SEO homepage – voorpagina boven in Google

Bijgewerkt: 19 augustus 2021

Een SEO homepage, het is zeker mogelijk om met de voorpagina bovenaan in Google te scoren. Natuurlijk verdient de homepage meer aandacht dan andere pagina’s op de website. Een SEO homepage is niet alleen de etalage van de site, ook bevat deze belangrijk zoektermen. Daarnaast zijn er nog andere zaken waar je rekening mee moet houden. In dit artikel lees je hoe je een homepage SEO vriendelijk krijgt.

Homepage & SEO, is dat wel mogelijk?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De homepage is de welkomstpagina, etalage én verkooppagina van de site. Hiermee is het dus tevens de meest belangrijke webpagina. Vaak wordt gezegd dat een homepage & SEO niet hand in hand gaan. Dit klopt gedeeltelijk want het is erg lastig om een homepage zoekmachinevriendelijk te krijgen. Dit komt omdat je via een homepage moeilijk kan ranken op bepaalde zoektermen. Toch is dit niet geheel onmogelijk.

Ranken op bedrijfsnaam of merknaam

Een SEO homepage is vooral bedoeld om te ranken op bedrijfsnaam of merknaam. Denk maar eens aan namen als Wehkamp, Zalando of Bol.com. Wanneer je op deze namen in Google zoekt kom je vrijwel altijd op de homepage uit. Ditzelfde geldt voor Bianca Walraven, via deze zoekopdracht kom je automatisch op de homepage van deze website uit.

Op zich is het altijd goed om de SEO homepage rondom een bedrijfsnaam of merknaam te bouwen. Er zijn nog voldoende andere webpagina’s waarmee je op specifieke zoektermen gevonden wordt. Maar let op want met een homepage kun je ook op (algemene) zoektermen hoog scoren. Kijk maar eens naar de zoekterm ‘schoenen kopen’, hierop scoort Zalando een eerste positie in Google.

Zo maak je een SEO homepage

De kans dat je op een bepaalde zoekterm met de homepage bovenaan in Google scoort is minder dan 5%. Dat Zalando dit voor elkaar heeft gekregen is een gelukstreffer, want veel andere schoenenwinkels lukt dit niet.

Focus je allereerst op een SEO homepage die rondom de bedrijfsnaam of merknaam gebouwd is. Daarna kun je verder kijken maar zal het puur een toevalstreffer zijn wanneer de homepage op specifieke zoektermen hoog rankt. Laten we samen een SEO homepage maken, zodat je in ieder geval goed scoort op de naam.

Logo aan de homepage toevoegen

Allereerst is het belangrijk dat je een logo aan de homepage toevoegt. Dit logo staat bij voorkeur in de header/ bovenste balk van de homepage. Daarnaast komt het logo op verschillende andere webpagina’s terug. Geen logo aanwezig? Zorg er dan in ieder geval voor dat de bedrijfsnaam op elke pagina bovenaan pronkt.

Startpagina in verschillende blokken op delen

Nog te vaak kom ik websites tegen met één grote lap tekst op de startpagina (homepage). Het is dan duidelijk dat hier een poging is gewaagd om er een SEO homepage van te maken. Helaas ziet dit zeer onoverzichtelijk uit. Deel de homepage in verschillende blokken op. Werk met kleuren, vormen en afbeeldingen.

Durf verschillende knoppen op je homepage te plaatsen. Die eerste pagina is juist bedoeld om bezoekers uit te nodigen en de weg te wijzen. Linksop naar de afdeling parfumerie, rechtdoor naar herenkleding en rechtsop naar autobanden. Direct na de klantenservice? Neem dan de trap naar boven.

Middels knoppen of butons wijs je de bezoeker de weg naar bepaalde afdelingen. Maak hier dan ook ijverig gebruik van, anders voelt de bezoeker zich zo verloren.

Geen pop-ups op die eerste pagina

Vermijd bij voorkeur een pop-up die vanaf de homepage verschijnt. Veel bedrijven doen dit maar het wekt eigenlijk irritatie op. Ga zelf maar eens voor de etalage van een winkel staan terwijl een verkoper je op de schouder tikt: “kan ik u helpen?”. De kans dat je nog een voet naar binnen zet is vrij klein. Val bezoekers via de homepage niet lastig met pop-ups.

Vermijd grote scripts, video’s of afbeeldingen

Vroeger was het heel normaal om een (nep) laadbalkje op de homepage te tonen. Grappig, maar de moderne bezoeker heeft hier geen geduld meer voor. Kom dus niet aan met laadbalkjes, bewegende plaatjes of een muziekje dat automatisch afspeelt. Vermijd ook grote scripts, video’s of afbeeldingen die de laadtijd van de pagina vertragingen.

Een SEO homepage is binnen 2 seconden geladen. Hoe langer dit duurt, hoe slechter dit voor je SEO score is.

Social media icoontjes

Bezoekers vinden je waarschijnlijk via een onderliggende webpagina, maar uit nieuwsgierigheid bezoeken ze vroeg of laat ook je homepage. Dit doen ze ook wanneer ze je op social media willen volgen of contact opnemen. Zorg dus dat er wat social media icoontjes op je homepage staan.

Het is heel gebruikelijk om dit bovenaan op de webpagina of juist helemaal onderaan (in de footer) te plaatsen. Dit komt omdat wij mensen gewoontedieren zijn en automatisch op deze plekken naar die social media koppelingen zoeken.

Heb je nog geen social media? Zorg dan dat je deze aanmaakt en aan je website koppelt. Ik merk zelf dat het voor sommige mensen een stap te ver is om via de e-mail contact op te nemen, maar ze dit via social media veel makkelijker doen. Het is laagdrempelig en in veel gevallen lukt het om deze twijfelaars via social media toch tot opdrachtgever of klant te maken.

Beantwoord de meest belangrijke vragen van bezoekers

Gebruik de SEO homepage om de meest belangrijke vragen van bezoekers en potentiële klanten te beantwoorden. Laat zien welke producten of diensten je aanbiedt of welke oplossingen je biedt. Bedenk dat iedereen die een website bezoekt feitelijk een probleem heeft. Dit probleem kan een lekkende kraan, behoefte aan een SEO tekstschrijver of nieuwe kleding zijn.

Het is aan jou om te laten zien dat je de oplossing van dit probleem in handen hebt. Dus de eerste vraag die je moet beantwoorden: kan ik het probleem van de bezoeker oplossen? Ja dat kan ik.

Bedenk met welke andere vragen een bezoeker kan zitten. Bijvoorbeeld iets over deadlines of levertijd, prijzen of resultaten. Maak van de homepage echter geen FAQ-pagina, het moet echt wel een startpagina blijven.

Kies twee belangrijke zoektermen uit

Het heeft echt geen zin om van een SEO homepage een verzameling van zoektermen te maken. Kies er twee uit die relevant zijn aan je bedrijf, product of dienst. In het geval van Zalando: schoenen en kleding. Of wanneer je een schildersbedrijf hebt: schilder en schildersbedrijf. Gebruik die twee belangrijke en relevante zoektermen op je homepage, naast het gebruik van de bedrijfsnaam of merknaam.

Met bovenstaande tips is het vrij makkelijk om een SEO homepage te maken. Heb je hier hulp van een professional bij nodig, vraag dan vrijblijvend de tarievenkaart of meer informatie aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven