Owned media: de betekenis en hoe je dit gebruikt

Bijgewerkt: 16 oktober 2022

Marketing is een krachtige tool om je bedrijf, product of dienst te promoten. Dit kan via verschillende kanalen waaronder televisie, radio, internet of printmedia. Verschillende soorten communicatiekanalen vallen onder media, hier is dus voldoende keuze in.

Je hebt paid media, owned media en earned media. Met betrekking tot online marketing is owned media het meest geschikt. Daarom wil ik hier meer uitleg over geven, zoals de kenmerken en of dit ook effectief is.

Wat is owned media?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


In de wereld van online marketing kom je veel Engelstalige begrippen tegen. Owned media is een van die begrippen, in het Nederlands vertaald betekent dit eigendomsmedia.

Het gaat hier om online media dat eigendom is van een bedrijf of merk. Een bedrijf kan meerdere mediakanalen tot eigendom hebben. Denk hierbij aan verschillende websites of webshops, een forum, zelf gehoste video, een webinar of een applicatie.

Social media is géén eigendomsmedia

Een van de belangrijkste kenmerken van owned media is dat de eigenaar bepaalt wat, wanneer en door wie er iets gepubliceerd wordt. Vaak wordt gedacht dat social media ook eigendom is, maar dit klopt niet. Ondanks dat je zelf bepaalt wat je op je tijdlijn plaatst, heeft het social mediakanaal het laatste woord. Het kanaal kan content verwijderen of zelfs een account sluiten (blokkeren).

Door iets op social media te plaatsen ben je afhankelijk van het algoritme van het platform. Feitelijk bepaalt het algoritme wie je content te zien krijgt.

De voordelen van owned media

Owned media heeft verschillende voordelen voor ondernemers. Het grootste voordeel is dat je volledig controle hebt over de lay-out en de inhoud. Of je nu wekelijks, dagelijks of elke minuut iets publiceert: dit is je eigen keuze. Er zit geen limiet aan vast. Bovendien beslis je zelf hoe content eruit komt te zien. Je hebt invloed op het lettertype, de grootte, de kleur en de afbeeldingen.

Met owned media is het mogelijk om gebruik te maken van verschillende en unieke functies. Bijvoorbeeld de bezoeker een formulier in laten vullen, automatisch doorsturen naar een andere webpagina of een klant iets af laten rekenen. Om maar wat voorbeelden te noemen want de mogelijkheden zijn groot.

Owned media is ook geschikt voor het bereiken van niche doelgroepen. Het laatste voordeel, en dat is misschien wel het belangrijkste, is dat je met eigendomsmedia onafhankelijk van derden bent.

Inzicht in de nadelen

Dacht je dat owned media alleen maar voordelen had? Nee, want er zijn ook wat nadelen te noemen. Stel dat je als bedrijf de publiciteit op zoek. Wanneer je een nieuwsbericht of persbericht via owned media verspreidt dan komt dit minder betrouwbaar over. Bezoekers weten immers dat je het bericht zelf hebt geschreven.

Over het algemeen is eigendomsmedia duurder dan wanneer je gebruik maakt van social media, een gastwebsite of publiciteit via een onafhankelijke bron.

Je digitale voetafdruk middels owned media

Media in eigendom leent zich uitstekend voor het plaatsen van een digitale voetafdruk. Sommige websites hebben hun stempel goed in de markt weten te drukken. Dit doen ze door het delen van veel en kwalitatieve content. Hoe makkelijk is het wanneer bezoekers je vanzelf weten te vinden en vrijwillig je publicaties herpubliceren? Dit levert gratis naamsbekendheid en nog meer bezoekers op.

Zet owned media in om waarde aan het publiek te bieden, waarna het publiek handelt wanneer het uitkomt. Hiermee zet je geen druk op het publiek.

Maar hoe realiseer je dat? Voor veel bedrijven is het interessant om te bloggen. Blogs bevatten waardevolle, informatieve of amuserende inhoud. Hier komen bezoekers je graag op af, op deze manier maken ze kennis met het bedrijf, merk, product of dienst.

Hoe owned media de earned media aantrekt

Veel bedrijven richten zich op earned media. Dit zijn alle vormen van aandacht die een bedrijf, merk of website krijgt. Denk hierbij aan een journalistiek artikel op een nieuwswebsite, conversaties op social media, positieve reviews of wanneer andere websites over je praten.

Op earned media heb je geen invloed: je kunt anderen niet dwingen om op social media over je bedrijf te vertellen. En je kunt nieuwssites ook niet dwingen om een artikel over jou te schrijven (tenzij je ervoor betaalt).

Een publicatie in of op earned media moet je dus verdienen. Dit is heel goed mogelijk via owned media. Hoe meer naamsbekendheid je via eigen media opbouwt, hoe meer dit door anderen verspreid wordt. Het een versterkt het ander.

Owned media voorbeelden

Dat een eigen website of webshop onder owned media valt, dat is voor velen wel duidelijk. Benieuwd naar nog meer voorbeelden? Laten we er een paar bij nemen.

Een eigen social media account valt in principe niet onder owned media. Toch vinden velen van wel, want je bepaalt zelf wat je op je account plaatst. Dat klopt, maar bedenk dat het social mediaplatform uiteindelijk de eindverantwoording heeft. Toch kan social media goed helpen om je bedrijf of merk onder de aandacht te brengen. Denk hierbij aan Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram. Ook TikTok of Snapchat zijn steeds populairder.

Zelfgehoste video’s kun je ook als eigendomsmedia zien. Er zijn verschillende kanalen om video’s te verspreiden. Doe je dit via de eigen site of een zelfgehost platform dan spreek je over owned media. Maar wat wanneer je de video via YouTube verspreidt? In dit geval stel je de video ter beschikking en blijf je er eigenaar van, maar kan het platform de video blokkeren. Je hebt er geen 100% controle over dus is het ook geen eigendomsmedia. Maar wel eigendomscontent.

Een nieuwsbrief valt uiteraard wel onder owned media. Je stelt de nieuwsbrief zelf op en bepaalt naar wie en wanneer hij verstuurd wordt.

Een forum opzetten behoort tot je eigendom. Meestal is een forum aan een website gelinkt. Wanneer je een account aanmaakt op andermans forum en hier berichten post, dan valt dit niet onder owned media. De beheerder kan namelijk je bericht aanpassen of verwijderen.

Er zijn dus verschillende vormen van owned media en ze zijn een geweldig middel om je bedrijf of merk te promoten.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven