SEO-concurrentieanalyse: zoekwoorden van concurrenten

Bijgewerkt: 16 april 2023

De meeste websites houden zich bezig met een intern zoekwoordenonderzoek. Dat is prima want zo weet je welke zoektermen relevant zijn voor je doel. En of je goede producten of diensten aanbiedt. Toch is er nog een veel betere strategie: de SEO concurrentieanalyse. Hiermee ontdek je zoekwoorden van de concurrenten. Aan de hand hiervan optimaliseer je je eigen zoekwoordenstrategie.

Uitleg over SEO-concurrentieanalyse

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


SEO-concurrentieanalyse is een proces waarbij je de prestaties van jouw website vergelijkt met die van je concurrenten in zoekmachines. Het doel is om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van jouw concurrenten, zodat je je eigen SEO-strategie verbetert.

Bij een SEO-concurrentieanalyse kijk je naar verschillende factoren, zoals:

  • Zoekwoordonderzoek: welke zoekwoorden gebruiken jouw concurrenten en hoe ranken zij voor deze zoekwoorden?
  • Inhoud: wat voor soort inhoud hebben jouw concurrenten op hun website staan en hoe goed presteren deze pagina’s in zoekmachines?
  • Technische SEO: hoe is de technische staat van de website van je concurrenten en welke technische factoren spelen een rol bij het ranken in zoekmachines?
  • Linkbuilding: welke backlinks hebben jouw concurrenten en hoe sterk zijn deze?

Door deze factoren te analyseren krijg je een beter beeld krijgen van de SEO-prestaties van jouw concurrenten. Maar ook waar mogelijkheden liggen om je eigen SEO-strategie te verbeteren.

Identificeer uw belangrijkste concurrenten

Zoek de websites van je concurrenten en maak een lijst van de belangrijkste spelers in je markt of branche.

Het identificeren van je belangrijkste concurrenten is een grote stap bij het opzetten van een succesvolle strategie voor je bedrijf of organisatie. Door te weten wie je concurrenten zijn en hoe ze presteren, begrijp je beter waar jouw bedrijf zich bevindt. Maar ook hoe je jezelf succesvol maakt.

Om je belangrijkste concurrenten te vinden, begin je met onderzoek naar de markt of branche waarin je actief bent. Dit is bijvoorbeeld een analyse van zoekwoorden om te zien welke bedrijven bovenaan staan in zoekresultaten. of een onderzoek naar advertenties en marketingcampagnes om te zien wie zich op dezelfde doelgroep richt.

Heb je eenmaal een lijst met potentiële concurrenten dan is het tijd om deze verder te onderzoeken en te evalueren. Alleen zo bepaal je wie je belangrijkste concurrenten zijn. Je kijkt bijvoorbeeld naar hun website om te zien wat ze aanbieden, hoe ze zichzelf positioneren, en hoe hun merk wordt gepresenteerd. Ook bekijk je reviews van klanten en gebruikers om te zien hoe hun ervaringen met het bedrijf zijn en wat hen aanspreekt of tegenvalt.

Naarmate je meer informatie verzamelt over je concurrenten, begin je met het identificeren van trends en patronen die zich voordoen in de markt. Als veel van je concurrenten zich richten op een bepaalde doelgroep, kan het de moeite waard zijn om te onderzoeken of er een andere doelgroep is die momenteel wordt verwaarloosd. Een kans om je hierop te richten.

Als veel van je concurrenten zich richten op prijsconcurrentie, kun je de nadruk leggen op kwaliteit en klantenservice.

Analyseer de zoekwoorden van je concurrenten

Het analyseren van de zoekwoorden van je concurrenten is een belangrijk onderdeel van een SEO-concurrentieanalyse. Het gebruik van een SEO-tool zoals SEMrush, Ahrefs of Moz helpt bij het vinden van zoekwoorden die concurrenten. Maar ook hoe ze presteren in de zoekresultaten van zoekmachines.

Het vinden van de zoekwoorden van je concurrenten is belangrijk bij het ontwikkelen van een effectieve zoekwoordstrategie. Weet welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken. Dan begrijp je ook hun SEO-prestaties. Je krijgt een beter inzicht hoe je je eigen zoekwoordstrategie verbetert.

Het analyseren van de zoekwoorden van je concurrenten helpt ook om nieuwe zoekwoorden te vinden. Stel dat je ontdekt dat je concurrenten goed presteren voor een bepaalde long-tail zoekwoord. Dan is het zeker de moeite waard om je op vergelijkbare zoekwoorden te richten.

Eerst begin je met het analyseren van de zoekwoorden van je concurrenten. Dit gebruik je dit is het om je eigen zoekwoordstrategie te verbeteren. Dit kan betekenen dat je je richt op zoekwoorden waarvoor je concurrenten nog niet goed ranken. Of dat je je richt op zoekwoorden waarop je concurrenten wel ranken, maar waarvoor je zelf een betere pagina of inhoud kunt bieden.

Bekijk de inhoud van je concurrenten

Kijk altijd naar de inhoud van je concurrenten. Analyseer dit zodat je beter begrijpt hoe zij hun pagina’s hebben geoptimaliseerd. En natuurlijk welke zoekwoorden zij targeten.

Om de inhoud van concurrenten te analyseren, moet je hun website bezoeken. Bekijk de pagina’s die belangrijk zijn voor jou doelgroep. Kijk vervolgens naar de zoekwoorden die worden gebruikt in de titels, beschrijvingen, koppen en tekst van de pagina’s.

Het analyseren van de inhoud van uw concurrenten helpt je bij het ontdekken welke zoekwoorden zij targeten. Het helpt ook bij het identificeren van lacunes in je eigen inhoud. Het geeft je inzicht in hoe je jouw eigen pagina’s kunt verbeteren.

Een ander belangrijk aspect om naar te kijken is de structuur van concurrerende pagina’s. Bekijk hoe ze hun inhoud organiseren en hoe ze interne links gebruiken. Dit helpt je bij het structureren van je eigen pagina’s en het opzetten van een interne linkstrategie.

Als laatste is het belangrijk om de engagement van de inhoud van concurrenten te beoordelen. Kijk naar het aantal shares, likes, reacties en andere sociale signalen die hun inhoud genereert.

Vergelijk jouw zoekwoorden met die van uw concurrenten

Het vergelijken van zoekwoorden met die van concurrenten is een belangrijk onderdeel van een SEO-concurrentieanalyse. Door zoekwoorden te vergelijken met die van concurrenten, zie je of je dezelfde zoekwoorden gebruikt. Je ontdekt of er zoekwoorden zijn die je aan je strategie toe zou moeten voeren.

Maak hiervoor gebruik van een SEO-tool zoals SEMrush, Ahrefs of Moz. Deze tools laten je zien welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken. En ook hoe ze worden gerangschikt.

Wanneer je zoekwoorden vergelijkt met die van concurrenten, kijk dan naar de relevantie en het zoekvolume van de zoekwoorden. Als je concurrenten zoekwoorden gebruiken die zeer relevant zijn voor je doelgroep, is het slim om deze zoekwoorden te targeten.

Zie je dat je concurrenten zoekwoorden gebruiken met een hoog zoekvolume? Dit is een signaal dat je deze zoekwoorden ook moet gebruiken.

Het is echter niet altijd nodig om dezelfde zoekwoorden als je concurrenten te gebruiken. Je moet ook op zoek gaan naar zoekwoorden die uniek zijn voor je bedrijf en doelgroep. Focus je op unieke zoekwoorden. Hiermee onderscheid je jouw website van je concurrenten. Dit trekt de aandacht van potentiële klanten.

Ontwikkel je eigen zoekwoordenstrategie

Het is belangrijk om zoekwoorden te kiezen die relevant zijn voor je bedrijf, website en doelgroep. Zoekwoorden moeten de zoekopdrachten van uw potentiële klanten weerspiegelen. Begin met het opstellen van een lijst met zoekwoorden die je wil targeten. Dit doe je op basis van de informatie die je hebt verzameld.

Vervolgens richt je je op de zoekwoorden die het meest relevant zijn voor je bedrijf. En waarvan je denkt dat ze het meeste zoekverkeer genereren. Dit zijn de zoekwoorden die het meest waarschijnlijk tot conversies leiden. Waarschijnlijk zijn deze ook het meest concurrerend.

Kies zeker niet te veel zoekwoorden, want dit verwatert je strategie.

Zorg ervoor dat je de gekozen zoekwoorden op de juiste plaatsen in je website gebruikt. Zoals in de titels, beschrijvingen, koppen en tekst. Overdrijf niet met het gebruik van zoekwoorden, want dit kan leiden tot keyword stuffing en je website schaden. Gebruik zoekwoorden op een natuurlijke en organische manier.

Met een SEO-concurrentieanalyse en het optimaliseren van je zoekwoordenstrategie, vergroot je de kans op een hogere rangschikking in zoekmachines.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven