SEO is niet heilig: 5 alternatieven om meer verkeer naar je site te krijgen

Bijgewerkt: 30 september 2022

De meeste websites steken veel tijd en misschien wel oneindig veel geld in SEO. Het is een goede manier om meer verkeer naar je website te trekken. Wie verstand heeft van SEO, kan veel zelf toepassen en hiermee kosten besparen. Maar wat doe je wanneer die kennis er niet is, en je een klein budget hebt?

Gelukkig zijn er meerdere manieren om verkeer naar je website te krijgen. Sommige van deze methoden zijn gratis en het kost je amper tijd. Ik zet 5 goede alternatieven voor SEO op een rij.

1. SEA = adverteren in zoekmachines

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Voor deze methode heb je een budget nodig, maar het is wel zeer effectief. Wanneer je in Google adverteert sta je boven de organische zoekresultaten. Je advertentie valt dus direct op. Voor elke klik naar je website betaal je een bedrag. Welk bedrag dit is, hangt weer van je bod af.

Sommige zoektermen zijn duur, probeer maar eens op ‘SEO tekstschrijver’ te adverteren. Het gemiddelde bod hiervoor bedraagt ruim € 7. Wil je dagelijks 5 kliks naar je website, dan kost dit € 35 per dag. Andere zoektermen kost nauwelijks iets, zo tussen de € 0,01 en € 0,25 per klik.

SEA helpt om meer verkeer naar je website te krijgen. Wanneer je de advertentiecampagne stopzet, dan komen er ook geen bezoekers meer naar je site. SEA is niet van invloed op de positie in de organische zoekresultaten.

2. Social media

Een ander kanaal om verkeer naar je website te trekken is social media. Denk hierbij aan Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok of LinkedIn. Kies eerst een platform waar de doelgroep actief is. Heb je bijvoorbeeld jongeren als doelgroep, dan zou je voor TikTok moeten kiezen. Bestaan je klanten uit alle lagen van de bevolking, dan zijn Facebook, Instagram of Twitter interessant. Werk je business-to-business, dan kun je aan LinkedIn denken.

Maak een account op het juiste platform aan. Verander een normaal account in een bedrijfsaccount en voeg de juiste informatie toe. Bijvoorbeeld openingstijden van je bedrijf, adres of contactgegevens. Vergeet nooit een link naar je website in je profiel op te nemen.

Deel content waar je volgers of geïnteresseerden ook echt iets aan hebben. Reageer op vragen of reacties die je volgers of gebruikers achterlaten. Hiermee vergroot je de interactie. Deel af en toe ook eens een interessante blogpost op social media. Hiermee trek je direct meer verkeer naar je website toe.

Ben je niet zo actief op social media of heb je hier geen tijd voor? Werk dan met een of meerdere influencers samen. Die promoten (tegen betaling) je website, merknaam, product of dienst.

3. Een Youtube kanaal

Dagelijks in meer dan 50 miljoen gebruikers bij YouTube in. Dat zijn misschien niet zoveel gebruikers als op Google, maar het is een interessant medium om je website onder de aandacht te brengen.

Creëer YouTube-content, dit zijn video’s waar gebruikers dol op zijn. Denk bijvoorbeeld aan videohandleidingen of DIY-video’s, grappige video’s, reviews en andere content. Een video alleen leidt niet tot meer websitebezoekers. Daarom moet je gebruikers vanaf je YouTube kanaal doorleiden naar je site. Zorg dat er een link naar je website in de beschrijving staat. Je kunt ook klikbare linkjes in de video zelf plaatsen.

Met een adverteerdersaccount kun je interactieve video advertenties maken. Hiermee trek je nóg meer bezoekers naar je site.

4. Gastbloggen

Sommige websites zijn erg actief met bloggen. Ze plaatsen wekelijks of misschien wel dagelijks een nieuwe blogpost. Dat is goed want hiermee maak je zoekmachines zien dat je veel waarde aan bezoekers hecht. Je wil ze immers voorzien van de beste en meest nuttige informatie.

Helaas kost al wat bloggen veel tijd. Een onervaren schrijver is zeker 2 tot 3 uur met een blog van 600 woorden bezig, misschien duurt het nog wel langer. Bovendien leiden niet alle blogs tot meer zoekverkeer.

Daarom zou je aan gastbloggen kunnen denken. Je plaatst een blog op een relevante website, met naamsvermelding van je bedrijf/website of een linkje naar je site. Je moet alleen nog gastwebsites vinden.

Wanneer je van mening bent dat jouw kennis of ervaring meerwaarde heeft voor een andere site, dan moet je zeker contact opnemen. Veel websites vinden het prettig om (gratis) content van een expert te ontvangen. De enige voorwaarde die je stelt is dat je naam of een linkje naar je website in de blogpost wordt opgenomen. Dit kan tot wel honderden extra bezoekers per dag leiden, maar dan moet je wel een populaire website over zien te halen.

5. Op verschillende fora actief zijn

Je kunt ook behulpzaam zijn voor consumenten of (andere) ondernemers. Kies een forum dat over dezelfde onderwerpen gaat als op jouw website beschreven staan. Heb je bijvoorbeeld een website over paarden, dan moet je op het forum van Bokt.nl wezen. Geef je op je site informatie over afvallen (dieet), dan ben je op het forum van wijvallenaf.nl aan het juiste adres.

Maak een gebruiksaccount op het forum aan en discussieer actief mee. Geef als expert antwoord op belangrijke vragen. Zorg dat je profielnaam tevens je websitenaam is, zo kunnen mensen makkelijker je website terugvinden. Op veel fora heb je ook de mogelijkheid om een linkje naar je website in je profiel op te nemen. Niet vergeten!

Weet je niet hoe je een geschikt forum vindt? Tik in Google de zoekopdracht ‘forum (onderwerp)’ in, waarbij je ‘onderwerp’ vervangt voor het sleutelwoord voor je website. De meest actieve fora verschijnen bovenaan in de zoekresultaten.

Dit waren mijn 5 methoden om, buiten SEO om, extra bezoekers op je website te krijgen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven