SEO Bing uitvoeren: de hulpgids

Google is de meest populaire zoekmachine wereldwijd. Bing heeft een veel kleiner marktaandeel en wordt daarom door marketeers en ondernemers aan de kant geschoven. Wanneer je bezig bent met zoekmachineoptimalisatie zou je de focus niet alleen op Google moeten richten. SEO Bing zorgt ervoor dat je toch zeker 4% van het totale zoekverkeer aantrekt.

Dat lijkt misschien weinig maar stel je voor dat er dagelijks 1000 mensen op ‘smartphone kopen’ zoeken (en je hierop gevonden wil worden). Wanneer je bovenaan in zoekmachine Bing staat kan dit dagelijks voor 40 extra bezoekers op je site zorgen. En juist die laatste bezoekers kunnen je omzet verhogen.

SEO in Bing uitvoeren is wat anders dan wanneer je je pijlen op Google gericht. In deze hulpgids vind je alles omtrent zoekmachine Bing en SEO.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

De voordelen van Bing

Bing zit in een positieve trendlijn. In juni 2022 was het marktaandeel van Bing nog nooit zo hoog geweest. Het had op desktop een aandeel van maar liefst 9,17%. Gemiddeld (desktop en mobiel) lag het marktaandeel op ongeveer 3%.

Heb je veel Belgische klanten? Bing heeft in België op desktop een marktaandeel van maar liefst 10,37%. Ondanks dat Google de meest dominante zoekmachine blijft, mag je Bing niet verwaarlozen.

Tot 45% van de gebruikers klikt op het eerste organische zoekresultaat. Vooral zakelijke websites trekken veel bezoekers die op een desktop PC of laptop op het internet surfen. Wanneer meer dan 8% van de desktopgebruikers via Bing zoekt en je staat bovenaan in de organische zoekresultaten, dan kun je toch aardig wat extra websitebezoekers verwachten.

Wanneer je veel bezoekers vanaf een smartphone krijgt

SEO voor Bing is minder interessant wanneer je bezoekers voornamelijk via een smartphone op je website binnenkomen. Op mobiel heeft Google een marktaandeel van 97,74% tegenover Bing met 0,32%.

Hulpgids SEO Bing

Je weet nu wanneer Bing SEO interessant is en wanneer je dit niet toe zou hoeven passen. Laten we aan de slag gaan met SEO voor Bing uitvoeren.

Meld je website aan bij het Bing webmasterprogramma

Waarschijnlijk maak je gebruik van Google Search Console, maar wist je dat Bing iets vergelijkbaars heeft? Meld je website hier aan, het is wel belangrijk dat je een eigendomsverificatie uitvoert. Vervolgens kun je een sitemap toevoegen, losse URL’s laten indexeren of verwijderde URL’s uit de indexering halen.

Richt je op organische backlinks van .edu-, .org- en .gov- extensies

Wanneer je al lange tijd met SEO bezig bent dan weet je ook dat backlinks een rol spelen bij de organische rankings. Bing houdt van organische backlinks, dus links waar je niet voor betaald hebt. Hierbij is het, net als bij Google, belangrijk dat de links van vertrouwde websites afkomstig zijn.

Opvallend is dat Bing een voorkeur heeft voor websites die eindigen op de extensie .edu-, .org- en .gov. Wanneer je van dit soort websites een backlink kunt krijgen dan heeft dit de voorkeur.

Daarnaast kijkt Bing ook naar de ouderdom van een verwijzende website. Hoe langer deze website bestaat, hoe meer vertrouwen de zoekmachine hierin heeft. Het is dus zeker goed om te zoeken naar oudere en autoritaire websites om mee te backlinken.

Zoektermen in de URL

Google kijkt hoe je zoektermen als groot geheel gebruikt. Dus niet alleen in de URL maar ook in de titel, tussenkopjes en de inhoud. Bing gaat hier anders mee om. Domeinnamen met beschrijvende zoektermen scoren hoger. Wanneer je bijvoorbeeld in Bing wil scoren op de zoekterm ‘dierenleed’ dan moet je zorgen dat deze zoekterm in de URL staat verwerkt.

De website dierenleed.nl zal hierbij hoger scoren dan diertje.nl/dierenleed. Maar deze laatste scoort weer hoger dan de website dierenbescherming.nl/dieren-hebben-pijn. Terwijl die laatste het net zo goed inhoudelijk over dierenleed kan hebben.

Wees duidelijk over je informatiebronnen

Bing wil dat je duidelijk vermeldt wat je bron van informatie is. Wanneer je een artikel of blog aan de hand van verschillende bronnen hebt samengesteld dan moet je dit onderaan het artikel plaatsen. Heb je geen bronnen gebruikt? Dan ben je ook niet verplicht om aan bronvermelding te doen.

Toch is het altijd praktisch om minstens één bron te vermelden. Bing ziet je dan als betrouwbaar, en dit kan helpen bij een hogere rankering.

De auteur van het artikel

Dit geldt ook voor het vermelden van de auteur die het artikel heeft geschreven. Natuurlijk kan het best zijn dat je alle artikelen zelf schrijft. Maar dan nog zou je naam bij elk artikel moeten staan. Laat je een tekstschrijver de artikelen maken? Officieel ben je verplicht om aan naamsvermelding te doen, maar je kunt hier met de tekstschrijver andere afspraken over maken.

Wees je bewust van social media

Wanneer je naar SEO voor Google kijkt dan speelt social media geen hele grote rol. Bing kijkt wel naar social media, en aan de hand hiervan bepaalt het of een website populair is. Wanneer webpagina’s veel op social media worden gedeeld dan is dit een positief signaal voor Bing.

Wanneer je met SEO Bing aan de slag gaat dan zou je ook je website op social media moeten promoten. Of creëer waardevolle inhoud, waardoor het publiek je website promoot. Overigens moet je altijd kwalitatieve en waardevolle inhoud maken, dat is de hoofdtechniek van SEO. Zonder kwalitatieve content heeft SEO helemaal geen zin. Niet voor Google en ook niet voor Bing.

Wees voorzichtig met flash-inhoud

Flash is een bijzondere manier om interactiviteit aan je website toe te voegen. Helaas is flash verouderd en je komt het daarom alleen nog maar op oude websites tegen. Die hebben al jaren geen onderhoud meer gehad. Google staat negatief tegenover flash. Bing gaat hier wat milder mee om en laat websites met flash-inhoud goed scoren.

Toch zou je terughoudend tegenover flash moeten zijn. Je moet het niet alleen voor Bing op je website zetten, want er komt een tijd dat de zoekmachine hier niet meer zo positief over is.

Leg de focus op een goede gebruikerservaring

Met welke reden je SEO ook uitvoert (en ik hoop omdat het is omdat je meer bezoekers wil), je moet een website altijd voor het publiek bouwen. Dus niet voor zoekmachines. Wanneer het publiek een goede gebruikerservaring ervaart dan gaan zoekmachines hierin mee. Dus wil je Bing SEO uitvoeren dan begin je met te bedenken wat het publiek wil. En dan pas wat de zoekmachine zou willen zien.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?