SEO consultant die jouw website écht helpt

Bijgewerkt: 17 september 2022

Een doordachte SEO strategie helpt je bij meer relevante bezoekers uit organische zoekresultaten. SEO kun je zelf doen maar vraagt veel kennis en tijd. Even een artikeltje plaatsen en hier hoog mee in Google scoren, dat zit er niet in.

Miljoenen mensen vertrouwen op zoekmachines om de beste antwoorden op een vraag te vinden. Hierdoor wil elke webmaster of ondernemer op de eerste pagina van Google staan. Het is helaas niet makkelijk om het Google algoritme te begrijpen, laat staan te beïnvloeden.

Zelfs wanneer je inspanningen hoog zijn geeft dit geen garantie op een goede positie in Google. Dat is het punt waarop je een SEO consultant om hulp vraagt. Deze analyseert je website en komt met nieuwe ideeën.

Website aan een SEO consultant overlaten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het uitvoeren van SEO (zoekmachine optimalisatie) is intensief en duur. Het gemiddelde kostenplaatje komt uit op € 500 tot meer dan € 1000 per maand. Omdat SEO een langdurig proces is, lopen de kosten voor veel bedrijven veel te hoog op. Toch is dit een onmisbaar onderdeel, het helpt de (bedrijfs)website om hoger in Google te scoren. Dit vergroot de klantenstroom en de omzet.

Zowel starters als grote bedrijven zoeken de diensten van een externe SEO-consultant op. SEO consultanten zijn breed actief en werkzaam in branches als automotive, gezondheidszorg, detailhandel, onroerend goed en nog veel meer.

Het analyseren van de website en het geven van advies en tips

Een externe SEO-consultant houdt zich bezig met organisch verkeer vanuit zoekmachines. Het hoofddoel is het analyseren van de website waaronder de laadsnelheid, werking op verschillende devices, navigatie, gebruikservaring, linkprofiel en de vindbaarheid op zoektermen. Maar ook het opsporen van indexatieproblemen en een concurrentieanalyse.

Van hieruit volgt het SEO-advies en technische tips. Dit advies is bedoeld voor de webmaster, ontwikkelaar of marketeer.

Het uitvoeren van enkele taken

Omdat niet iedereen de kennis en ervaring omtrent SEO heeft, kan de consultant enkele taken op zich nemen. Deze taken bestaan uit:

  • Content schrijven en aanleveren
  • Linkbuilding
  • Technische optimalisatie

Altijd een transparant en kostenbesparend advies

Het is spannend om de website door een SEO consultant te laten analyseren. Scoort de site goed in zoekmachines, is er sprake van een technisch probleem en hoe denken anderen over de inhoud? Om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen is je medewerking belangrijk. Dit betekent toegang geven tot de statistieken met betrekking tot bezoekers, bronnen en data.

Het verzamelen van al deze data beantwoordt vraagstukken en helpt bij het geven van advies op maat. Wat de ontvanger met het advies doet, is een eigen keuze, maar je zou kunnen denken aan:

  • Interne tekstschrijvers en SEO-specialisten aan het werk zetten
  • Externe specialisten inhuren
  • Zelf teksten schrijven en verbeteringen doorvoeren
  • Geen actie

Het beste resultaat dankzij samenwerking met de eigenaar van het bedrijf

Het is onmogelijk om een goed advies te geven zonder duidelijk beeld van het bedrijf, de doelstellingen en analytische gegevens van de website. Om die reden is het belangrijk om een samenwerking tussen SEO expert en eigenaar van het bedrijf op gang te zetten. Indien dit niet mogelijk is, dan is een samenwerking met de belanghebbende vereist.

On-page en off-page SEO

Een van de belangrijkste taken van de SEO-consultant is advies geven omtrent on-page optimalisatie. Dit zijn alle onderdelen van een webpagina die de gebruikservaring verhogen, Denk hierbij aan het plaatsen of optimaliseren van afbeeldingen en videoclips, schone HTML code, het gebruik van titels en tussenkopjes en zoektermen in de teksten. Ook het toevoegen van metadata behoort hiertoe, net als het optimaliseren van de laadsnelheid van de pagina.

Off-page SEO is het optimaliseren van de site zonder dat dit voor bezoekers zichtbaar is. Bijvoorbeeld het verzamelen van backlinks (linkbuilding). Of het plaatsen van gastblogs, een banner of advertentie op een externe website of op social media.

Zoektermenonderzoek en het opstellen van een contentstrategie

Word je nu beter gevonden op de zoekterm ‘schilder Amsterdam’ of ‘Amsterdamse schilder’? Een zoektermenonderzoek gaat veel verder dan het kijken naar de meest gebruikte zoekwoorden. Het is ook een stukje psychologie.

Als SEO-consultant mixen we het klassieke zoektermenonderzoek met logica en psychologie. Hierbij wordt rekening gehouden met toekomstige ontwikkelingen.

Een zoektermenonderzoek is één ding, maar waar ga je met al die zoektermen heen? Die verwerk je strategisch in de teksten of blogs. Uit praktijkervaring blijkt dat de meesten niet weten waar ze moeten beginnen. Niet alleen ontstaan er problemen omtrent het schrijven van een blog of artikel, ook is onduidelijk wanneer en hoe vaak dit moet.

Een goede contentstrategie bestaat uit de perfecte timing en de kanalen om content te publiceren. Hierbij is altijd rekening gehouden met het doel.

Een linkbuilding strategie

Veel SEO’ers houden zich bezig met linkbuilding. Dit is het actief verzamelen van backlinks, vaak tegen betaling of het ruilen van links. Ze denken dat Google hiervan houdt, en daar zit een kern van waarheid in. Google vindt het prettig wanneer webpagina’s aan elkaar gekoppeld zijn. Dit maakt het makkelijker om ze te begrijpen aan te indexeren.

Het is echter niet de bedoeling om deze koppeling kunstmatig op te zetten. Google krijgt kippenvel van websites die links ruilen of kopen. Het is alsof je op een vismarkt staat, en dat is niet de gedachte die Google voor ogen had.

Een linkbuilding strategie bestaat uit het creëren van goede content aan het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel. Ook dit advies ontvang je van de SEO consultant, afgestemd op je website.

Kosten SEO consultant

Sommige SEO consultants vragen meer dan € 900 voor analyse en advies. Of dit een goede prijs is hangt af van de inspanningen en de resultaten. We proberen de kosten voor iedereen zo laag mogelijk te houden, tegenover een eerlijk advies en een goede kwaliteit. Hierbij streven we naar (veel) lagere kosten dan onze grootste concurrenten. Meer weten? Vraag de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven