Plankton pannenkoek, de kracht van reclame

Je hebt vast wel ergens reclame van de plankton pannenkoek voorbij zien komen. Deze reclame was op de radio te horen maar ook als buitenreclame zichtbaar. Veel mensen gingen op zoek naar de plankton pannenkoek. Wat bleek? Het ging hier om een reclamestunt. Dit laat zien hoe krachtig reclame kan werken.

Campagne Qmusic en JCDecaux

Alle reclame over de plankton pannenkoek blijkt opzet te zijn van radiozender QMusic en JCDecaux, een bedrijf in buitenreclame. Nu snap je ook waarom reclame over de plankton pannenkoek overal buiten zichtbaar was (billboards) en op de radiozender van QMusic voorbijkwam. Dit was overigens in februari 2020, de fictieve campagne is natuurlijk al lang voorbij.

Wat was het doel van deze reclamecampagne? De aandacht vestigen op de kracht van reclame. En dat is heel goed gelukt want half Nederland ging op zoek naar de plankton pannenkoek.

Een lichtgevende pannenkoek

De oplettende kijker (buitenreclame) of luisteraar (radioreclame) had het wel door kunnen hebben. De plankton pannenkoek zou namelijk lichtgevend zijn. Om iets lichtgevend te maken moet je ergens lichtgevend pigment aan toevoegen. Leuk om naar te kijken maar niet eetbaar.

Sommige planktonsoorten geven licht. Het idee van een lichtgevende pannenkoek is dus helemaal niet vreemd, maar dan zou er levende plankton in de pannenkoek moeten zitten. Pannenkoeken bak je, dat overleeft niemand.

Opbouw van merkbekendheid

Veel mensen vroegen zich af of de plankton pannenkoek geen vervroegde 1 aprilgrap was. Op social media ging men dan ook helemaal over dit onderwerp los. Juist doordat er zoveel over de plankton pannenkoek gepraat werd kreeg deze ook veel merkbekendheid. En dat is nu precies wat je met reclame bereikt: het opbouwen van merkbekendheid.

Hoe werkt dat eigenlijk, merkbekendheid? Dit is de mate waarin een merk bij het publiek of de doelgroep bekend is. Wanneer iedereen over de plankton pannenkoek praat dan kun je ervan uitgaan dat deze een hoge merkbekendheid heeft.

Hogere omzet dankzij merkbekendheid

Een merk dat bij het grote publiek bekend is kan op een hogere omzet rekenen. Hierdoor kunnen toekomstige campagnes tegen lage kosten worden gehouden. Een bekend werk heeft namelijk geen hele grote campagnes meer nodig. Met enkele kleinere en goedkopere campagnes blijft de merkbekendheid hangen (merkherinnering).

Merkbekendheid (of naamsbekendheid) gaat weer samen met merkloyaliteit. Zolang je niet vergeten bent blijven mensen loyaal aan jouw merk. Hierdoor blijft de omzet ook loyaal. Dit laat zien dat je wel continu moet blijven werken aan de merkbekendheid, maar in mindere mate dan een merk dat totaal niet bekend is bij het publiek.

Plankton pannenkoek: wat is jouw idee?

Met de plankton pannenkoek is de aandacht op reclame gevestigd. Was deze campagne ook succesvol? Ja en nee. Er zijn heel veel consumenten met de plankton pannenkoek campagne bereikt. Op bedrijven heeft deze campagne blijkbaar minder indruk gemaakt. Er zijn namelijk weinig bedrijven die hier ook daadwerkelijk over praten.

Of bedrijven ook daadwerkelijk naar aanleiding van de plankton pannenkoek campagne meer zijn gaan adverteren, daar hoor je helaas niets over. Ben jij van plan om naar aanleiding van deze campagne meer te gaan adverteren? Ga je dit met een vergelijkbare campagne doen of werk je aan naamsbekendheid van je bedrijf?

Het verschil tussen de plankton pannenkoek en een echte campagne

Weet je wat het probleem met de plankton pannenkoek campagne was? Eerst maak je een hoop mensen nieuwsgierig. Iedereen gaat erover praten. Uiteindelijk bleek de plankton pannenkoek een verzinsel te zijn en ging het om iets heel anders.

Dit kán werken, maar het probleem is dat we dit soort acties tegenwoordig niet meer zo weten te waarderen. We worden via het internet namelijk al vaak genoeg voor de gek gehouden. Wees dus een beetje voorzichtig wanneer je dit soort campagnes op wilt zetten.

Met een normale campagne ben je tenminste eerlijk over wat je doet of wat je te bieden hebt. Dit wordt vaak veel beter gewaardeerd.

Zichtbaar op het internet

Radioreclame en buitenreclame, het verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. Dit is dan ook waarom de twee bedrijven middels de plankton pannenkoek dit soort reclame nieuw leven in wilde blazen.

Tegenwoordig draait alles het internet. Hier is ook de doelgroep bereikbaar: we brengen meer tijd op de laptop of smartphone dan buiten of voor de radio door. Je zichtbaarheid begint op het internet, dat is een feit. Elk bedrijf zou een website en minimaal een social media-account moeten hebben. Dan pas weet je de doelgroep goed te bereiken.

Hoog in zoekmachines

Hoe bereik je jouw doelgroep op de beste manier? Door goed vindbaar te zijn in zoekmachines. Wie bovenaan in Google staat ontvangt al snel 20% tot wel 25% van het zoekwerk. Gratis en voor niets want die eerste positie in de organische zoekresultaten, daar hoef je niets voor te betalen.

SEO teksten scoren goed in zoekmachines. Maar alleen wanneer de rest van de website ook in orde is. En wanneer je voor regelmatig nieuwe content gaat.

Goedkoper zichtbaar in zoekmachines

Er gaat grof geld om binnen de wereld van SEO (zoekmachine optimalisatie). Voor een SEO tekst betaal je al snel € 200 of meer. Waarbij niet eens duidelijk is of hier wel om een goede SEO tekst gaat, want tegenwoordig noemt iedereen zich SEO tekstschrijver.

Een SEO tekstschrijver die zelf bovenaan in Google staat? Dat is een échte SEO tekstschrijver. Mijn doel: ondernemen betaalbaar houden. Daarom betaal je altijd minder dan € 85 per SEO tekst (500-600 woorden). Laten we samenwerken!