Hoe Schema Markup je SEO kan verbeteren

Bijgewerkt: 29 september 2022

Wanneer je een website hebt dan kom je vroeg of laat met SEO in aanmerking. Zoekmachineoptimalisatie is namelijk de beste manier om hoog in Google te scoren. Misschien heeft de SEO specialist het ook al eens over Schema Markup gehad.

Schema Markup bestaat uit microdata dat zoekmachines helpt om de inhoud van je website beter te begrijpen. Feitelijk is het een programmeertaal. Vaak zijn programmeertaleen ingewikkeld en alleen weggelegd voor de technici onder ons.

Ondanks dat het allemaal ingewikkeld klinkt, kan iedereen het inzetten. Hiermee voeg je beschrijvingen aan Google toe, bijvoorbeeld een beoordelingsscore, openingstijden, nieuwsberichten of recepten. Het helpt je aan een betere zichtbaarheid in de organische zoekresultaten, en natuurlijk meer bezoekers.

Wat voorbeelden uit de praktijk

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Met Schema Markup kun je alle kanten op. De volgende informatie kun je aan je webpagina toevoegen, waarbij dit zichtbaar is in de zoekresultaten:

  • Openingstijden
  • Adres van het bedrijf
  • Jaaromzet
  • Geboortejaar van een persoon
  • Woonplaats
  • Huwelijkspartner
  • Lichaamslengte
  • Recepten
  • Nieuwsberichten
  • Informatie over een product
  • Boekrecensies
  • Evenementendata
  • Veelgestelde vragen

Wanneer je zoekterm ‘Bill Gates’ invoert dan haalt Google informatie van verschillende websites op en plaatst deze bij elkaar. Je krijgt dan een verzameling Schema Markups waardoor je alle informatie in één oogopslag bij elkaar hebt.

Wikipedia maakt actief gebruik van Schema Markup. Op de webpagina over Adidas hebben ze bijvoorbeeld informatie toegevoegd over de omzet van het bedrijf of waar het hoofdkantoor staat.

Hoe je SEO verbetert met Schema Markup

Een goede website is behulpzaam voor bezoekers. Maar zoekmachines hebben ook een helpende hand nodig. Door Schema Markup toe te passen help je zoekmachines om informatie weer te geven. Wanneer je bekend bent met rich snippets (gestructureerde markeringen) dan weet je wel hoe krachtig deze tool is.

Eigenlijk is Schema Markup een methode om zoekmachines te vertellen wat de inhoud betekent. Stel nu dat je op je webpagina openingstijden hebt staan. Het zou ideaal zijn wanneer die openingstijden direct in de zoekresultaten zichtbaar zijn. Maar omdat Google niet weet dat “elke dag van 09.00 tot 17.00” op je openingstijden slaat, geef je wat extra informatie aan de zoekmachine mee.

Op deze manier kan Google betere informatie weergeven, in dit geval de openingstijden van een bedrijf. Niet alleen Google werkt met Schema Markup maar ook Bing en andere zoekmachines. Toch moet gezegd worden dat Google hier het slimst mee om kan gaan.

Conclusie: Schema Markup verbetert je SEO omdat je meer opvalt in de organische zoekresultaten. Dit leidt tot een hogere klikfrequentie en meer bezoekers op je site.

Maak gebruik van Google’s Structured Data Markup Helper

Je hoeft geen ingewikkelde programmeertaal te kennen, Google helpt je met het maken van Schema Markup. Ga hiervoor naar Google’s Structured Data Markup Helper. Bekijk welk gegevenstype je wil gebruiken, je kan slechts één keuze maken. Voer de URL van de webpagina in en klik op ‘taggen starten’.

Je krijgt een voorbeeld te zien van gegevens items. Zijn er geen tags zichtbaar? Dan moet je de ontbrekende tags nog toevoegen. Klik hiervoor op de desbetreffende knop. Selecteer het tagtype en vul de ontbrekende gegevens in. Doe dit alleen wanneer je handmatig iets toe moet voegen.

Het is namelijk veel makkelijker om stukken tekst op je website te selecteren en hier vervolgens de bijpassende tag voor te kiezen. Aan de linkerkant van het scherm kun je de tekst op je webpagina selecteren, aan de rechterkant zie je bij welke tag ze komen te staan.

Wanneer je een afbeelding als markering neemt, is het belangrijk dat de webpagina minimaal over één afbeelding beschikt. Kies je niet voor een afbeelding maar wel voor andere markeringen dan wil Google nog steeds dat je minimaal één afbeelding gebruikt.

HTML maken en in de broncode plaatsen

Is het gelukt met het toevoegen van een of meerdere tags? Dan klik je op de knop ‘HTML maken’ (of ‘Create HTML’). Je ziet nu een code die je in de bronpagina van je webpagina moet plaatsen. Doe dit altijd in het HEAD-gedeelte.

Probeer het eerst uit met twee of drie webpagina’s

Het is niet aan te raden om gelijk je hele website te voorzien van Schema Markeringen. Je kunt het beter eerst testen op twee of drie webpagina’s. Zo kun je bekijken of Google het op de juiste manier weergeeft. Maar ook of je de juiste tags hebt gekozen.

Test ook of de markeringen van invloed zijn op je vindbaarheid en klikratio. Wanneer je merkt dat het niets doet, dan heb je de verkeerde markeringen gekozen. Of misschien wel de verkeerde stukken tekst of afbeeldingen.

Je kunt ook gebruik maken van de testresultaten van Google Search Central. Ga hiervoor naar deze pagina. De pagina laat zien hoe toegankelijk de webpagina voor zoekmachines en bezoekers is, het zegt niets over je positie in de organische zoekresultaten.

Kijk bij het testresultaat altijd of het markup-element aanwezig is.

Mijn conclusie over Schema Markup

Het is betrekkelijk eenvoudig om gebruik te maken van Schema Markup. Voor sommige bedrijven is dit onmisbaar, denk maar eens aan het tonen van de openingstijden of belangrijke specificaties. Door dit in de zoekresultaten weer te geven verhoog je het aantal bezoekers naar je website.

Daar komt nog bij dat Schema Markup vrij makkelijk in gebruik is. Je hoeft er geen ingewikkelde programmeertaal voor te kennen. Ondanks de lage drempel zijn er veel bedrijven en websites die dit helemaal niet toepassen. Dat zijn gemiste kansen.

Schema Markup is een onderdeel van SEO dat je zeker niet moet vergeten. Microdata toont relevante informatie en verbetert je zoekresultaten. Door dit toe te passen vergroot je de online zichtbaarheid en blijf je concurrenten voor.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven