Pitch: zo maak je een goede of leuke (elevator) pitch

Bijgewerkt: 8 september 2021

Een pitch staat ook wel bekend onder de noemer elevator pitch. Het idee hierachter is dat je met iemand anders in een lift staat en slechts één minuut de tijd hebt om je verhaal te vertellen. De voorstelronde wordt steeds vaker vervangen voor de pitch. Ga je voor een ijzersterk verhaal? Hieronder vijf handige tips om een goede pitch te maken.

1. Stem de pitch op de doelgroep en doelstelling af

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Tegen mede ondernemers hang je een ander verhaal op dan tegen klanten, vrienden of willekeurige toehoorders. Voordat je een pitch maakt is het belangrijk om eerst naar de doelgroep te kijken. Maar ook de doelstelling te analyseren. Wat wil je met een goede pitch bereiken? Wil je inspireren, je naam of werk naar voren schuiven of aanzetten tot aankoop van een product of dienst?

Bedenk vooral wat het probleem van de toehoorder(s) is. Jouw pitch moet dit probleem gaan oplossen.

2. Breek het ijs

Een kennismaking of pitch, het is belangrijk om het ijs te breken. Met deze ijsbreker wek je de interesse van de toehoorders. Goede ijsbrekers binnen een elevator pitch zijn:

“Wat zou het je waard zijn om beroemd te zijn?” – Wanneer je een pitch voor influencers of vloggers houdt.

“Zeg eens eerlijk, slaap je wel eens door de wekker heen?” – Een pitch gehouden door een matrassen specialist.

“23% van de mensen vindt blauwe ogen het mooist” – een verkoper van kleurlenzen is hier aan het woord.

Dat zijn van die binnenkomers waarbij iedereen direct de aandacht voor jou heeft of misschien wel op het puntje van de stoel gaat zitten. Bedenk dus een goede ijsbreker, dan ontstaat er ook een goede pitch.

3. Spreek in gewone taal

Het is natuurlijk heel stoer om moeilijke bewoordingen of vakjargon te gebruiken, maar wat wil je hiermee bereiken? Een goede pitch voer je in gewone taal uit. Houd er rekening mee dat niet iedereen op eenzelfde niveau communiceert. Bovendien is het zo dat zelfs de hoogopgeleide het liefst op taalniveau B1 schrijft, leest, praat en luistert. Gewoon omdat dit minder inspanning kost.

4. Stel jezelf voor

Een goede pitch gaat altijd vergezeld van een korte kennismaking. Na die eerste ijsbreker vertel je wie je bent en wat de bedrijfsnaam is. Maar ook wat het bedrijf doet. Je hebt ongeveer 10 seconden de tijd om die kennismaking te voltooien. Probeer dit dus zo kort mogelijk te houden. Vertel alleen het hoognodige, dit bespaart een hoop tijd. Bovendien moet je niet te langdradig worden, hoe graag je ook over de geschiedenis van je bedrijf praat.

5. Gebruik non-verbale communicatie

Wist je dat Italianen een ster zijn in non-verbale communicatie? Dit zijn bewegingen met je lichaam, handgebaren, je gezichtsuitdrukking of je houding. Non-verbale communicatie slaat dus op lichaamstaal zonder je woorden bij te gebruiken.

Een goede pitch bevat niet alleen woorden maar ook non-verbale communicatie. Middels gebaren kun je woorden kracht bijzetten. Denk eerst eens aan je gezichtsuitdrukking. Gebruik een glimlach om je publiek een positieve indruk te geven. Wees ook niet bang om handgebaren te maken, zolang het maar bij de boodschap past.

Oefen voor de spiegel je houding. Voorovergebogen en naar de grond starend komt negatief of onderdanig over. Een krachtig persoon kijkt recht vooruit, de schouders naar achter en maakt zich als het ware ‘groot en trots’.

Zo maak je een leuke pitch

Misschien ga je niet voor de meest krachtige maar gewoon een leuke pitch. Hoe maak je die? Wil je dat anderen je blijven herinneren, gebruik dan wat humor in je toespraak. Je moet echter niet als een moppentapper overkomen. Een of twee grapjes zijn meer dan voldoende.

Overigens hoef je humor niet alleen met woorden naar buiten te brengen, je kunt ook een grappig plaatje tonen. Geloof maar dat je middels humor afwijkt van de standaard pitch.

Hoe maak je een pitch over een product?

Je hebt de elevator pitch over een bedrijf (dit komt het vaakst voor) maar soms ook over een product. Hoe maak je een goede pitch over een product? Bedenk welk probleem het product oplost. Geloof me, elk product heeft een meerwaarde. Bijvoorbeeld de simpele wasknijper die ervoor zorgt dat wasgoed niet door de wind wordt meegenomen. Of de vulpen waarmee kinderen een betere pengreep en hiermee een goede schijftechniek oefenen.

Moet de pitch over een product gaan dan bespreek je vooral de voordelen hiervan. Maar ook wie iets aan het product heeft. Het is onzinnig om rollators aan jeugdigen te willen slijten. Maar wanneer je dan toch voor een groep jeugdige toehoorders staat, speel dan in op hun liefde voor opa en oma. Bij een goede pitch over je product (in dit geval de rollator) krijg je het voor elkaar dat de jeugdige toehoorder een rollator voor zijn oma of opa aanschaft.

Hoe pitch je een bedrijf?

Bedenk dat een zakelijke pitch geen presentatie is. Je hebt hierboven al kunnen lezen dat je heel kort jezelf en het bedrijf voorstelt. Het bedrijf pitchen gaat vooral om het tonen van problemen en oplossingen. De toehoorder moet het gevoel hebben dat hij jou of je bedrijf echt nodig heeft.

Een pitch schrijven

Voordat je met een goede pitch komt zul je deze eerst op moeten schrijven. Hoe kun je een pitch schrijven? Dit doe je aan de hand van het volgende stappenplan.

  • Denk na over je publiek: wie zijn ze en wat willen ze?
  • Bedenk wat het publiek nodig heeft of wat hun probleem is.
  • Licht een product of dienst uit dat hier goed op aansluit.
  • Stel jezelf kritische vragen over het product of de dienst.
  • Geef antwoord op de belangrijkste vragen en schrijf dit op.
  • Bedenk een pakkende openingszin of ijsbreker.
  • Eindigde pitch altijd met een vraag.

Een pitch schrijven betekent ook enthousiast overkomen. Je mag best een beetje opscheppen over hetgeen je (of je bedrijf) bereikt heeft.

Klaar met het schrijven van de pitch? Oefen voor de spiegel en neem de tijd op. Alles moet in 1 minuut gezegd zijn. Hierna oefenen je nog eens voor een klein en vertrouwd publiek zoals familie of vrienden. Dan is het tijd voor de volgende stap: de pitch in het echt realiseren. Schaam je er niet voor om zenuwachtig te zijn, dat hoort er nu eenmaal bij. Hoe vaker je voor publiek spreekt hoe minder last je van plankenkoorts hebt, hoewel dit bij sommigen altijd wel wat aanwezig blijft.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven