SEO optimalisatie kosten, of toch zelf doen?

De SEO optimalisatie kosten mogen dan hoog zijn, je krijgt er wel veel voor terug. Toch kun je gemakkelijk op de kosten besparen. Gewoon, door een aantal dingen zelf te doen. Welke dingen dit zijn lees je in dit artikel.

Dit is SEO optimalisatie

Met SEO optimalisatie bedoelen we zoekmachineoptimalisatie. SEO is een verzameling van technieken om de vindbaarheid van websites in zoekmachines te verbeteren. Simpelweg verbeter en optimaliseer je de website of webshop. Dankzij deze technieken geven zoekmachines een hogere waarde aan de website. Het gevolg: een hogere ranking in de zoekresultaten.

SEO is de laatste jaren razend populair geworden. Toch is dit niet altijd zo geweest. Toen Google nog maar pas bestond lukte het websites zeer gemakkelijk om de eerste positie in de zoekresultaten te bemachtigen.

Inmiddels telt Nederland meer dan 2 miljoen websites en er komen dagelijks nieuwe bij. Zoekmachines hebben zich hierop aangepast en weten relevante informatie en kwaliteit goed te herkennen. Gelukkig maar, anders zou je niet vinden wat je zoekt.

Met SEO optimalisatie zorg je ervoor dat je website hoger in Google verschijnt.

SEO optimalisatie kosten, hoeveel betaal je?

Wat mag SEO optimalisatie kosten? Het is dringen om een hoge positie in zoekmachines. Daarom gaat er heel wat geld in zoekmachineoptimalisatie om. Vroeger was je voor 50 gulden (jawel) klaar, tegenwoordig vraagt het online marketingbureau een stuk meer. Hieronder de gemiddelde prijzen voor zoekmachineoptimalisatie.

SEO optimalisatie kosten

  • Per uur: €35 – €135
  • Per maand: €150 – €4000
  • Per project: €450 – €10.000

Je ziet dat de kosten nogal uiteenlopen. Dit komt omdat iedereen zijn eigen budget bepaalt. Daarnaast hebben sommige websites niet veel optimalisatie nodig of juist extra veel.

De prijs is ook afhankelijk van de kennis en ervaring van de SEO specialist of het marketingbureau.

Zoekmachine optimalisatie zelf doen

Schrik je van de SEO optimalisatie kosten? Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen. Laten we eens naar de onderdelen van SEO kijken oftewel: wat doet een online marketingbureau?

  • Website analyseren (kijken naar het linkprofiel, de content, zoekwoorden en mobielvriendelijkheid)
  • Concurrenten analyseren (waarom doen directe concurrenten het beter)
  • Zoekwoordenonderzoek (welke woorden gebruiken potentiële klanten)
  • Linkbuilding (actief links genereren vanaf andere websites)
  • Contentstrategie (planning en beheer van content)
  • SEO teksten toevoegen (nieuwe artikelen of teksten die zoekmachine vriendelijk zijn)
  • Technische verbeteringen
  • Andere vormen van promotie

Een aantal dingen kun je heel goed zelf doen, terwijl andere zaken om specialisatie vragen. Laat ik eens dieper ingaan op de onderdelen die je zelf kunt doen.

Je concurrenten analyseren

Kijk altijd naar datgeen concurrenten doen. Waarom scoren ze hoger dan jou in Google? Analyseer de blogs of artikelen op hun website, het linkprofiel, de navigatie op de website en nog veel meer.

Probeer je concurrent te overtreffen maar maak er geen kopie van. Ik kom heel wat websites tegen die sterke gelijkenissen met hun concurrent vertonen. Blijf jezelf en hiermee uniek, dat ziet Google uiteindelijk ook.

Zoekwoordenonderzoek via Google zoekwoordplanner

Het is eigenlijk heel gemakkelijk om zelf een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Hiermee kun je flink besparen op de SEO optimalisatie kosten. Overigens ook op de kosten van de SEO tekstschrijver die je een zoekwoorden onderzoek door de maag duwt.

Maak een account aan bij Google ads. Doorloop alle stappen en begin met het aanmaken van een campagne. Om dit punt kun je belangrijke en controlerende zoekwoorden bekijken inclusief de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten. Alternatieven voor de Google keyword planner zijn MOZ, Semrush , Ahref en KWfinder.

Zelf linkbuilden

De SEO specialist of het online marketingbureau bouwt voor jou een linkprofiel op. Hierbij benaderen ze overeenkomende websites of maken gebruik van artikelensites. Met linkbuilding moet je een beetje uitkijken, omdat een verkeerde strategie nadelige gevolgen voor je website heeft. Zelfs SEO specialisten maken hier soms een potje van.

Hoe pas je linkbuilding op de juiste manier toe? Zoek websites die in dezelfde branche als jou actief zijn. Benader ze en vraag of het mogelijk is om een link of blog te plaatsen. Kijk ook eens naar de mogelijkheden bij nieuwswebsites.

Wanneer autoritaire websites een link naar jouw website opnemen, geeft Google of Bing een hogere waarde aan jouw website mee. Wees daarom kritisch met de websites die je uitzoekt. Verspreid linkbuilding over een lange periode, zodat het er allemaal zo natuurlijk mogelijk uitziet.

Contentstrategie bepalen

Ook de contentstrategie bepaal je zelf. Je weet immers best wel wat je website nodig heeft. Vooral bij een nieuwe website is het belangrijk om regelmatig een nieuw artikel/ blog toe te voegen. Heeft je website eenmaal autoriteit opgebouwd, dan kun je best één tot vier keer per maand iets nieuws aan je websites toevoegen.

SEO teksten schrijven

Op dit onderdeel kun je alleen op de zoekmachine optimalisatie kosten besparen wanneer je goed kan schrijven. Een SEO tekst moet foutloos zijn, een goede opbouw hebben, informatief en professioneel overkomen. Daarnaast is deze ook nog eens voorzien van de juiste zoekwoorden.

Het nadeel van zelf SEO teksten schrijven is dat je het op dit gebied ook flink kan verknallen. Met een lage kwaliteit blogs of teksten zal de website snel in de zoekresultaten wegzakken. Wil je toch op deze kosten besparen? Laat je teksten dan door een SEO tekstschrijver maken, niet door het online marketing bureau.

Tip: ik ben als SEO tekstschrijver regelmatig voor marketingbureaus aan het werk. Kan ik jou rechtstreeks helpen zonder tussenkomst van de SEO specialist? Neem contact op.

Je website promoten

Je kunt heel goed je eigen website promoten. Denk maar eens aan het uitdelen van visitekaartjes, je bekend maken op social media en fora of het dragen van bedrijfskleding met logo.

Laat een website analyse of het aanbrengen van technische verbeteringen liever aan de expert over.