PPC marketing uitgelegd

Bijgewerkt: 7 november 2022

SEO of PPC, veel ondernemers (en websitehouders) kiezen voor één van deze twee. Toch kunnen die twee heel goed naast elkaar draaien en zelfs een versterkend effect hebben. Maar het is niet zo dat ze invloed op elkaar uitoefenen.

Nieuwsgierig naar PPC marketing, wat het is, de effecten en welke kosten dit met zich meebrengt? Leer de basis van Pay-Per-Click Marketing.

Wat is PPC?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


PPC is de afkorting van Pay-Per-Click. Deze term wordt veel in de advertentiewereld gebruikt. Je betaalt per klik naar je website. Dit kunnen kliks uit zoekmachines zijn, vanuit social media of van andere websites.

Pay-Per-Click kom je alleen bij digitale reclame tegen. Het is namelijk niet mogelijk om reclame op televisie of radio te tonen en per click te betalen. Er is immers geen sprake van kliks/clicks. Bij tv – en radioreclame betaal je voor het bereik, niet voor het aantal mensen dat naar aanleiding van de advertentie je website bezoekt.

De werking van PPC-advertenties

PPC-advertenties heb je in verschillende vormen en maten. In zoekmachines adverteren gebeurt middels advertentiebanners. Op social media kies je voor een advertentie- én beeldbanner, dus een mix van beide. Terwijl je op andere websites kunt kiezen. Bijvoorbeeld alleen een advertentiebanner, beeldbanner of een mix van deze twee. Ook videobanners komen steeds vaker voor.

Hoe de PPC-advertentie eruitziet verschilt per platform. Het is het platform dat bepaalt hoe groot de advertentie is, en soms bepaalt deze ook de lay-out zoals de kleuren of het lettertype. Gelukkig heb je bij veel advertentienetwerken de keuze om dit zelf aan te passen.

De werking van een PPC-advertentie is vrij eenvoudig. Je kiest een campagnetype op basis van je doelstelling. Vervolgens kies je een of meerdere doelgroepen, locaties, apparaten of andere targets uit. Als laatste geef je een biedstrategie op en natuurlijk het budget.

De advertentie wordt online getoond. Waar precies is weer afhankelijk van het platform dat je hebt gekozen. De meesten gaan voor advertentieplaatsing in een zoekmachine. De advertentie verschijnt wanneer iemand een relevante zoekopdracht invoert.

Je betaalt per click

Vroeger was het vrij gebruikelijk om per 1000 weergaven te betalen. Het maakte hierbij niet uit of er 1 keer of 1000 keer op je advertentie werd geklikt, je betaalde alleen voor de 1000 weergaven. Hierdoor kon je een zeer hoge ROI hebben (hoge winst tegenover een lage investering). Maar het kon ook dat niemand op de advertentie klikte en je wel voor de weergaven moest betalen.

Daarom is PPC marketing bedacht. Dit is veel eerlijker voor alle partijen. Je betaalt alleen wanneer de advertentie je verkeer oplevert.  Voor elke gebruiker die op de advertentie klikt en op je website uitkomt, betaal je. Zijn het er 1000? Dan betaal je 1000 keer het ingestelde bod. En wanneer er niemand klikt dan betaal je ook helemaal niets.

De voordelen van PPC-marketing

Een groot voordeel van PPC-marketing is dat het vrij makkelijk toe te passen is. Bijna iedereen kan een advertentiecampagne aanmaken. Doe je dit in Google of Bing, dan hoef je alleen maar een advertentieaccount aan te maken, een betaalmethode toe te voegen en je eerste campagne te starten.

Adverteer je op andere websites? Meestal verloopt dit via een netwerk, maar het kan ook dat je rechtstreeks contact zoekt met de desbetreffende website. In dit laatste geval kan het wat lastiger zijn om het aantal kliks te meten. Hier is namelijk bepaalde software voor nodig.

PPC-advertenties zijn makkelijk te meten en analyseren. Zo weet je precies wanneer er interactie met de advertentie plaatsvindt. Omdat je per klik betaalt ben je nooit te duur uit.

Natuurlijk is het vervelend wanneer niemand op je advertentie klikt. Maar ondertussen geniet je wel van naamsbekendheid, zonder dat het je iets kost. Een bijkomend voordeel waar je zeker van moet profiteren.

De nadelen van PPC adverteren

Natuurlijk heeft PPC-marketing ook wat nadelen. Ten eerste valse kliks waardoor je veel te veel betaalt. Valse kliks zijn vaak afkomstig van concurrenten die je op deze manier uit willen schakelen. Gelukkig is Google steeds beter in staat om valse kliks te achterhalen. Dit soort kliks worden niet bij jou in rekening gebracht. Maar je betaalt nog steeds een klein percentage aan valse clicks, het is niet anders.

Verder krijg je met concurrentie te maken. Wanneer de concurrentie groot is dan jaagt dit de prijs voor PPC-marketing flink omhoog. Zo kan voor sommige trefwoorden de bieding op meer dan € 7 per click liggen.

Op zich is dit geen probleem wanneer elke klik je ook een klant of omzet oplevert. Zou je € 7 per click betalen en de klant koopt iets van € 35, dan heb je winst. Helaas zijn er maar weinig bezoekers die daadwerkelijk iets kopen of bestellen. Dit komt omdat een gebruiker minimaal drie keer met je bedrijf in aanraking moet zijn geweest, voordat hij erover denkt om klant te worden.

Dit kost PPC marketing

Je kunt PPC-marketing zo duur maken als je zelf wil. Dit komt omdat je van tevoren het budget instelt. Zo kun je ervoor kiezen om maximaal € 2 per dag uit te geven, of misschien wel € 10. Er zijn ook bedrijven die een ruimer budget hebben en voor € 50 per dag adverteren.

Het is niet zo dat het budget gelijk staat aan het aantal kliks naar je website. Stel dat twee bedrijven elk een dagelijks budget van € 5 hebben. Het eerste bedrijf adverteert op een zoekterm met een hoge bieding. Hij betaalt € 4 per click. Met zijn budget van € 5 kan hij slechts één klik per dag realiseren. Daarna wordt zijn advertentie voor diezelfde dag niet meer getoond.

Het andere bedrijf adverteert op een zoekterm met een lage bieding. Dit bedrijf betaalt slechts € 0,40 per click. Hierdoor kan het bedrijf maar liefst 12 clicks realiseren.

Zit je in een markt met hoge biedingen dan zul je dus ook meer budget nodig hebben, om hetzelfde effect te bereiken.

Pas je PPC-marketing zelf toe? Dan ben je alleen de kosten met betrekking tot kliks kwijt. Maar wanneer je iemand een advertentietekst laat schrijven moet je op extra kosten rekenen. Dat geldt ook wanneer je een marketingbureau PPC-marketing toelaat passen. Reken in dit geval op een prijs die 25% tot 50% hoger ligt dan je budget.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven