SEO handleiding – zoekmachine optimalisatie

Gebruik de SEO handleiding om beter zichtbaar te zijn in zoekmachines. Deze handleiding bestaat uit een stappenplan en bevat praktische tips. Wil je dolgraag hoger in Google, maar krijg je er hoofdpijn van omdat het niet lukt?. Ga aan de slag met SEO en laat je verrassen door het effect hiervan.

Een nuchtere blik op SEO

Voordat je met de SEO handleiding aan de slag gaat is het interessant om hier eerst een nuchtere blik op te werpen. Er wordt namelijk hoog opgegeven van SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Voor jouw idee: er gaan jaarlijks miljarden euro’s in om. Bedrijven geven maandelijks tussen de € 150 en € 5000 aan SEO uit.

Is dat allemaal wel nodig? Niet wanneer je die oogkleppen afzet. SEO hoeft namelijk helemaal niet zo moeilijk en ingewikkeld te zijn. Zoekmachine optimalisatie bestaat uit drie pijlers:

  • Content
  • Techniek
  • Linkbuilding

Met deze drie pijlers ga je de positie van je website in zoekmachines verbeteren.

SEO handleiding

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Weten wat je allemaal moet doen? Het begint vanaf het moment dat je een website wil gaan bouwen. Dus nog voordat je überhaupt de eerste code geschreven hebt. Volg de SEO handleiding, dan komt het allemaal wel goed. Te beginnen met een stappenplan.

Stap 1: domeinnaam/ URL bedenken en registreren

Denk eerst goed na over de domeinnaam (URL). Deze moet makkelijk te onthouden zijn maar ook uitspreken waar je voor staat of wie je bent.

Heet je bedrijf bijvoorbeeld ‘Montagebedrijf en bouwbedrijf Van der Stratenmakers’? Een bijbehorende URL zoals montagebedrijfenbouwbedrijfvanderstraten.nl is leuk bedacht maar eigenlijk veel te lang. Voordat iemand dat heeft ingetikt hebben zijn vingers al artrose ontwikkeld.

Probeer de URL niet langer dan 20 tekens te maken, exclusief www maar inclusief extensie. Bijvoorbeeld: montagevdstraten.nl (dat zijn er 18). Bedenk dat alleen de hoofdpagina deze URL heeft. Alle andere pagina’s op de website krijgen een langere URL, bijvoorbeeld montagevdstraten.nl/diensten.

Daarnaast is het wel praktisch wanneer de domeinnaam ook met je bedrijf of website te maken heeft. Een domeinnaam als goudvisopvang.nl registreren en dan hier boeken op gaan verkopen is natuurlijk een beetje vreemd.

Stap 2: website (laten) ontwerpen

De tweede stap in de SEO handleiding is het ontwerpen van de website. Ben je een beetje handig dan bouw je zelf een WordPress website. Op het internet vind je hier voldoende handleidingen voor. Daarnaast beschikt WordPress ook nog eens over een praktisch forum waar je met al je vragen terecht kunt.

Lastig om zelf een website te bouwen? Laat dit dan door een ervaren webdesigner doen. Geef van tevoren je wensen duidelijk aan. Let wel op dat je een professional inschakelt. Er zijn tegenwoordig zoveel webdesigners actief, een aantal heeft geen verstand van de specifieke codetaal die op het internet gebruikt wordt. De prijs voor een website laten bouwen ligt tussen de € 2000 en € 7000. Dan heb je wel een zeer goede website. Zo eentje die ook nog eens mobielvriendelijk en gebruiksvriendelijk is. Hiermee voldoe je aan de SEO richtlijnen van Google.

Stap 3: content op de website

Nu begint het spannendste gedeelte: je website vullen met content. Dit is eigenlijk een onmisbaar onderdeel in de SEO-handleiding. Dit komt omdat het op het internet allemaal om content draait.

Content bestaat uit:

  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Documenten

Je bent niet verplicht om alle onderdelen op je website te plaatsen. Teksten zijn wel het belangrijkst, die heb je gewoon nodig. Wil je goed vindbaar zijn in zoekmachines dan heb je SEO teksten nodig. Dit zijn teksten die niet alleen lekker leesbaar zijn en goed converteren, ook zoekmachines begrijpen waar ze over gaan. Dan pas kan de zoekmachine je ook beoordelen en een plaatsje in de organische zoekresultaten toewijzen.

Het is vrij lastig om SEO teksten te schrijven. Schakel daarom een ervaren SEO tekstschrijver in. De kosten variëren van € 60 tot wel € 280 per tekst. Overigens is duur niet beter, kijk vooral of de tekstschrijver zelf goed vindbaar is.

Stap 4: aanmelden bij zoekmachines

Wanneer je website nog in aanbouw is wordt vaak gekozen voor het blokkeren van zoekmachines. Dit betekent dat de website niet geïndexeerd wordt. Vergeet deze functie na het online zetten van de website niet uit te schakelen!

Wanneer je niets doet duurt het enkele weken voordat je website ergens in zoekmachines vindbaar is. Wil je dit proces versnellen, meld de website dan bij verschillende zoekmachines aan. Dit doe je via het speciale webmasterprogramma van bijvoorbeeld Google en Bing.

Voordeel van dit webmasterprogramma is dat je ook inzicht krijgt in de statistieken, bijvoorbeeld de gebruikte zoektermen van bezoekers. Voor het aanmelden is het vereist om een stukje code op je website te plaatsen of een document te uploaden. Hiermee verifieer je dat je eigenaar/webmaster bent.

Stap 5: website met anderen delen

Het duurt even voordat de eerste bezoekers binnenstromen. Ondertussen is het praktisch om je website met anderen te delen. Bijvoorbeeld op social media, een forum of via de e-mail. Maak aan iedereen bekend dat je website online is.

Een praktische tip met betrekking tot de SEO handleiding: laat de eerste week nadat je website online is eerst familie en vrienden een kijkje nemen. Die kijken er met een frisse blik tegenaan en merken misschien nog wel wat dingen op.

Een aantal SEO tips (2022 en 2023)

Klaar met het stappenplan van de SEO handleiding? Mooi, je website is live en waarschijnlijk druppelen de eerste bezoekers binnen. Hoe weet je nu of je website wel SEO vriendelijk is? De SEO richtlijnen veranderen regelmatig. Daarom vind je hieronder een aantal SEO tips voor 2022 en 2023.

SEO tip 1: meten is weten

Allereerst is het belangrijk dat je weet hoeveel websitebezoekers je ontvangt, waar ze vandaan komen en hoe ze zich op je website gedragen. Hiervoor is een handige functie: Google Analytics. Maak hier een account aan en plaats een stukje code op de website. Vanaf nu heb je inzicht in de meest belangrijke statistieken.

Aan de hand hiervan stuur je de SEO strategie bij. Bijvoorbeeld omdat je merkt dat bepaalde pagina’s helemaal niet bezocht worden. Of wanneer blijkt dat sommige zoektermen het beter doen dan anderen. Maar ook omdat je misschien meer bezoekers uit social media dan uit zoekmachines ontvangt.

SEO tip 2: blijf aan je website werken

Een van de beste SEO tips: blijf aan je website werken. De grootste fout die je kunt maken is je website online zetten en dan achteroverleunen. Wanneer zoekmachines merken dat je website niet meer actief is zak je langzaam in ranking weg.

Besteed wekelijks aandacht aan je website. Plaats een nieuw artikel of blogpost, pas de dienstenpagina aan of verander je contactgegevens. Zolang je maar iets aan je website doet en hiermee een signaal afgeeft: “ik ben er nog”.

SEO tip 3: een zoektermenonderzoek

Wanneer je gebruik maakt van Google Analytics of Google Search Console dan zie je op welke zoektermen je website gevonden wordt. Je zult ook zien dat een aantal zoektermen oftewel zoekwoorden juist heel slecht scoort.

Voer regelmatig een zoektermenonderzoek uit. Tijdens het onderzoek vind je de meest belangrijke en relevante zoekwoorden voor je branche, niche of website. Pas hier je content op aan of plaats nieuwe teksten.

SEO tip 4: test de snelheid van je website

In het begin ziet je website er razendsnel uit. Hoe meer je hem uitbreidt hoe trager hij gaat laden. Dit heeft te maken met alle content die je toevoegt. Maar ook kun je iets in de code veranderen of een plug-in installeren. Dit soort zaken zorgt voor een langere laadtijd.

Het is belangrijk dat alle onderdelen van de website binnen 3 seconden zijn geladen. Is dit niet het geval dan vertrekt meer dan de helft van de bezoekers weer. Met bepaalde codes kun je aangeven welke onderdelen als eerste geladen moeten worden.

Test regelmatig de snelheid van je website. Hier zijn diverse tools voor maar PageSpeed Insight van Google is een goede.

SEO tip 5: durf te investeren, maar wel op een goede manier

Niet iedereen durft in SEO te investeren. Dit komt omdat het een duur grapje is en je geen garantie krijgt op een eerste positie in de zoekresultaten. Toch moet je die sprong wagen, al helemaal wanneer je ziet dan concurrenten het beter doen. Niet geschoten is altijd mis.

Investeer wel op de juiste manier. Wanneer je alleen maar in linkbuilding investeert kun je net zo goed het geld in de rivier gooien. Dit komt omdat linkbuilding onder een grijs gebied met betrekking tot SEO valt. Terwijl investeren in SEO teksten een veel betere keuze is. Net als het feit dat investeren in de technische optimalisatie van de website ook goed is.

SEO handleiding & SEO tips

Heb je nog vragen over de SEO handleiding of de SEO tips? Stel je vraag via de e-mail. Let op: hele complexe vragen worden niet uitgebreid beantwoord, hiervoor kun je beter telefonisch advies aanvragen.

Wanneer je hulp nodig hebt met SEO teksten, vraag dan gerust de tarievenkaart aan. Eventueel te combineren met content voor social media. Zo ben je overal op het internet goed zichtbaar en vindbaar.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven