Waarom positie 0 in Google niet goed is – featured snippets

Iedereen richt zich tegenwoordig op positie 0 in Google. Dit wordt ook wel de featured snippet oftewel de voorvertoning genoemd. Google toont dan een stukje tekst van een website. Positie 0 staat altijd boven de organische zoekresultaten, lekker! Toch is deze positie niet altijd de beste.

De komst van featured snippets

Sinds 2018 is positie 0 in Google heel populair. Je ziet dat vanaf 2020 eigenlijk iedereen probeert om deze positie te bemachtigen. Terwijl het niet de allerbeste positie is. Wat zeg je nu? Jazeker, je leest het goed: positie 0 levert je niet altijd het gewenste resultaat erop.

Dit brengt de komst van featured snippets wel in twijfel. Natuurlijk is dit een handige functie voor mensen die iets op het internet zoeken. Maar voor webmasters kan het een dramatische functie zijn.

Zoveel mogelijk klikken naar je website

Een hoge positie in de organische zoekresultaten levert je veel zoekverkeer op. Ruim 24% van de mensen klikt op het eerste organische zoekresultaat. Wanneer je op positie 1 staat dan ben je dus de absolute winnaar. Dat is het doel van iedere webmaster. Veel zoekverkeer levert je namelijk een hogere omzet of conversie op.

Positie 0 in Google levert je minder op

Vaak wordt gedacht dat positie 0 in Google beter is, je staat immers nog vóór positie 1. Maar wanneer je weet hoe deze featured snippet eruitziet dan weet je ook waarom je hier beter niet kunt staan.

Iemand is op zoek naar de betekenis van sfs (om maar een voorbeeld te noemen). Hij typt in Google in “wat betekent SFS”. Google toont nu een featured snippet oftewel een stukje tekst met het beste antwoord op deze vraag. De gebruiker kan dus direct het antwoord lezen zonder dat hij naar de website door hoeft te klikken. Voel je hem al? Mensen hoeven jouw website dus niet meer te bezoeken. Positie 0 in Google levert je naar verhouding minder zoekverkeer op.

Featured snippet en naamsbekendheid

Positie 0 in Google kan je wel meer naamsbekendheid opleveren. Maar alleen wanneer jouw websitenaam of bedrijfsnaam ook in de URL vermeld staat. Onderaan de featured snippet toont Google namelijk de URL. In grote blauwe letters, dat is niet te missen. Wanneer jouw websitenaam of bedrijfsnaam in deze URL staat dan bouw je naamsbekendheid op.

Hoe vaker jij op positie 0 in Google verschijnt, hoe vaker mensen jouw naam voorbij zien komen. Voor een bedrijfsnaam of merknaam is dit zeer interessant! Maar voor het aantal websitebezoekers? Tja, dat blijft toch een beetje tegenvallen.

Featured snippet Google: zo krijg je die

Ondanks dat een featured snippet in Google je niet het meeste zoekverkeer oplevert, blijft het een geliefde positie. Hoe kom je aan een featured snippet? Je kunt Google erom smeken maar de kans dat je wordt genegeerd is vrijwel 100%. Omkopen dan? Helaas, met steekpenningen werkt dit ook niet.

Een featured snippet Google krijg je door het beste antwoord op een vraag te geven. Bedenk wat mensen aan zoekmachine Google kunnen vragen. Bijvoorbeeld “hoe lang is een voetbalveld”. Schrijf een artikel over de lengte van een voetbalveld. Wanneer dit artikel écht goed geschreven is en antwoord geeft op deze vraag, dan is de kans groter dat je een featured snippet in Google ontvangt.

Featured snippets WordPress

Zijn de featured snippets WordPress anders dan de featured snippets van Google? Nee hoor, met featured snippets in WordPress wordt bedoeld dat je via je WordPress website die geliefde positie 0 in Google probeert te bemachtigen. WordPress is een CMS (customer management system) waarmee je websites heel eenvoudig bouwt en beheert.

Er is binnen WordPress geen functie om een featured snippet in Google te bemachtigen. Sommigen menen dat de Yoast plug-in hier geschikt voor is maar dit klopt niet. Deze plug-in is een leuke toevoeging om te kijken hoe het met je SEO zit. Gebruik deze plug-in echter alleen als leidraad en niet als absolute uitgangspunt.

Lekker bovenaan in Google staan

Wil je positie 0 in Google of ga je toch voor positie 1? Je kunt schrijven wat je wil maar garantie heb je nooit. De zoekmachine bepaalt zelf welke webpagina het beste antwoord op een vraag geeft of de beste oplossing voor een probleem biedt. Je kunt er uiteraard voor zorgen dat je kwalitatieve content deelt. Wanneer je content meerwaarde voor het internet heeft dan word je beloond met een hoge positie in de organische zoekresultaten.

Lekker bovenaan in Google staan doe je dus door het delen van kwalitatieve content. Plaats ook altijd wat artikelen of blogs waarin je antwoord geeft op een vraag. Nee, je hoeft dit artikel niet met een vraag te starten. Maar je kunt wel een vraag of probleem behandelen. Bijvoorbeeld hoe je een lekkende kraan repareert of waarom voetballers vaker artrose hebben.

SEO content voor je website

Wat jij daadwerkelijk nodig hebt is SEO content voor je website. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Dit zijn een aantal handelingen om websites hoger in zoekmachines te krijgen. Google heeft zelf een hoop richtlijnen opgesteld. Een SEO tekstschrijver houdt zich aan deze richtlijnen en schrijft de beste content.

Denk jij nu ook: “ik wil positie 0 in Google of ik wil hoog scoren?” Schakel dan een professionele SEO tekstschrijver in. Als SEO tekstschrijver heb ik al heel wat resultaten geboekt, ben jij de volgende? Neem gerust contact op, dan hebben we het nog even over positie 0/ featured snippets of gewoon goed ranken in de zoekresultaten.