SEO copywriting – zorg dat je zichtbaar bent!

Pas jij al SEO copywriting toe? Sommige bedrijven of websites doen dit zelf, maar door het inschakelen van een professional blijf je de concurrentie voor. Het is namelijk heel frustrerend dat anderen boven jou in Google staan. Ontdek waarom SEO copywriting je aan een betere klantwerving helpt.

SEO teksten voor websites

SEO copywriting houdt het creëren van SEO teksten in. Wil je een beetje goed scoren in zoekmachines dan ontkom je niet aan SEO copywriting. SEO staat namelijk voor Search Engine Optimization of in normaal Nederlands: zoekmachine optimalisatie.

SEO teksten werden vroeger voor zoekmachines geschreven, tegenwoordig moet dit voor de bezoeker zijn. Sommigen zijn hierdoor een beetje het doel uit ogen verloren en schrijven enkel en alleen voor bezoekers. Ik zeg altijd: “SEO teksten zijn voor bezoekers geschreven met een knipoog naar zoekmachines”. Hier zit toch wel verschil in.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Goed scoren dankzij SEO copywriting

Alleen al in Nederland staan er meer dan 2,4 miljoen websites online. Je kunt je voorstellen dat het ontzettend lastig is om hiertussen op te vallen. Bovendien is er maar één website die helemaal bovenaan in Google kan staan. Alle anderen staan hieronder.

Met SEO copywriting scoor je goed in zoekmachines. Natuurlijk, niemand kan je die eerste positie in Google garanderen. De aanhouder wint en als je maar lang genoeg geoptimaliseerde content blijft delen zie je de ranking van je website zichtbaar stijgen.

Meer websitebezoekers & meer klanten

Vaak word je met SEO copywriting veel beloofd, maar een nummer één positie in Google kan niemand garanderen. Het is wel een feit dat je met een goede score in zoekmachines meer websitebezoekers ontvangt. Maar meer websitebezoekers betekent niet automatisch meer klanten.

Ben je wel eens op een website uitgekomen waarbij je werd afgeschrikt door ontzettend veel taalfouten, te moeilijk taalgebruik of een aanspreekvorm die je helemaal niet aanstond? Je vertrok en bezocht snel een andere website. Het is dus niet alleen belangrijk om websitebezoekers binnen te halen maar ook om ze op de website te houden. Overtuigen, daar draait het om. SEO copywriting is dus veel meer dan goed scoren in zoekmachines.

Laat je niet verleiden

Ben je op zoek naar naar SEO copywriting oftewel SEO tekstschrijvers? Natuurlijk ga je voor kwaliteit, en die krijg je. Maar wel tegen een betaalbare prijs. Bovendien scoren SEO teksten beter in de organische zoekresultaten. Houd er wel rekening mee dat je er met een enkele tekst niet komt. Laat je dus niet verleiden tot het eenmalig uitvoeren van SEO. Wil je echt goed vindbaar zijn in zoekmachines dan is hier veel meer voor nodig.

Zorg dat je website actief is en blijft. Plaats minimaal twee maal per maand een nieuwe tekst of blog op de website. Het is ook goed om bestaande teksten aan te passen. SEO copywriting gaat namelijk over veel meer dan alleen maar nieuwe teksten creëren.

Hoe kom je aan SEO copywriting? Heel eenvoudig, vraag direct de tarievenkaart aan. Je krijgt meer inzicht in de kosten, maar ook tips en adviezen. Vertel gewoon wat je nodig hebt of wat je doelstelling is. Ben je ook al zichtbaar op social media? Combineer SEO copywriting met posts voor je social media kanalen. Zo sla je twee vliegen in één klap.

Zoekwoordenonderzoek: wel of niet doen?

Een zoekwoordenonderzoek is belangrijk, al helemaal wanneer je op bepaalde zoektermen gevonden wil worden. Het is mogelijk om voor een apart zoekwoordenonderzoek te gaan. Dit kan zowel bij de tekstschrijver als bij het marketingbureaus. De kosten bedragen tussen de € 100 en € 150, afhankelijk van de werkzaamheden. Je ontvangt dan een uitgebreide rapportage. Met het zoekwoordenonderzoek kun je zelf aan de slag.

Laat je teksten schrijven? Dan is een apart onderzoek niet nodig. Het zoekwoordenonderzoek zit altijd bij SEO copywriting inbegrepen. Jouw voordeel: je bent goedkoper uit en kunt toch met zorg geschreven SEO teksten verwachten.

Zoektermen verwerken in teksten

Waarom een zoekwoordenonderzoek? Dit hoort bij SEO copywriting, het bepaalt namelijk welke zoektermen in jouw situatie onmisbaar zijn. De meest belangrijke zoektermen worden dan ook in SEO-teksten verwerkt. Deze werkwijze zorgt ervoor dat zoekmachines begrijpen waar de teksten over gaan.

Soms gaat het op dit gebied vaak mis: er ontstaat keywordspam. Dit betekent een teveel aan zoekwoorden in een tekst. Hierdoor leest de tekst niet lekker. Bovendien houden zoekmachines niet van keywordspam en zullen de website dan ook lager beoordelen. Het kan ook de andere kant opgaan: te weinig zoektermen verwerken. Of op een verkeerde manier verwerken. Je ziet, SEO copywriting luistert heel nauwkeurig. Gelukkig heb ik hier al sinds eind jaren 90 ervaring mee, hoewel er de laatste jaren heel wat veranderd is. Bij de tijd blijven, daar draait het om.

SEO copywriting – de kosten

Noem het kosten, tarieven of prijs, wat betaal je voor SEO copywriting? Hierin kom je grote verschillen tegen. Samen maken we ondernemen betaalbaar. € 150 voor een tekst van 500 woorden betalen? Niet nodig, de tarieven liggen zeker lager. De exacte prijs is afhankelijk van een aantal zaken:

  • Het type tekst
  • Hoeveelheid werk dat gevraagd wordt
  • Jouw budget

Allereerst over het type of soort tekst. Het maakt verschil of je een persbericht, blogpost of een productomschrijving nodig hebt. Elke tekst vraagt weer om een andere aanpak. Zo is een zoekwoordenonderzoek niet nodig wanneer je om een persbericht vraagt, maar wel wanneer je een blog nodig hebt. Sommige teksten vragen om een uitgebreid vooronderzoek. De hoeveelheid werk neemt dan toe, logischerwijs ook de kosten. Daarnaast draait het natuurlijk om de hoeveelheid teksten. Heb je er 2of misschien wel 200 nodig?

Als laatste je budget: wat ben je bereid om te betalen? Wil je eigenlijk helemaal niets uitgeven, dan wordt het lastig om aan goede SEO teksten te komen. Aan de andere kant ontvang je tegen een mooie beloning net zo’n mooie SEO teksten. Je bepaalt uiteindelijk zelf hoeveel je inkoopt. Het is zeker mogelijk om je budget over meerdere maanden uit te spreiden.

Vraag naar de tarieven

SEO copywriting, start jij hier vandaag nog mee? De tarieven zijn interessant, oordeel zelf. De meest voorkomende tekstsoorten zijn inclusief zoekwoordenonderzoek en eenvoudig advies. We leveren namelijk niet alleen de tekst maar ook uitleg over de werking van SEO. Bijvoorbeeld hoe je zoekmachine optimalisatie toepast aan de hand van content. Heb je dit advies nodig, vraag er dan om.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.