SEMrush review – SEO tool

SEMrush is onder SEO specialisten en tekstschrijvers hartstikke bekend. Met deze SEO tool monitor je de website op het gebied van ranking, zoektermen, display advertenties, bezoekersaantallen en nog veel meer. Benieuwd naar mijn SEMrush review? Ontdek de voor- en nadelen van deze tool en wat ik ervan vind.

Dit is SEMrush

Als SEO tekstschrijver maakte ik in het begin weinig gebruik van SEO tools. Nu mijn onderneming flink groeit test ik verschillende tools uit. Vorige keer ging ik met Pro Rank Tracker aan de slag.

Nu test ik SEMrush, hoewel ik deze tool al vaker heb gebruik. Toch is het tijd om nog eens kritisch naar SEMrush te kijken. Voor wie niet weet wat SEMrush is: het gaat om een platform dat zich richt op zichtbaarheidsbeheer. Wereldwijd maken meer dan 3,5 miljoen professionals hier gebruik van.

  • SERP’s bekijken
  • Zoekwoorden analyse
  • Bezoekersaantallen bijhouden
  • Concurrenten ontdekken
  • Backlinks bekijken
  • Advertentieonderzoek
  • Marketing inzichten

SEMrush review

Dan nu over naar de SEMrush review. Eerst iets over de kosten. Wanneer je op SEMrush terechtkomt mag je 10 maal gratis gebruik maken van deze SEO tool. Je hebt echter wel beperkte toegang, sommige onderdelen werken niet. Na de 10e keer word je desgewenst betalende gebruiker. De kosten hiervoor bedragen vanaf $ 99,95 per maand (*prijspeil september 2020).

Zijn deze kosten makkelijk terug te verdienen? Voor grote SEO bureaus wel, voor een startende SEO specialist of een SEO tekstschrijver met matig werk zijn deze kosten erg hoog.

Domeinanalyse

Een belangrijk onderdeel van mijn SEMrush review omvat de domeinanalyse. Voer de URL van een website in en bekijk zaken als autoriteitscore, organisch zoekverkeer, betaalt zoekverkeer en backlinks. Binnen één en dezelfde pagina zie je ook de trefwoorden per land, trefwoordentrends, belangrijkste concurrenten en display advertenties. Dit soort informatie is voor veel SEO specialisten meer dan voldoende.

De domein analyse vind je bovenaan het dashboard van SEMrush. Bekijk verschillende onderdelen waaronder organisch onderzoek, PLA onderzoek of verkeersanalyse. Overigens is het ook aan te raden om eens gebruik te maken van de optie zoekwoord gap, waarmee je je eigen zoekwoorden met die van concurrenten vergelijkt.

Zoekwoorden analyse

Ook interessant op SEMrush: de zoekwoordenanalyse. Deze bestaat uit een zoekwoordenoverzicht, hulpprogramma voor trefwoorden en trefwoordbeheer.

Voer bij dit onderdeel geen URL maar een zoekterm in. Je ziet het maandelijks volume en de moeilijkheidsgraad maar ook zoekwoordvariaties en vragen. Dit soort onderzoeken zijn belangrijk voor het vinden van relevante zoektermen.

Marketinginzichten

Ik wil het ook nog even hebben over marketinginzichten. Hier analyseer je hoe concurrerende websites hun bezoekers aantrekken, wat hun toppagina’s zijn en wat de overlap met jouw website is. Ik persoonlijk vind het een mooie optie maar hij is alleen onder de betaalde versie beschikbaar. Marketing inzichten gebruik ik voornamelijk voor opdrachtgevers die hun concurrenten zo snel mogelijk willen verslaan.

SEMrush review: overige onderdelen

Natuurlijk is er met SEMrush nog veel meer mogelijk, zoals een SEO schrijfassistent, zoektermen onderzoek of een CPC kaart (bepalen vanuit welk land of regio de meeste winst komt).

Maak rapporten aan en beheer deze, voeg nieuwe projecten toe of stel een marketingkalender op. Bijna alles is mogelijk.

Conclusie SEMrush als SEO tool

Van alle SEO tools vind ik SEMrush (naast Ahrefs) het prettigst werken. Ondanks dat PRO Rank Tracker nóg uitgebreider is biedt SEMrush een duidelijker overzicht. Voor grote marketingbureaus zou ik wel eerder PRO Rank Tracker aanraden. Wil je op een simpele wijze de eigen website of die van opdrachtgevers/klanten bijhouden dan is SEMrush een prima keus.

De voordelen van SEMrush:

  • Gebruiksvriendelijk
  • Veel mogelijkheden
  • Gratis uitproberen
  • Rapportages bewaren en opslaan

Dit zijn volgens mij de nadelen van SEMrush:

  • Iets minder mogelijkheden dan PRO Rank Tracker
  • Voor kleine ondernemers vrij prijzig

Alternatieven SEMrush

In mijn SEMrush review heb je kunnen lezen wat de kosten van deze SEO tool zijn. Voor veel kleine of startende ondernemers zijn deze kosten te hoog. Zijn er alternatieven met betrekking tot SEMrush?

Natuurlijk, voor alles is een alternatief. Zo is Ahrefs ook een bekende SEO tool, helaas niet gratis te gebruiken. De kosten bedragen vanaf $ 99 per maand met een gratis proefperiode van zeven dagen.

Wil je gratis gebruikmaken van een SEO tool? Dan kom je bij Ubersuggest uit. Vooralsnog zijn er geen kosten aan deze SEO tool verbonden, het is niet te zeggen of Ubersuggest later toch geld gaat kosten. Ubersuggest biedt in slanke versie dingen aan die je bij SEMrush ook tegenkomt. De mogelijkheden zijn echter veel beperkter. Bovendien loopt de data van Ubersuggest erg achter. Zo zijn bezoekersaantallen en veel andere data van een maand geleden en niet actueel.

Overige alternatieven zijn MOZ, Serpstat en Mangools. Ook de Google Keyword Planner wordt aardig wat gebruikt maar richt zich alleen op zoektermen, niet op andere data.

Zo kom je hoger in Google

Semrush maar ook andere SEO tools worden gebruikt om hoger in Google te komen. Ik gebruik dit soort tools om twee redenen.

Voor mijn opdrachtgevers:

  1. Concurrentanalyse
  2. Zoekwoordenonderzoek
  3. Bezoekersaantallen & groei

Voor mijn eigen websites:

  • Zoekwoordenonderzoek
  • Bezoekersaantallen & groei

Met een zoekwoordenonderzoek vind je relevante zoektermen voor je website. Hoger in Google komen betekent echter niet wat artikelen schrijven rondom belangrijke zoektermen. Het gaat voornamelijk om kwaliteit: websites met de best geschreven artikelen staan bovenaan in Google.

SEO tekstschrijver inhuren

Moeite met het zelf creëren van SEO content? Blijft de website achter op concurrenten? Schakel een ervaren SEO tekstschrijver in. Dit helpt je flink op weg, al is het maar tijdelijk. Voordeel van een SEO tekstschrijver is dat je zelf je budget bepaalt. Omdat ondernemen betaalbaar moet blijven (mijn persoonlijke mening) hanteer ik tarieven die zeer interessant zijn.