Samengestelde woorden en welke invloed dit op SEO heeft

Bijgewerkt: 13 oktober 2022

Iedereen met een website (of webshop) zou zich bezig moeten houden met SEO. Zoekmachineoptimalisatie is een goedkope en effectieve manier om meer verkeer naar je website te trekken. Goede content schrijven met hierin de belangrijkste zoektermen verwerkt, dat is een belangrijk onderdeel van SEO.

Wat velen niet weten is dat samengestelde woorden invloed hebben op de manier hoe Google tegen je website aankijkt.

Wat zijn samengestelde woorden?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer twee woorden samen één woord vormen dan spreek je van een samengesteld woord.

  • Tafel + poot = tafelpoot
  • Was + bak = wasbak
  • Brood + mes = broodmes

Met de meest voorkomende samengestelde woorden hebben we geen moeite. Dit wordt lastiger wanneer je minder populaire samengestelde woorden gebruikt. Bijvoorbeeld ‘vrijetijdskleding’ of ‘terugdraaien’. Maar ook ‘contentmarketing’ schrijf je aan elkaar.

Verkeerd gebruik van samenstellingen

In het Nederlands komen samenstellingen relatief veel voor. Opvallend is dat er veel ongewenst spatiegebruik plaatsvindt. Bijvoorbeeld spatie gebruik. Of je gaat naar de bakker voor een slagroom taart.

Samenstellingen schrijf je altijd aan elkaar. Behalve wanneer er sprake is van een klinkerbotsing, bijvoorbeeld bij autoongeluk. In dit geval schrijf je auto-ongeluk. Gaat het om afkortingen dan gebruik je een koppelteken: SEO-tekstschrijver of tv-meubel.

Met het oog op SEO: aan elkaar of los van elkaar schrijven?

Veel marketeers kiezen ervoor om samengestelde woorden toch los van elkaar te schrijven. Bijvoorbeeld koffie machine in plaats van koffiemachine. En communicatie training in plaats van communicatietraining.

Waarom wordt dit gedaan? Dit heeft met het zoekgedrag van gebruikers te maken, maar ook met het zoekvolume. Laten we eens het woord ‘communicatietraining’ erbij nemen. Volgens Semrush bedraagt het maandelijks zoekvolume voor communicatietraining 320. Oftewel: er wordt 320 keer per maand gezocht op communicatietraining.

Er wordt 390 keer per maand op communicatie training gezocht (los van elkaar geschreven). Maar dat is nog niet alles, Semrush geeft aan dat het op deze zoekterm makkelijker is om hoog te scoren.

We gaan even terug naar de zoekresultaten van Google. Deze geeft het volgende aan:

  • Communicatie training: 7,6 miljoen zoekresultaten
  • Communicatietraining: 64.600 zoekresultaten

Allereerst is het een feit dat er meer zoekresultaten op los geschreven samenstellingen zijn. Het zoekvolume is hoger en het is ook makkelijker om met deze zoekterm redelijk hoog in Google te scoren.

Veel mensen schrijven de zoekterm verkeerd

Hieruit kun je concluderen dat veel gebruikers de zoekterm eigenlijk verkeerd schrijven. Het is dan ook logisch om de inhoud van je webpagina hierop aan te passen.

De vraag is echter hoe Google met foutief geschreven woorden omgaat. Gelukkig is de zoekmachine steeds intelligenter geworden. Wanneer je een samengesteld woord los van elkaar schrijft kunnen er drie dingen gebeuren:

  • Google vraagt of je iets anders bedoelt
  • De zoekmachine verbetert het zelf
  • Google negeert het en toont direct de juiste zoekresultaten

Kijk maar eens wat er gebeurt wanneer je koffie zet apparaat (koffiezetapparaat) in Google invoert. De zoekmachine negeert je fout en toont de juiste zoekresultaten.

Hoger scoren met samengestelde woorden

Ga je voor een professionele uitstraling dan schrijf je samengestelde woorden correct. Dit kan ook een nadeel hebben: concurrenten die de woorden met opzet verkeerd schrijven kunnen hoger scoren.

De vraag is waar je voor moet kiezen: een correcte spelling of het hogere zoekvolume? Dit hangt van twee factoren af:

  • Uitstraling van de website
  • Autoriteit van de website

Beginnende websites hebben nog geen autoriteit opgebouwd. Die gaan misschien voor uitstraling, maar dat is een slechte keuze. Je kunt beter eerst autoriteit opbouwen en dan pas aan je uitstraling werken. Het is namelijk belangrijk om zoveel mogelijk verkeer naar je site te trekken.

Dit betekent dat je in het begin samengestelde woorden met opzet verkeerd schrijft (los van elkaar). Pas wanneer je voldoende autoriteit hebt opgebouwd gaat Google de webpagina’s met juist geschreven samengestelde woorden hoger ranken.

Leesbaarheid of SEO: wat is belangrijker?

Voor de een is leesbaarheid de belangrijkste keuze om samengestelde woorden op de juiste manier te schrijven. Hierboven heb je al kunnen zien dat je hiermee voor een professionele uitstraling gaat. Dat is goed, want als bedrijf wil je wel serieus genomen worden.

Met het oog op SEO moet je soms verkeerde keuzes maken. Dit betekent dat je heel af en toe voor een onjuiste spelling gaat. Maar kijk hier wel mee uit, want het kan soms heel verkeerd overkomen.

Het gaat vooral mis bij een samengesteld woord dat uit meerdere samenstellingen bestaat. Bijvoorbeeld langeafstandsloper. Je kunt dit woord op twee manieren schrijven:

  • Langeafstandsloper
  • Lange afstandsloper

Een langeafstandsloper is een (hard)loper de lange afstanden loopt. Dat is duidelijk. Maar een lange afstandsloper is een persoon die een afstand loopt en een lang lichaam heeft. Dat moet wel iemand van 2 meter lang zijn, die zie je zeker aankomen.

Zie je hoe verkeerd spatiegebruik tot een onjuiste interpretatie kan komen? Nog eentje:

  • Tweejarige koeien
  • Twee jarige koeien

Zijn de koeien twee jaar oud of zijn twee koeien jarig? Vooral met het laatste heeft Google moeite. Wanneer je ‘twee jarige koeien’ schrijft dan zal Google je waarschijnlijk in de categorie ‘verjaardagswensen’ plaatsen. En niet in de categorie ‘veeteelt’, iets dat eigenlijk je bedoeling was.

Dus: maak een combinatie van goede leesbaarheid en SEO.

Voorbeelden uit de praktijk

Wanneer je vanuit SEO-oogpunt samengestelde woorden los schrijft, kan dit helpen aan een betere vindbaarheid. Maar je moet rekening houden met de manier waarop de gebruiker het leest, en ook hoe Google dit ziet. Verkeerd spatiegebruik leidt in dit geval tot lachwekkende situaties.

Bijvoorbeeld de textielzaak die bij de kussenslopen een bordje plaatste met de tekst: op = op: kussen slopen”. Tja, de vraag is hoeveel mensen interesse hebben in een gesloopt kussen.

Of de viszaak die buiten een bord had staan: “lekker bekken voor maar € 5”. Wil je graag met een viswijf of visboer zoenen, dan moet je hier zeker zijn.

Hoe schrijf je vierkantemeterbak, dat ding van 1 × 1 meter dat als moestuintje dient? Je schrijft het zoals je het uitspreekt: vierkantemeterbak, dus alles aan elkaar. Een tuincentrum had hier toch wat meer moeite mee en schreef “vier kante meter bak”. Krijg je nu vier van die bakken voor één prijs?

Nog één dan: op een uithangbord staat “wij maken pas foto’s”. Nog even dooroefenen, dan kom ik tegen die tijd terug voor het laten maken van pasfoto’s.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven