Search engine optimization betekenis

Op zoek naar de search engine optimization betekenis? Je schrijft dit ook wel als search engine optimisation. Misschien heb je wel eens gehoord van de afkorting SEO. Kijk, waarschijnlijk gaat er nu een lampje branden. Ontdek alles over de betekenis en waarom SEO voor website-eigenaren onmisbaar is.

Dit houdt SEO in

De search engine optimization betekenis (SEO) staat voor zoekmachine optimalisatie. Dit is een belangrijk onderdeel van zoekmachine marketing.

Soms wordt gedacht dat search engine optimization en search engine marketing hetzelfde zijn maar er is wel degelijk een verschil tussen beiden. Search engine marketing oftewel zoekmachine marketing is het doel om webpagina’s beter vindbaar te maken bij zoekmachines.

Search engine optimization zijn een aantal handelingen of activiteiten om zoekmachine marketing te realiseren.

Search engine optimization betekenis nader uitgelegd

Nu je de eerste search engine optimization betekenis kent is het goed om hier eens wat dieper op in te gaan. De vraag is of je SEO zelf toepast of dit moet laten doen.

Eigenlijk een beetje van beiden. Veel website eigenaren denken dat ze zelf helemaal niks met SEO kunnen. Ze huren een duur online marketingbureau in en geven al het werk uit handen. Prima wanneer je een flink budget hebt, maar je kunt ook op deze kosten besparen. Want er zijn wel degelijk dingen die je zelf goed kunt doen.

SEO: meten is weten

Het start allemaal met het meten van je website/webshop. Hoeveel bezoekers ontvang je dagelijks, wekelijks of maandelijks? Waar komen deze bezoekers vandaan en welke pagina’s bekijken ze? Al deze data vind je terug via Google Analytics. Maak heel eenvoudig een account aan, plaats de speciale code in de header van je website en begin met het meten en analyseren van je website.

De Google webmaster tool is ook een aanrader. Hiermee zie je niet alleen het aantal bezoekers maar ook welke zoekopdrachten deze gebruiken. Dankzij Google webmasters ontdek je ook  met welke zoektermen je in de zoekresultaten verschijnt, zelfs wanneer niemand hierop klikt.

Je website technisch optimaliseren

Je kent nu de search engine optimization betekenis en hoe je het verkeer op je website meet. Nu is het belangrijk om SEO toe te passen. Dit start met het technisch optimaliseren van de website. In veel gevallen prima zelf te doen, soms heb je hier hulp bij nodig.

Maak je gebruik van een CMS-systeem zoals WordPress of Joomla!? In deze gevallen is je website technisch al in orde. Het gaat hier voornamelijk om de mobielvriendelijkheid en de juiste laadtijd van de website. Mocht je website te traag zijn dan loop je belangrijke bezoekers mis. Vaak is de website te traag door teveel plug-ins, fouten op de website of te veel en te grote afbeeldingen. Dingen die je eenvoudig zelf oplost.

Search engine optimization en content op de website

Het hele internet draait om content. Dit is de inhoud van je website waaronder teksten, media en documenten. Je kun je voorstellen dat teksten het belangrijkste onderdeel van content zijn. Zonder teksten ziet je website er vrij leeg en kaal uit. Mensen willen nu eenmaal iets te lezen hebben, anders vertrekken ze weer.

Met goed geschreven content voldoe je aan het verlangen van de websitebezoeker. Zoekmachines worden steeds slimmer in het herkennen van goede content. Een tekst volspammen met zoekwoorden, veel taalfouten of een onjuiste opmaak komt je duur te staan. Met een beetje pech zakken deze teksten steeds dieper in de zoekresultaten weg.

Kopieer je teksten van andere websites? Dit is een ontzettend slimme en snelle methode om je website met content te vullen. Nou ja slim, zoekmachines herkennen gejatte teksten (duplicate content). Dit levert je een afstraffing op. Je zakt in de zoekresultaten weg of erger nog: je bent helemaal niet meer vindbaar. Daar sta je dan met je gejatte teksten.

Content zelf creëren of laten doen

Je hebt content van hoge kwaliteit nodig. Waarom? Omdat alleen websites met de allerbeste content bovenaan in zoekmachines staan. Je zult dus flink moeten concurreren met de grote websites. Dit is voor een kleine ondernemer niet altijd even makkelijk.

De goedkoopste oplossing is zelf content creëren. Hiervoor moet je stevig in je schoenen staan, over veel creativiteit beschikken en doorzettingsvermogen hebben. Gemiddeld ben je 6 tot 12 maanden verder voordat je eerste teksten in de zoekresultaten verschijnen. Maar wanneer deze teksten van slechte kwaliteit zijn dan blijf je onderaan staan.

Content laten schrijven is een goed idee, maar wel door de betere SEO tekstschrijver. Dan weet je tenminste zeker dat je teksten van hoge kwaliteit ontvangt. Teksten die ook nog eens goed scoren in zoekmachines.

Search engine optimization: van alles een beetje

Richt je niet alleen op technische optimalisatie of content voor je website. SEO houdt in dat je van alles wat doet. Daar hoort voor sommigen ook linkbuilding bij. Dit is het (laten) plaatsen van linkjes naar jouw website toe.

Zelf vind ik linkbuilding nogal tricky, vooral wanneer je kijkt hoe marketing bureaus hiermee omgaan. Ze benaderen elke relevante website om een link te laten plaatsen. Dit betreft betaalde links, iets waar zoekmachines niet van houden. Ik ken aardig wat websites die na een linkbuilding strategie flink zijn weggezakt in de zoekresultaten. Dit is de reden waarom ik geen linkbuilding toepas. Overigens bouw je een linkprofiel vanzelf op wanneer je goede content aanbiedt.

Probeer je binnen SEO dan ook voornamelijk op content en technische optimalisatie te richten. Dan komt het helemaal goed.

Content laten schrijven? Neem contact op met dé SEO tekstschrijver.