dan wel een professional zijn. Daar komt nog bij een professional alles maar dan ook echt alles over SEO kan vertellen. Ga je met zo iemand in gesprek dan kom je er voorlopig niet van los. Je bent gewaarschuwd.

SEO copywriting is niks anders dan je inhoud verkopen aan zoekmachines

Voordat ik een professionele SEO-copywriter werd heb ik eerst in de verkoop gezeten. Misschien was ik wel een van de betere verkopers, want bedrijven waar ik voor werkten zagen hun omzet in die periode groeien.

Een van de ondernemers was zo blij dat hij mij een paar zomerse sandalen cadeau gaf. Het lijkt een gek cadeau maar ik had pijn aan mijn voeten, en de werkgever was bang dat ik door die pijn niet meer kon werken. Een andere werkgever heeft eens aangeboden om op mijn kind te passen, zodat ik in haar zaak de verkoop kon regelen. Ja echt! Dus ik denk dat ik een goede verkoopster was.

Ik zie SEO copywriting als het verkopen van inhoud aan zoekmachines. Natuurlijk schrijf je voor bezoekers, en het is niet moeilijk om je lezers ergens van te overtuigen of iets aan te bieden. Maar Google moet ook die overtuiging krijgen, anders plaatst hij (of is het een zij?) je niet hoog in de zoekresultaten. Dus copywriting is een verkooppraatje, richting bezoekers en richting zoekmachines.

Zelf doen of de SEO copywriter pro inschakelen

Copywriting draait om het kiezen van de juiste woorden. Een goede SEO-professional kent het publiek, begrijpt hun probleem en weet waar ze naar op zoek zijn. Natuurlijk kun je zelf een poging wagen, het is niet moeilijk om een verhaaltje voor je website te schrijven. Maar die overtuiging richting het publiek en zoekmachines, dat is iets voor de professional.

Misschien ben je benieuwd wat het inschakelen van een SEO-copywriter Pro kost. Het hele verhaal hierboven klinkt wellicht duur, maar ik laat jou zien dat het écht voordelig kan. Vraag de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.