Schrijven voor SEO in 5 minuten

Ken je het boek ‘schrijven voor SEO in 60 minuten?’ Het boek dateert uit 2013 en bevat hierdoor wat verouderde informatie. Daarom dit artikel: schrijven voor SEO in 5 minuten. (Ben je een langzame lezer dan doe je er misschien 10 minuten over.)

Wat is schrijven voor SEO?

Met schrijven voor SEO bedoel ik dat je zoekmachine gericht schrijft. Hier plaats ik wel een kanttekening bij: je schrijft voornamelijk voor de websitebezoeker. Doe je dit goed, dan schrijf je automatisch ook voor zoekmachines.

Schrijven voor SEO in 5 minuten is vooral bedoeld voor mensen die nieuw zijn in SEO. Met een aantal handvatten ga je zelf aan de slag. Dit doen we stap voor stap, zodat je straks alles weet over SEO en hoe je hiervoor schrijft.

1. Uitleg SEO

Ik begin met een korte uitleg over SEO en hoe dit door de jaren heen gegroeid is. SEO is de Engelse afkorting van search engine optimization. In het Nederlands vertaal je dit naar zoekmachine optimalisatie.

SEO is pas ná de komst van zoekmachine Google ontstaan. Webmasters zochten naar methoden om hun concurrent te verslaan en bovenaan in Google te verschijnen. Alle technieken die hierbij horen noemen we SEO.

Zoekmachine optimalisatie verandert door de jaren heen. Dit komt omdat zoekmachines hun algoritme aanpassen. Simpelweg betekent dit dat zoekmachines steeds andere manieren uitvinden om websites te beoordelen. SEO past zich hierop aan.

2. Schrijven voor SEO

Je weet nu wat SEO betekent. Schrijven voor SEO houdt in dat je gericht met content (teksten of artikelen) aan de slag gaat. Dit is een belangrijk onderdeel van SEO, zonder content heb je immers een lege website.

Het gaat er niet om hoeveel artikelen of teksten er op je website staan, wel om de kwaliteit hiervan. Een hoge kwaliteit bereik je met schrijven voor SEO.

3. Zoekwoordenonderzoek

Voordat je begint met schrijven voor SEO in 5 minuten moet je natuurlijk wel weten waarover je gaat schrijven. Het onderwerp sluit aan bij jouw website of webshop. Heb je bijvoorbeeld een website over je schildersbedrijf, dan heeft het onderwerp met schilderen, verf, verbouwen of kozijnen te maken.

Je start met een zoekwoordenonderzoek. Dit is belangrijk, want je moet wel weten waarop je gevonden wordt. Google Adwords is een belangrijke tool waarmee je zoekwoorden vindt. Je kunt natuurlijk ook zelf in Google zoeken of gebruikmaken van Google Trends.

4. Opmaak van de tekst

Stap vier in de cursus schrijven voor SEO (zijn de 5 minuten al om?) Je gaat je nu bezighouden met de opmaak van de tekst. Een tekst bevat een titel, een aantal tussenkopjes, een inleiding en natuurlijk een aantal alinea’s. Verkoop je iets op je website of webshop, dan staat er onderaan een call-to-action. Hiermee geef je de websitebezoeker een duwtje in de juiste richting (om actie te ondernemen).

4a. SEO tekstschrijver inhuren

Goed, bij stap 4 blijf je hangen, daarom stap 4a. Die opmaak is één ding, foutloos en prikkelend schrijven is iets heel anders. Schrijven voor SEO laat je daarom aan de ervaren SEO tekstschrijver over. Het kost wat, maar dan heb je ook een SEO tekst die beter in Google scoort. Direct een SEO tekstschrijver inhuren? Ga naar de contactpagina. Wil je het toch zelf proberen, ga dan door naar stap 5.

5. Inspireren, amuseren en overhalen

Een goed geschreven tekst of blog inspireert, amuseert en haalt de websitebezoeker over. Ik kan hier een heel boek over schrijven, maar dan wordt het schrijven voor SEO in 90 minuten (om het boek van 60 minuten dan maar gelijk voorbij te streven). Laten we eerlijk zijn: bij de één zit het schrijven in het bloed terwijl de ander nog geen letter op papier krijgt. Om je toch een beetje op weg te helpen hieronder wat handvatten:

  • bespreek het probleem van de websitebezoeker en bied een oplossing aan
  • gebruik gerust wat humor in je tekst, maar overdrijf het niet
  • werk langzaam naar het overhalen van de websitebezoeker toe

6. Tekst op je website plaatsen

Je hebt zelf een SEO tekst geschreven of dit laten doen. Nu wordt het tijd om deze tekst op je website te plaatsen. Je zal vast denken: dat kan ik toch zelf? Natuurlijk kun je dit zelf, maar er zijn wel wat dingen die je moet weten.

Gebruik bij voorkeur een meta description. Dit is een korte omschrijving van de tekst, deze omschrijving nemen zoekmachines vaak over. Met een goed geschreven meta description vergroot je de kans dat internetters op jouw website klikken.

Plaats één of meerdere interne en externe links in het artikel. Hiermee bouw je een goede structuur en navigatie op.

Maak het artikel extra interessant met afbeeldingen of een video. We kijken namelijk makkelijker naar plaatjes dan dat we hele lappen tekst lezen. Of wou je beweren dat jij vroeger nooit de Donald Duck of Suske & Wiske boven een leesboek verkoos?

Geslaagd voor schrijven voor SEO in 5 minuten!

Gefeliciteerd, met het bereiken van deze laatste alinea ben je geslaagd voor de minicursus schrijven voor SEO in 5 minuten. Succes met je allereerste SEO tekst. Enne, mocht je er echt niet uitkomen, dan mag je hieronder je vraag stellen.