SEO en CRO: conversiepercentage verhogen met Google

Bijgewerkt: 13 oktober 2022

SEO en conversie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zoekmachineoptimalisatie leidt tot meer verkopen op je site, dat is een feit. Maar alleen wanneer je dit ook goed aanpakt.

In 2022 investeerden ongeveer 70% van de bedrijven in online marketing. Hiervan richtte 44% zich op social media en 36% op de website/blog. 35% deed aan e-mail marketing en 32% aan contentmarketing.

Tot zover de cijfers. SEO heeft betrekking op je website en contentmarketing. Het voordeel van SEO is dat het laagdrempelig is, geschikt voor elk budget en een effect op de lange termijn heeft. SEO en CRO zijn twee dingen die je aan elkaar moet koppelen.

De betekenis van SEO en CRO

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Bijna iedereen met een website weet wat SEO is. Het staat voor zoekmachineoptimalisatie en bestaat uit handelingen om websites beter in zoekmachines te laten scoren. Het gaat hier dan om de organische zoekresultaten.

CRO is iets waar niet iedereen zich mee bezighoudt, terwijl dit wel zou moeten. CRO betekent conversieratio optimalisatie. Conversieratio staat voor het percentage transacties ten opzichten van bezoekers. Wanneer 5 op de 100 bezoekers een aankoop doet, spreek je van een conversieratio (percentage) van 5%.

Conversieratio optimalisatie gaat over het verhogen van het conversiepercentage. Oftewel: een hogere omzet waarbij het aantal bezoekers gelijk blijft.

Zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie samenvoegen

Veel websites richten zich op zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dat is prima, want het verhoogt je zichtbaarheid in de organische zoekresultaten. Met hoge posities ontvang je meer zoekverkeer. Natuurlijk is het belangrijk dat je zoveel mogelijk relevante bezoekers ontvangt!

Maar wat veel ondernemers vergeten is om ook CRO mee te nemen. Vaak wordt gedacht dat SEO en CRO niet samen kunnen, maar deze twee gaan hand in hand. Het zijn twee dikke vrienden die het beste in elkaar naar boven halen. Laten we dit stapsgewijs doen.

Eerst hoger in Google: zo doe je dat

Je kunt je conversie niet verhogen voordat je eerst meer bezoekers trekt. Stel dat je conversieratio op 5% ligt en je trekt maandelijks 200 bezoekers. Dit zou betekenen dat dit je elke maand 10 verkopen oplevert. Maar wat wanneer je hoger in Google staat en 400 bezoekers per maand ontvangt? Met een conversieratio van 5% betekent dit geen 10 maar 20 maandelijkse verkopen.

Stap 1 is dus: zorg dat je beter vindbaar bent in Google. Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit drie onderdelen:

  • Content
  • Linkprofiel
  • Techniek

Content is het belangrijkste onderdeel, want daar is het internet op gebouwd. Schrijf kwalitatieve en waardevolle artikelen. Doe het beter dan je concurrent, zodat je hoger in Google staat. Wanneer je kwalitatieve content publiceert dan stel je bezoekers tevreden. Als beloning gaan ze je content delen, bijvoorbeeld op social media of fora. Zo bouw je een natuurlijk linkprofiel op.

Linkbuilding is het actief verzamelen van backlinks. Eigenlijk zou je dit niet moet doen, een kwalitatieve website bouwt zijn eigen linkprofiel op. Maar linkbuilding kan dit proces wel versnellen (mits goed toegepast).

Techniek is het derde onderdeel. Je website moet altijd technisch in orde zijn. Denk hierbij aan een korte laadtijd, een duidelijke navigatie en goedwerkende scripts.

CRO: rendement uit bezoekers halen

Een conversieratio van 5% is op zich al mooi, maar wat wanneer dit 8% zou zijn? Je hebt al gewerkt aan een verdubbeling van het zoekverkeer: van 200 naar 400 bezoekers per maand. Nu wil je het conversiepercentage verhogen van 5% naar 8%. Kijk maar eens wat dit zou betekenen:

  • 200 bezoekers per maand en 5% conversie = 10 verkopen
  • 400 bezoekers per maand en 5% conversie = 20 verkopen
  • 400 bezoekers per maand en 8% conversie = 32 verkopen

CRO is een kwestie van experimenteren. Middels A/B-testing schotel je gebruikers twee verschillende webpagina’s voor. Na een tijd testen kom je er achter welke pagina voor de hoogste conversie zorgt.

Maar welk ontwerp steekt het beste in elkaar? Dat verschilt per branche, niche en ook per website. Je kunt denken aan de grootte van titels en subkoppen, tekstkleur, welke afbeeldingen je gebruikt, of je tekst uitlicht, welke tekst je in een knop zet en of je een zoekbalk aan de webpagina toevoegt.

Ook de locatie van al deze dingen speelt een rol: moet het menu meebewegen tijdens het scrollen (sticky) en zet je een actieknop bovenaan, in het midden of onderaan?

Kleine veranderingen kunnen wonderen doen. Kijk dus op welke manier je de conversie kunt verhogen.

Hoe je de conversieratio verbetert met behulp van SEO

Goed, je hebt SEO en CRO toegepast. Maar wist je dat je met behulp van SEO de conversieratio direct kunt verhogen? Denk maar eens aan dynamische inhoud. Dit is het tonen van content op basis van gebruikergegevens, bijvoorbeeld de locatie.

Verder is het belangrijk om de gebruikerservaring te verbeteren. Dit verhoogt de bezoektijd op de site en verlaagt het bouncepercentage. Bovendien realiseer je hier terugkerende bezoekers mee. Kijk kritisch naar de titels en de zoektermen die je gebruikt. Maak vooral gebruik van long-tail zoektermen, hoe onlogisch dit ook voor jou is. Speel in op de emoties van bezoekers, dat doet het altijd goed.

Verder ondersteun je artikelen middels afbeeldingen of video’s. Dit verlengt de bezoekduur en is goed voor je positie in de organische zoekresultaten.

Er zijn verschillende strategieën om je concurrenten voor te blijven. Door SEO en CRO samen te voegen werk je naar meer naamsbekendheid toe, in combinatie met een hogere omzet. Dat is wat elk bedrijf wil, jij toch ook?


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven