Preken voor eigen parochie – de ware betekenis

Voor eigen parochie preken, dit heeft niks met de kerk te maken. Het gaat hier om een uitdrukking/gezegde met twee verschillende betekenissen. Jawel, je kunt preken voor eigen parochie op twee manieren interpreteren. Weet je wat zo jammer is? Dat bijna niemand deze uitdrukking nog gebruikt.

Preken voor eigen parochie betekenis

Eerst maar eens naar de betekenis van “preken voor eigen parochie”. Deze uitdrukking heeft twee betekenissen. In de dikke Van Dale kom je één betekenis tegen en in de Van Dale’s Groot woordenboek hedendaags Nederlands kom je juist de andere betekenis tegen.

De eerste betekenis preken voor eigen parochie: opkomen voor je eigen belangen.

Dit heeft vooral met assertief gedrag te maken. Oftewel niet altijd andermans belangen behartigen naar ook je eigen belangen belangrijk vinden. En hier dus voor opkomen.

De tweede betekenis voor eigen parochie preken: een mening delen met een publiek dat het al met je eens is.

Lekker makkelijk, je deelt gewoon je mening met mensen waarvan je zeker weet dat deze dezelfde mening hebben. Hiermee vermijd je in ieder geval discussies.

Tip: volg Bianca op Instagram!

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Voor eigen parochie preken in de praktijk

Wanneer preek je eigenlijk voor eigen parochie? Nou, dat doen we eigenlijk allemaal wel. De een meer dan de ander maar voor eigen parochie preken voelt gewoon goed aan. Je komt dus óf voor je eigen belangen op óf je deelt jouw mening met gelijkgestemden.

Een voorbeeld uit de praktijk. Ik ben van mening dat veel tekstschrijvers te duur zijn (en die mening heb ik dus echt). 90% van de tekstschrijvers is het niet met mij eens, simpelweg omdat ze juist tot die dure tekstschrijvers behoren. Dan ga ik lekker op zoek naar de groep goedkope tekstschrijvers met dezelfde mening. Ik deel mijn mening met deze groep, dit voorkomt discussies. Bovendien versterkt deze groep mijn mening.

Voor je eigen belangen opkomen

Maar ik kan natuurlijk ook voor mijn eigen belangen opkomen. Mijn belang is een hoge omzet. Logisch, anders was ik geen ondernemer. Die hoge omzet behaal ik door de beste teksten tegen een voordelige prijs aan te bieden. Het is dan ook in mijn belang om dit in een verkooppraatje te verwerken.

Daarom pronk ik er ook mee dat mijn website bovenaan in zoekmachines staat. Je merkt gewoon dat potentiële opdrachtgevers hier supergevoelig voor zijn: dat willen zij ook. En dan nog even de nadruk leggen op de voordelige prijs. Ja, dan heb je die twijfelende opdrachtgever helemaal in je zak. Voordat je het weet plaatsen ze een opdracht. Preken voor eigen parochie levert je als ondernemer zeker een hogere omzet op.

Preken voor eigen parochie zonder naast je schoenen te lopen

Je mag best preken voor eigen parochie. Als ondernemer levert je dit een stijgende omzet op. En voor alle anderen: je komt voor je eigen belangen op. Of je vindt ondersteuning bij mensen met dezelfde mening. In principe is dit ook voor jezelf opkomen maar dan met een duwtje in de rug.

Hoe pas je preken voor eigen parochie als ondernemer toe zonder direct naast je schoenen te lopen? Door met feiten te komen.

Als ik zeg “ik sta bovenaan in Google” dan is dit op waarheid berust. Maar wanneer ik zou zeggen “ik ben de beste tekstschrijver ter wereld” dan is dit uit de lucht gegrepen. Je loopt dan als het ware naast je schoenen.

Nog een voorbeeld: de supermarktketen. Deze mag best verkondigen “verkozen tot goedkoopste supermarkt”. Maar alleen wanneer dit ook daadwerkelijk uit een onderzoek is gebleken. Preken voor eigen parochie kan en mag in dit geval. De supermarktketen gaat de mist in wanneer het zou zeggen “onze concurrent bedondert zijn klanten”.  Dit is geen preken voor eigen parochie maar een rechtstreekse aanval op de concurrent.

Tip voor ondernemers: speel in op emoties en behoeften

De slimme ondernemer preekt voor eigen parochie. Hierbij speel je vooral in op emoties en behoeften van klanten of opdrachtgevers.

Als tekstschrijver weet ik hoe belangrijk opdrachtgevers het vinden dat ze bovenaan in zoekmachines staan > behoefte.

En dan ook nog eens tegen een goede prijs > emotie.

Daarom speel ik hier heel handig op in. Dat kan jij ook, er zijn namelijk veel dingen op je onderneming van toepassing.

Dit is niet alleen voor eigen parochie preken, je merkt ook dat klanten of opdrachtgevers hiervan beginnen te kwijlen. Ze zien eigenlijk maar twee dingen: je lost hun probleem op en ook nog eens tegen een betaalbare prijs.

Het mooie is dat je hiermee ook twee dingen aanpakt: je komt op voor je eigen belangen (hogere omzet) en je verkondigt een mening die anderen eigenlijk ook al hebben. Een win-win situatie.

Jij ook een hogere omzet?

Een goede ondernemer gaat voor de maximale winst. Ondernemers die verkondigen dat ze alleen maar bezig zijn met het milieu, opkomen voor andere ondernemers of de walvis willen redden kunnen beter een stichting oprichten. Dit soort ondernemers probeert op (schuld)gevoelens van de klant of consument in te hakken. Helaas werkt dit niet altijd op deze manier.

Hoe behaal je een hogere omzet? Door je mening, expertise of diensten/producten goed aan te kondigen. Dit doe je middels teksten op de website, in een nieuwsbrief, op social media of waar dan ook.

Naar die hoge positie in zoekmachines

Ik heb al wat bedrijven en websites naar een hoge positie in zoekmachines geholpen. Hier heb je goed geschreven SEO teksten voor nodig. Laten we er niet omheen draaien anders ben ik weer voor eigen parochie aan het preken. Neem gewoon contact op en vraag naar de voorwaarden. Of je vraagt direct de vrijblijvende tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.