7 SEO best practices voor een hogere ranking

Best practices voor SEO bestaat uit taken die de positie van je website in Google verbeteren. Wanneer je website niet in de top 10 resultaten van Google staat dan kun je net zo goed helemaal onzichtbaar zijn. Dat is de harde werkelijkheid.

Door praktische tips voor SEO te volgen vergroot je de kans op een goede positie in Google. Hierbij is het belangrijk dat je de basis van SEO kent. Zolang je dit niet onder de knie hebt is het heel lastig om in de top 10 resultaten te komen. In dit artikel geef ik je 7 SEO best practices waarmee je deze week nog aan de slag kunt.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

1. Weet waar de doelgroep naar zoek is

Elke website en elk bedrijf heeft een doelgroep voor ogen. Je schrijft niet klakkeloos wat artikelen in de hoop dat hier veel bezoekers op afkomen. Dat was vroeger misschien lucratief, maar is al lang naar de achtergrond verdwenen. Daarom zijn online bibliotheken of encyclopedieën niet meer zo populair. Sterker nodig, dit soort websites is de laatste jaren flink in ranking gedaald.

Je moet de focus op een bepaalde doelgroep richten. Dat kunnen mannen of vrouwen, ouderen of jongeren, dierenliefhebbers of sporters zijn. Vervolgens moet je weten waar je doelgroep naar op zoek is. Het is belangrijk om de inhoud op de zoekintentie af te stemmen. Hiervoor verricht je een zoektermenonderzoek, maar eigenlijk heb je meer aan een stukje psychologie.

2. Inzicht krijgen in de zoekintenties

Er zijn vier verschillende zoekintenties, dit zijn redenen waarom mensen een zoekmachine gebruiken. Wanneer je de zoekintentie van het publiek niet kent dan weet je ook niet hoe je de webpagina in moet richten. Hieronder vind je de vier zoekintenties wat beter uitgelegd.

Commercieel: een commerciële zoekintentie wordt gedaan omdat iemand op zoek is naar een specifiek product of een dienst. Vaak heeft deze persoon de intentie om iets aan te kopen, maar heeft nog geen beslissing genomen. Commerciële zoekopdrachten zijn onder andere ‘de beste drone camera’s’ of ‘nieuwste smartphones’.

Transactioneel: deze zoekopdracht is de droom van elke ondernemer. De gebruiker weet waar hij naar op zoek is en wil direct kopen. Daarom is de transactionele zoekopdracht heel specifiek. Bijvoorbeeld ‘Samsung Galaxy A41’ of ‘lederen bankstel’. De gebruiker heeft al een beslissing gemaakt en zal op je website uitkomen omdat hij wil kopen.

Informatief: een groot deel van de zoekopdrachten is informatief. Het publiek is op zoek naar specifieke informatie. Dit wil niet zeggen dat ze willen kopen. Informatieve zoekopdrachten bestaan onder andere uit ‘wanneer is het kerstmis’ of ‘vlindersoorten in Nederland’.

Navigatie: dit zijn zoekopdrachten waarbij iemand op zoek is naar een specifieke website of applicatie. Bijvoorbeeld ‘Hotmail inloggen’ of ‘Instagram’.

3. Schrijf overtuigende titels

Een van de beste praktische SEO-tips heeft betrekking op de titels van de artikelen of blogs. Die moeten overtuigend zijn, waardoor de gebruiker vanuit de zoekresultaten naar je website klikt. De titel moet ook overtuigen om door te lezen.

Wees voorzichtig met misleidende titels. Het zorgt er wellicht voor dat mensen naar je website klikken, maar ze zullen teleurgesteld zijn. Hierdoor verlaten ze je website voortijdig, en dat is weer slecht voor je SEO.

Zorg dat de titels uniek zijn. En dan bedoel ik uniek op je website, dus je moet geen dubbele titels verzinnen. Het is niet zo erg wanneer de titel al eens een keer op het internet voorkomt. Dit is iets dat je met het groeiend aantal websites bijna niet kunt ontwijken. Zolang de inhoud van je artikel maar uniek is, dan maakt een titel die al eens een keer eerder op het internet staat niet zoveel uit.

Optimaliseer je titel-tag voor SEO. Je zou hier zeker de belangrijkste zoekterm in moeten verwerken. Dit zorgt ervoor dat je beter op deze zoekterm gevonden wordt.

4. Gebruik afbeeldingen op de juiste manier

Het is nooit verkeerd om afbeeldingen in je artikelen te plaatsen. Ze zorgen voor meer rust, want gebruikers vinden het prettig om naar afbeeldingen te kijken. Al helemaal wanneer de afbeelding de tekst ondersteunt.

Schrijf altijd een alt-tekst bij je afbeeldingen. Dit is een beknopte beschrijving die wordt getoond wanneer de afbeelding niet kan worden geladen. Denk goed na over de alternatieve tekst, die uit informatierijke inhoud moet bestaan. Voorkom dat je de alt-tekst vol met trefwoorden stopt.

Wees voorzichtig met grote afbeeldingsbestanden, ze zorgen ervoor dat de webpagina zeer lang moet laden. Daarom is het belangrijk afbeeldingen te comprimeren. Hier zijn verschillende tools voor, zoals Photoshop of een ander fotobewerkingsprogramma. Maar je kunt dit ook online met TinyPNG doen, of met de WordPress plug-in ShortPixel.

Denk ook eens aan lazy-load, dit is een methode waarbij het laden van afbeeldingen wordt uitgesteld. Afbeeldingen en video’s worden alleen geladen wanneer de gebruiker hier om vraagt. Dit kan een positieve invloed op de prestaties hebben.

5. Gebruik https

Het is misschien een verouderde SEO best practice maar er zijn nog steeds websites die het niet in de gaten hebben. Je site moet voorzien zijn van een beveiligde verbinding. Https houdt in dat informatie versleuteld tussen de bezoeker en de server wordt verzonden. Websites met een veilige verbinding scoren hoger in de organische zoekresultaten. Het is al sinds 2014 een rankingfactor.

Gek genoeg zie je nog steeds websites met een onveilige verbinding (http://). Wanneer je ziet dat je website dit heeft dan is het belangrijk om zo snel mogelijk een SSL-certificaat te installeren. Dit is verkrijgbaar bij je webhost, maar ook via een derde partij. Je hoeft het maar eenmalig te installeren. De beveiligde verbinding geldt voor de gehele website.

6. Een korte en beschrijvende URL

Zorg dat de URL beschrijvend is. In dit geval heb ik gekozen voor de URL /seo-best-practices, en dat is een goede keuze. Maar wat zou er gebeuren wanneer ik voor /12345-8207 had gekozen? Zowel je bezoekers als zoekmachines kunnen geen informatie uit de URL halen.

Daarnaast is het belangrijk dat de URL niet te lang wordt. Het probleem met lange URL’s is dat ze worden afgekapt in de zoekresultaten. Dit kan het verschil maken tussen wel of niet doorklikken naar je website. Maar lange URL’s scoren niet per definitie slechter in de zoekresultaten. Dit is dus iets om in overweging te nemen.

7. Schrijf goede inhoud

De belangrijkste praktische SEO-tip gaat over inhoud. Want dat is tenslotte waar de bezoeker voor komt, en waar Google naar kijkt. Allereerst schrijf je inhoud voor je bezoekers. Weet dus waar ze naar op zoek zijn en waarom ze op je website afkomen.

Wist je dat webpagina’s die op nummer 1 ranken voor een bepaalde zoekterm, ook op meer dan 50 andere zoekwoorden ranken? Ranken voor meer zoekopdrachten doe je door de inhoud beter te maken. Schrijf niet alleen over het hoofdonderwerp maar ook over relevante subonderwerpen. Dan heb ik het over een en dezelfde blogpost of artikel, dus niet het aanmaken van verschillende artikelen.

Elk artikel dat je schrijft zou van de allerhoogste kwaliteit moeten zijn. Wanneer je hier moeite mee hebt dan mag je ons altijd om hulp vragen. Met topposities in Google weten we als geen ander hoe je perfecte inhoud schrijft.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?