SEO online marketing – een doordachte strategie

Online marketing is tegenwoordig onmisbaar. Niet alleen (potentiële) klanten zoeken online, je ervaart hier ook veel concurrentie. Met SEO online marketing zet je in op een betere online vindbaarheid. Een hoge positie in zoekmachines zoals Google levert je direct veel bezoekers op. Hierbij is het wel belangrijk om de juiste onderdelen van SEO toe te passen.

Het begrip online marketing

Elk bedrijf zou aan marketing moeten doen. Dit is een verzameling van technieken om producten of diensten te promoten. Er zijn verschillende vormen van marketing. Deze kun je onderverdelen in:

  1. Offline marketing
  2. Online marketing

Offline marketing is groot. Het omvat televisie- en radioreclame, adverteren in kranten en tijdschriften, folders, buitenreclame en nog veel meer. Online marketing is een stuk kleiner en beperkt zich tot het internet. Toch is online marketing veel effectiever. Dit komt omdat ruim 98% van de Nederlanders internet heeft, meer dan 90% maakt hier dagelijks gebruik van.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

SEO online marketing: zichtbaar in zoekmachines

Bij SEO online marketing draait het allemaal om zoekmachines. Google heeft hier het grootste marktaandeel in. Kijk maar eens naar de cijfers van 2021:

  • Google: 94,13%
  • Bing: 5,23%
  • DuckDuckGo: 0,25%

Opvallend is dat de anonieme zoekmachine DuckDuckGo het in andere landen met een marktaandeel van 2% veel beter doet. In Nederland kunnen ze dus nog enige groei verwachten.

Wat heb je aan bovenstaande cijfers? Veel, je weet nu dat je de website op een goede zichtbaarheid in Google moet richten. Vergeet zoekmachine Bing niet, deze kan in de toekomst zomaar groter worden.

De onderdelen van SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie bestaat uit verschillende onderdelen. Al die onderdelen vallen weer onder drie grote pijlers:

  • Content
  • Technische optimalisatie
  • Linkbuilding

Ik heb ze gelijk in volgorde van belangrijkheid gezet. Die drie pijlers zijn overigens niet door Google zelf opgesteld maar door SEO-specialisten verzonnen. Google heeft het in zijn eigen SEO richtlijnen namelijk helemaal niet over linkbuilding.

Pas de juiste techniek toe

Het probleem met SEO online marketing is dat velen zich tot linkbuilding richten. Op zich wel logisch want specialisten verdienen hier het meest aan. Ze kopen goedkope backlinks in en verkopen deze voor het drie- tot tienvoudige door. Het leuke aan linkbuilding is dat je op korte termijn in Google stijgt, maar op de lange termijn werkt dit juist nadelig.

Pas altijd de juiste techniek toe. Content is het allerbelangrijkst. Bedenk dat het hele internet van content leeft. Denk hierbij aan teksten maar ook video’s en afbeeldingen. Content is dus de levensader van het internet en het bestaan van zoekmachines. Maak zoekmachines blij met kwalitatieve content.

Hoe zit het met technische optimalisatie van de website? Niet onbelangrijk, dit speelt zeker een rol. Toch is het geen allesbepalende factor. Om even een voorbeeld te geven: er verschijnen nog steeds niet-mobielvriendelijke websites bovenaan in Google. Bovendien voldoen een aantal van mijn eigen websites totaal niet aan de technische richtlijnen maar ontvangen maandelijks meer dan 100.000 bezoekers vanuit Google. Richt je dus voornamelijk op content en besteed af en toe wat aandacht aan de techniek achter je website.

SEO succesvol integreren met online marketingstrategieën

Er zijn verschillende online marketingstrategieën mogelijk. Bijvoorbeeld adverteren in zoekmachines, zichtbaar zijn op social media, gastbloggen en nog veel meer. Integreer SEO succesvol met deze online marketing strategieën.

Waarom zou je altijd SEO toe moeten passen? Omdat dit een belangrijke factor is bij het genereren van meer websitebezoekers. Denk je eens in dat je op een bepaalde zoekterm bovenaan in Google scoort. Dit levert direct 25% tot soms wel 45% van het zoekverkeer op. Hiermee trek je de eerste potentiële klanten naar je website.

Online marketing gaat nog veel verder

Wil je langdurige resultaten bereiken dan ontkom je niet aan SEO. Denk aan het verdere verloop van het aankoopproces. Bezoekers komen op je website terecht en tonen interesse. Dat is het allereerste succes van SEO. Die interesse moet je om zien te zetten in actie, bijvoorbeeld de aankoop van een product of een offerte aanvragen.

Het probleem is dat veel mensen twijfelen. Bijvoorbeeld of je wel betrouwbaar bent en of het ergens anders niet goedkoper kan. De volgende stap is social media, influencer marketing, affiliates of Google shopping. Door je bedrijfsnaam, product, dienst of merknaam ook elders te promoten neem je twijfels weg.

Remarketing is de boodschap. Eerdere bezoekers benader je opnieuw, bijvoorbeeld middels advertenties. Of door opnieuw zichtbaar te zijn in zoekmachines, dit keer met een andere zoekopdracht. Hiermee haal je de conversie van je website omhoog.

De kosten voor online marketing

Je ziet, online marketing bevat niet alleen SEO maar ook andere onderdelen. Toch blijft SEO online marketing het allerbelangrijkste. Zie het als de etalage van een winkel: jouw website staat bovenaan in Google te pronken. Potentiële klanten trek je hiermee binnen. Vervolgens is het de inhoud van de website die bepaalt of de klant nog even rond blijft neuzen.

Maak het de potentiële klant dan ook zo aantrekkelijk mogelijk. Verdwijnt de klant toch zonder iets te kopen? Geen probleem, wanneer je zorg dat je zichtbaar bent en blijft dan komt deze bezoeker ooit weer terug.

Er gaat veel geld om in online marketing. Bedragen tot meer dan € 5000 per maand zijn helemaal niet vreemd. Laten we ondernemen betaalbaar maken en houden, voor nu en voor later. SEO online marketing hoeft namelijk niet veel te kosten waarbij je toch voor de beste resultaten gaat. Neem voor de tarieven of meer informatie vrijblijvend contact op. Bianca Walraven is je graag van dienst.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.