SEO kleine bedrijven: 3 tips

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

SEO voor kleine bedrijven, het kan je veel kosten besparen. Voor kleine bedrijven is het vaak lastig om goed zichtbaar te zijn in zoekmachines. Vaak kom je bij een groot en duur online marketingbureau terecht. Maar het kan veel goedkoper! Bekijk de 3 belangrijkste SEO tips voor kleine bedrijven.

Definitie van een klein bedrijf

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Voordat je gaat zoeken naar SEO kleine bedrijven, wat is een klein bedrijf eigenlijk? Een eenmanszaak, zzp’er of freelancer: dat zijn kleine bedrijven. Maar ook bedrijven met minder dan 10 werknemers.

Een klein bedrijf heeft vaak een beperkt budget. SEO oftewel zoekmachine optimalisatie is duur, dit is voor een kleine onderneming bijna niet te betalen. Ga zelf aan de slag met mijn 3 onmisbare tips.

Tip 1: technische optimalisatie van de website (gebruikerservaringen)

Vanaf 2021 komt de Google Page Experience update. Dit betekent dat gebruikerservaringen ontzettend belangrijk zijn. Start met het technisch optimaliseren van je website. Hier is het nooit te laat voor: dit kan dus ook na 2021. Hoe eerder hoe beter, dat begrijp je natuurlijk ook wel.

Hoe verhoog je de gebruikerservaringen op de website? Door ten eerste voor een mobiel design te zorgen. Zo kun je voor een aparte mobiele versie kiezen maar er ook voor zorgen dat de website over een responsief design beschikt. In dit laatste geval past het design zich automatisch naar het apparaat van de gebruiker aan. De navigatie op de website is net zo belangrijk, net als de laadtijd.

Tip 2: kijk wat de concurrent doet

SEO voor kleine bedrijven, je krijgt vaak met lokale concurrenten te maken. Wees niet bang om naar je concurrent te kijken, hiervan te leren en het beter te doen. Misschien valt het je op dat de concurrent goed of juist ontzettend slecht op bepaalde zoektermen scoort. Of dat de website van die lokale ondernemer er prachtig of toch onoverzichtelijk uitziet.

Valt het je op dat concurrerende websites veel meer websitebezoekers ontvangen? Gebruik dan eens een tool zoals Ahrefs of Ubersuggest. Hiermee krijg je beter inzicht in populaire zoektermen waarop de website scoort, de meest bezochte pagina’s en natuurlijk het aantal maandelijkse bezoekers.

Tip 3: doe zoveel mogelijk zelf

Om de kosten zo laag mogelijk te houden is het belangrijk dat je zoveel mogelijk zelf doet. SEO bestaat uit drie pijlers: technische optimalisatie, content en linkbuilding. Die technische optimalisatie is werk voor degenen die de website heeft gebouwd (webdesigner of jijzelf). Denk bij technische optimalisatie zeker aan het mobielvriendelijk maken, goed gebruik van elementen en het verkleinen van scripts en afbeeldingen.

Linkbuilding kun je ook heel goed zelf doen, je neemt gewoon contact op met relevante websites. Houd er wel rekening mee dat het niet over mag komen alsof je voor backlinks betaalt. In dit geval zou je backlink een no-follow tag meekrijgen, wat de backlink waardeloos maakt. Zelf schrijven? Een goed idee, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.

SEO kleine bedrijven – zelf teksten schrijven

Misschien gaan de meeste kosten nog wel in content voor de website zitten. Wil je SEO voor kleine bedrijven zo goedkoop mogelijk houden dan schrijf je die content gewoon zelf. Denk hierbij aan content voor de website of webshop maar zeker ook voor social media. Een training SEO schrijven is een eenmalige investering waar je veel aan hebt. Maar let op, de resultaten hangen uiteindelijk van je eigen skills en inzet af.

Lukt het je niet om zelf teksten te schrijven, schakel dan een voordelige geprijsde SEO tekstschrijver in. Hiermee ben je altijd een stuk goedkoper uit.

De kosten van een SEO tekstschrijver

Content en met name SEO teksten vormen het belangrijkste onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Hier kun je gewoon niet omheen. Zoekmachines lijken een voorkeur te hebben voor een bepaalde schrijfwijze en het gebruik van termen. Dit recept luistert heel nauw, iets dat niet iedere tekstschrijver onder de knie heeft.

Het vervelende is dat je al snel veel meer dan gedacht voor een tekst betaalt. Je wil vooraf weten of een tekst goed in zoekmachines scoort. SEO garantie van niemand geven, dat is een feit. Maar je hebt wel de garantie dat we ons volledig inzetten voor een betere online vindbaarheid. Dat je deze website bovenaan in Google tegenkwam, dat zegt natuurlijk ook wel iets.

Om ondernemen betaalbaar te houden en vooral met het oog op SEO voor kleine bedrijven betaal zeker niet te veel. Vraag de tarievenkaart aan, dat zegt meer dan 1000 woorden.

Het betaalbare online marketingbureau

Heb je het gevoel dat je toch een online marketingbureau in moet schakelen? Ga dan voor een betaalbaar marketingbureau. Dankzij een samenwerking met de betere specialisten kunnen we de SEO technieken tegen reële prijzen aanbieden. Op dit gebied kun je veel op de kosten besparen.

Wil je SEO voor kleine bedrijven toepassen en dit door een SEO specialist uit laten voeren? Neem dan zeker contact op. Ditzelfde geldt natuurlijk ook wanneer je voor de best geschreven teksten gaat.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven