Heeft RSS feed invloed op SEO?

Bijgewerkt: 18 november 2022

Een RSS feed toont artikelen van een website op je scherm. Zo blijf je op de hoogte van nieuws of artikelen op je favoriete website of nieuwssite. Het voordeel van RSS is dat je niet continu je favoriete website hoeft te bezoeken. Middels de RSS-reader ontvang je updates.

RSS feeds bespaart veel zoektijd en het geeft een overzicht van informatie die bij je interesses aansluiten. Steeds meer websites bieden feeds aan. Het is de vraag hoe een RSS feed van invloed is op SEO.

Wat is een RSS-reader?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het is niet zo dat een RSS-reader een apparaatje is dat je aan moet schaffen. Het gaat hier om een softwareprogramma dat nieuws of artikelen van bepaalde websites binnenhaalt. In de browser Internet Explorer zit al enkele jaren standaard een RSS-reader ingebouwd, deze hoef je dus niet apart te installeren. Voor andere browsers geldt dit misschien wel.

Met een RSS-reader alleen ben je er nog niet. Je moet ook aan RSS feeds komen. Meestal vind je die op een website, maar niet elke website biedt ze aan.

Een RSS feed maken (korte handleiding)

Websites kunnen feeds maken met behulp van een WordPress plug-in of door gebruik te maken van een apart programma. Een van die gratis programma’s is Easy Feed Editor. Je maakt een XML-bestand aan, valideert dit en uploadt het naar je server. Vervolgens moet je nog een link of bij voorkeur een RSS-button aan je site toevoegen.

De voordelen van RSS feeds

RSS-feeds bieden tal van voordelen. Het is vooral bedoeld om het gebruiksgemak te vergroten. Je bedient hier het publiek mee, want het wordt op de hoogte gehouden van het laatste nieuws of interessante blogs of artikelen.

Je moet feeds dan ook voornamelijk zien als een extra service via je website. Hiermee bouw je een trouw publiek op. Doordat de inhoud met een link naar het artikel wordt aangeboden, maak je het de doelgroep wel heel makkelijk.

Daar komt nog bij dat je middels feeds een archief opbouwt. Een ander voordeel is dat RSS feeds te embedden zijn. Sommige websites tonen artikelen aan de hand van RSS Feeds. Dit leidt tot meer naamsbekendheid van je website of bedrijf, en ook meer bezoekers.

Google heeft geen voorkeur voor RSS-feeds

Websites die regelmatig nieuws delen kunnen een Google nieuws-sitemap indienen. Wanneer dit op de goede manier gebeurt dan verschijnen nieuwsberichten onder het gedeelte Google-Nieuws. Dit kan voor aardig wat extra websitebezoekers zorgen.

Webmasters vragen zich af hoe Google met RSS-feeds omgaat. Uit onderzoek blijkt dat Google geen voorkeur heeft voor RSS-feeds. Het maakt ook weinig verschil of je RSS-feeds aanbiedt of een Google nieuws-sitemap indient.

RSS feeds bieden geen SEO voordelen

Lange tijd werd gedacht dat een RSS-feed invloed kon uitoefenen op SEO (zoekmachine optimalisatie). Dit is inmiddels een achterhaalde gedachte. Het biedt geen SEO voordelen. Dit betekent dat het je rankings niet verbetert.

Je moet feeds voornamelijk aanbieden omdat dit gebruikers helpt. Hierdoor is de kans groter dat ze regelmatig op je website terugkomen. Een trouw publiek opbouwen helpt bij je naamsbekendheid maar ook bij het verhogen van je omzet.

Feeds helpen wel om inhoud in Google te krijgen

Ondanks dat RSS Feeds geen SEO voordelen biedt, helpt het wel op andere manieren. Het is een mooie methode om je inhoud in Google te tonen. Wanneer je website slecht geïndexeerd wordt of niet zo hoog staat, dan hebben RSS Feeds een positieve invloed op je bezoekers statistieken. Maar ook op je zichtbaarheid in Google.

Dit komt omdat zoekmachines zoals Google zeker naar RSS Feeds kijken. Het kan helpen om je webpagina’s sneller te laten indexeren waardoor je dus ook sneller in Google zichtbaar bent. Maar of je er hoger door gaat ranken? Nee, dat niet. Een hoge positie is afhankelijk van de inhoud die je deelt en hoe goed dit op de zoekvraag van het publiek aansluit.

Met behulp van RSS inhoud herpubliceren

Sommige websites werken volledig vanuit RSS Feeds. Dit betekent dat ze inhoud tonen van andere websites, waarbij data uit een feed wordt gehaald. Het idee hierachter is dat een site nieuwsberichten vanaf andere sites kan tonen. Maar bijvoorbeeld ook interessante blogs en artikelen.

Omdat je titels, een stukje óf de gehele tekstuele inhoud en misschien wel afbeeldingen toont, is het de vraag of dit een schending van het auteursrecht is.

Laten we vooropstellen: in sommige gevallen is het toegestaan om een stukje inhoud van een andere webpagina te tonen. Dit kan onder het citaatrecht vallen. Maar hoe zit het wanneer je met behulp van RSS inhoud herpubliceert?

Dan hangt het er vanaf of je hier toestemming voor hebt gekregen. Zonder toestemming gaat het in de basis om een schending van het auteursrecht (plagiaat). Je mag dus niet zomaar inhoud met behulp van RSS herpubliceren of op je eigen website tonen.

RSS-feeds zijn niet bedoeld voor herpublicatie

Soms wordt gedacht dat RSS feeds juist zijn bedoeld voor herpublicatie. Dit klopt niet, want ze zijn bedoeld om je te abonneren op de nieuwste berichten van een website. Zie RSS dan ook niet als een legale manier om andermans werk over te nemen en te tonen.

Wil je toch iets herpubliceren, dan zou je aan embedden kunnen denken. Hoewel hier ook weer beperkingen aan vastzit.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven