Persona maken in 7 stappen

Bijgewerkt: 16 oktober 2022

Een persona is een beschrijving van de ideale klant. Het samenstellen van de ideale klant is de basis van je marketingstrategie. Je moet immers weten wie je product of dienst gaat gebruiken. Maar hoe ziet de ideale klant eruit?

Dit doe je door het maken van een persona. Hierdoor krijg je diepgaande kennis van de doelgroep. Laten we hiermee starten! We gaan een persona maken in slechts 7 stappen.

Het doel van persona’s

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het maken van een buyer persona levert rendement op. Bedrijven die met persona’s werken ontvangen meer leads, ervaren minder kosten en zien hun omzet stijgen. Een bijkomend voordeel is dat je meer uit je marketing haalt en nieuwe contentideeën krijgt. Doorloop onderstaande stappen nauwkeurig.

1. Het bepalen van de doelgroep

Welke klanten passen het beste bij je product of dienst? Eerst moet je de doelgroep bepalen. Dit is vrij makkelijk, want je weet stiekem wel voor wie het product of dienst bedoeld is. Laat ik enkele voorbeelden van doelgroepen opnoemen:

  • Mannen of vrouwen
  • Senioren of kinderen
  • Hoogopgeleiden of ongeschoolden
  • Dierenliefhebbers of sportliefhebbers
  • Grote of kleine gezinnen
  • Hoge of lage inkomens
  • Gezond of met een ziekte
  • Wonend in Europa, Nederland, een provincie of stad

Meestal bestaat de groep uit een samenstelling van een aantal kleine doelgroepen. Bijvoorbeeld mannen vanaf 50 jaar, hoog opgeleid en met een hoog inkomen. Of jongeren in de leeftijd van 12-18 jaar die op sport zitten. Misschien ook wel allochtonen, wonend in de Randstad. Of vrouwelijke agrariërs.

Werk je B2B dan is het vaak makkelijk om de doelgroep vast te stellen. Ben je actief op de consumentenmarkt dan moet je de doelgroep meer specificeren.

2. Bedenk wie je doelgroep niet is

Het is ook goed om te kijken wie je doelgroep juist niet is. Het is zonde om veel tijd en geld in een doelgroep te steken die uiteindelijk niks oplevert. Verkoop je rollator’s, dan vallen de doelgroep jongeren en sportieve ouderen af. Neem ongewenste doelgroepen mee wanneer je een persona maakt.

3. Welke klanten het meest opleveren

De derde stap is het in kaart brengen van de klanten die het meest opleveren. Dat hoeven geen klanten met de hoogste inkomens te zijn. Winstgevende klanten gaat over empathie. Hoe beter je in staat bent om de gevoelens van de klant te begrijpen (empathie), hoe meer waarde je hiermee creëert.

Andersom werkt het ook zo: klanten die empathie voor het bedrijf of merk hebben zijn bereid om grotere investeringen te doen. Helaas is empathie niet vanzelfsprekend. Daarom moet je bekijken voor welke klanten je empathie kan opwekken en welke klanten dit voor jou kunnen hebben.

Denk eens aan het slagersbedrijf. Dat hoeft niet op empathie van vegetariërs te rekenen. Zelfs wanneer je vegetarische producten verkoopt zal de vegetariër niet blij zijn met jouw bedrijf.

En wat doe je wanneer je als ondernemer een hekel hebt aan bepaalde mensen? Een café-eigenaresse weigert gasten in trainingspak, alleen maar omdat ze een hekel aan deze kledingstijl heeft. Voor deze doelgroep kan ze geen empathie opbrengen en dit is dan ook niet haar ideale klant.

Vink dus af bij welke mensen je wederzijdse empathie verwacht, en bij welke groep dit problemen gaat opleveren.

4. De sociale en technologische omgeving van de persona

Online marketing en persona maken, die twee gaan hand in hand. Meer dan 97% van de Nederlanders heeft toegang tot het internet en meer dan 86% is dagelijks op het internet actief. De kans dat de ideale klant op het internet rondsurft is dus vrij groot.

Vanaf welke locatie maakt de persona gebruik van het internet? Is dit thuis, op het werk, een internetcafé of bij vrienden? En hoe doet hij dat, vanaf zijn pc, tablet of smartphone? Het maakt veel verschil of iemand privé of zakelijk van het internet gebruik maakt, want dat heeft weer invloed op het koopgedrag.

Ook het apparaat speelt mee: op een desktop of laptop zien websites er vaak duidelijker uit dan op tablet of smartphone. Het ontwerp van een website heeft weer invloed op de conversie.

5. Het probleem van de ideale klant

We gebruiken het internet voor het opzoeken van informatie en ter vermaak. Maar vooral om problemen op te lossen. Bijna iedereen die een website bezoekt heeft een probleem:

  • Dringend behoefte aan informatie
  • Contact zoeken met een bedrijf of persoon
  • Er is iets kapot of er moet iets worden aangeschaft
  • Zorgen omtrent gezondheid, financiën, relatie etc.

Wil je een persona maken dan moet je weten wat hem of haar bezighoudt en naar de problemen of zorgen kijken.

6. Een vragenlijst naar de doelgroep of klanten versturen

Heb je de ideale klant bijna in kaart gebracht? Test of je ideeën de juiste zijn. Stel een vragenlijst op en verstuur deze naar je persona’s of huidige klanten. Stel wat algemene vragen zoals woonplaats, samenstelling van het gezin, opleidingsniveau en inkomen.

Vervolgens ga je dieper in op specifieke vragen zoals hobby’s of interesses, wat de persoon op het intern opzoekt, social media gebruik, betalingsbereidheid van producten en diensten et cetera.

Doe ook onderzoek bij bestaande klanten. Waarom kozen ze voor jou, welk probleem los je voor ze op?

7. Visualiseer de persona

De laatste stap in een persona maken is het visualiseren. Dit doe je met behulp van een tekening of foto. Zet de ideale klant op papier. Hoe ziet hij eruit, welke achtergrond heeft hij/zij, wat zijn de interesses en problemen? Door de persona visueel neer te zetten krijg je een beter beeld van de ideale klant. Je doelgroep krijgt ineens een gezicht, hierdoor is het veel makkelijker om je in de doelgroep te verplaatsen. Het werkt echt!


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven