SEO eisen: voldoet je website al?

Je hoort veel over zoekmachine optimalisatie, maar hoe zit het met SEO eisen? Niet gelijk in paniek raken maar er zijn geen harde eisen. Wel zijn er een aantal SEO richtlijnen. Hoe je met deze richtlijnen omgaat bepaalt of je hoog of juist lager in zoekmachines scoort. Voldoet je website aan de belangrijkste richtlijnen? Ontdek het snel.

Eisen versus richtlijnen

Even voor de duidelijkheid: SEO is niet iets dat door zoekmachines bedacht is. Het waren webmasters die manieren verzonnen om hoger in de organische zoekresultaten te ranken. Van hieruit zijn de eerste SEO-technieken ontstaan.

Inmiddels is zoekmachine Google hier in meegegaan en heeft zelf wat SEO richtlijnen opgesteld. Het is dus niet zo dat het hier om vrij harde SEO eisen gaat. Maar let op, je zou wel zelf een aantal SEO eisen op kunnen stellen. Bijvoorbeeld over dingen die wel en niet mogen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Black Hat SEO

Allereerst heb je de black hat SEO. Dit vertaal je naar ‘zwarte hoed zoekmachineoptimalisatie’ en dat klinkt natuurlijk een beetje vreemd. De man met de zwarte hoed is de slechterik. Black hat SEO is dus ook hartstikke slecht. Feitelijk zou je kunnen spreken van SEO eisen die je nooit mag toepassen:

  • Verborgen tekst op een website
  • Duplicate content
  • Cloaking (andere content tonen)
  • Link uitwisselingsprogramma
  • Verborgen omleiding

Zo zijn er nog wel meer van die verboden technieken te bedenken. Bijvoorbeeld keyword stuffing, hierbij plaats je ontzettend veel zoektermen in een tekst. Of spam reacties op je blogpost toelaten, ook iets dat je moet vermijden.

Grey hat SEO

Je hebt ook de man met de grijze hoed. In het Nederlands spreken we van een grijs gebied omtrent SEO. Het gaat hier om technieken die niet direct goed maar ook niet direct slecht zijn. Let wel op want grey hat SEO technieken hebben in de toekomst een redelijk grote kans om alsnog verboden te worden. Vooral zoekmachine Google houdt zich hier veel mee bezig.

Linkbuilding valt in een grijs gebied, hoewel veel marketingbureaus en webmasters het nog steeds toepassen. Volgens de SEO richtlijnen van Google moet je voor kwalitatieve backlinks zorgen. Aan de andere kant geeft Google aan dat je deze backlinks niet mag inkopen of ruilen. Maar dat is wel wat linkbuilders in veel gevallen doen.

Houd je vast aan deze SEO eisen: “deel kwalitatieve content zodat anderen bereid zijn om dit te delen. Hiermee bouw je een natuurlijk linkprofiel op.”

White hat SEO

Het derde deel van SEO eisen (richtlijnen) zijn de goede technieken. Je spreekt hier van white hat SEO. Dit zijn allemaal technieken die Google goedkeurt. Denk hierbij aan kwalitatieve content, licht zoekwoorden gebruik, een natuurlijk linkprofiel, korte laadtijd van de website, mobielvriendelijk, een veilige verbinding en het uitstralen van expertise.

In feite zijn er meer dan 100 richtlijnen die onder white hat SEO vallen. Hier kan je voorlopig mee vooruit.

Even een korte kanttekening omtrent die goedgekeurde technieken. Het kan zomaar dat technieken die nu goed zijn later in een grijs gebied vallen. Dit was bijvoorbeeld met linkbuilding het geval. Jarenlang werkte linkbuilding goed. Inmiddels is voor Google duidelijk dat mensen deze techniek gebruiken om zoekmachines te beïnvloeden.

SEO eisen: content blijft altijd

Kijk eens kritisch naar het internet, wat valt je op? Juist ja, alles draait om content. Dit is de inhoud van een website waaronder teksten, afbeeldingen, audio en andere zaken. Het is dan ook niet zo vreemd dat Google dol is op content. Maar dan wel kwalitatieve context.

Zie content dan ook als een van die onleesbare SEO eisen. Feitelijk moet je website voor 75% uit SEO-teksten bestaan. Uitgezonderd de websites die alleen maar afbeeldingen en video’s delen (zoals een stockwebsite of YouTube).

Zo zien SEO teksten eruit

Je kunt je afvragen hoe je een SEO tekst herkent. Dit kan vrij lastig zijn, want een tekst wordt al snel als SEO tekst bestempeld. Terwijl veel van deze teksten niks met zoekmachine optimalisatie te maken hebben. Kijk maar eens naar de groeiende hoeveelheid SEO tekstschrijvers, waarvan er slechts 10 op de zoekterm SEO tekstschrijver op de eerste pagina van Google scoren. Al die andere lukt het niet om deze positie te behalen.

Je ziet dat het heel lastig is om op bepaalde zoektermen hoogte scoren. Een SEO tekst bevat de juiste opmaak, schrijfstijl, zoektermen en nog veel meer. Dit is niet iets dat je even zelf doet, al helemaal niet wanneer je hier nog maar net mee begint.

SEO teksten laten schrijven

Wil je voldoen aan de SEO eisen die je voor jezelf hebt opgesteld? Laat dan de juiste SEO teksten schrijven. Dit bespaart een hoop tijd maar mogelijk ook ergernis. Slecht geschreven teksten leveren namelijk weinig op. Het heeft je veel tijd of geld gekost en je gaat er niet hoger van in Google ranken.

SEO teksten laten schrijven moet niet alleen iets opleveren, ook mag het niet te veel kosten. Een slimme ondernemer let altijd op zijn of haar budget. Ben je zo iemand en ga je voor betaalbare kwaliteit? Neem contact op een vraag direct en vrijblijvend de tarievenkaart aan. Houd altijd de datum op deze kaart in de gaten, tarieven kunnen in de toekomst wijzigen.

Heb je nog vragen met betrekking tot SEO eisen of te richtlijnen? Wil je meer weten over de werking van zoekmachines en hoe je jouw website hoger in Google krijgt? Op deze website vind je heel veel informatieve blogs. Ook is het mogelijk om voor SEO advies of consultancy te gaan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.