Over mij – zo schrijf je die lastige pagina voor je website

Een over mij pagina schrijven is knap lastig. Je hebt over een ander heel wat te vertellen, maar wat ga je over jezelf schrijven? Erger nog, hoe krijg je een goed verhaal op je website? Je krijgt van mij wat tips om een over mij pagina te schrijven. Kom je er echt niet uit, dan help ik je verder.

Over mij gaat ook echt over jou!

Het is een open deur: een over mij-pagina gaat ook echt over jou. Waarom ik het dan toch nog even benadruk? Omdat ik wel eens over mij pagina’s tegenkom die alleen maar over de locatie en openingstijden van het bedrijf gaan. Dit heeft niks met jou als ondernemer te maken.

Wanneer je het ‘over mij’ hebt dan schrijf je ook specifiek over jou als ondernemer. Wil je het over het bedrijf hebben, dan noem je het ‘over [het bedrijf]’. Wat tussen haakjes staat vervang je voor de bedrijfsnaam. Heeft je bedrijf meerdere werknemers, dan mag je het ook ‘over ons’ noemen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zo vaak wordt de over mij pagina bekeken

Voor bedrijven en ondernemers die een dienst aanbieden is de over mij pagina de meest bezochte webpagina. Bij webshops wordt deze minder vaak bekeken en bij blogwebsites nóg minder.

Om je een idee te geven: afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent bestaat 3% tot 20% van de bekeken webpagina’s uit de over mij pagina. Heb je bijvoorbeeld maandelijks 5000 bezoekers, dan wordt de over mij webpagina tussen de 150 keer en 1000 keer bekeken. Dat is best wel veel, daarom moet deze pagina hartstikke goed zijn.

Dit is wat je ‘over mij’ deelt

Ga je voor een saaie over mij pagina waarbij je alleen je opleidingen, kennis en ervaring deelt? Dan kun je net zo goed je CV online zetten. Laat ik voor eens en altijd duidelijk maken: je over mij webpagina is geen sollicitatie!

Juist doordat deze pagina zo vaak wordt gelezen moet je er iets goeds van maken. Iets boeiends waardoor mensen blijven lezen, maar ook iets waardoor ze voor jou als ondernemer kiezen.

Je vertelt dus niet alleen iets over jouw bedrijf en de kennis en ervaring die je hebt, je maakt er ook nog eens een persoonlijk verhaal van. Wanneer mensen jou wat beter leren kennen gunnen ze jou veel eerder die opdracht of hogere verkoopcijfers.

Zo moet het dus niet

Voordat je aan de slag gaat laat ik je eerst zien hoe het absoluut niet moet.

Dit hield me bezig en vanaf de start van (naam) ben ik zelf in de materie gedoken met de gedachte mijn ontwerpen tot een hoger niveau te tillen wanneer ik meer kennis van de techniek zou hebben.

Gefeliciteerd, deze zin bestaat uit 36 woorden zonder interpunctie. Ik kan er geen touw aan vastknopen, wat staat daar nu eigenlijk? Dit is in ieder geval een voorbeeld van hoe het niet moet. Gebruik duidelijke zinnen, niet te lang en wees niet bang om er een komma of punt tussendoor te gooien.

Hallo, mijn naam is (naam).”

Hallo jij. Hallo Jumbo. Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent… Je begint een over mij pagina niet met hallo. Ook niet met goedemorgen, goedemiddag of goedenavond.

Zo schrijf je een goede over mij pagina

Hoe moet het dan wel? Door de websitebezoeker te overtuigen. Maar wel op een manier die niet ongemakkelijk aanvoelt. Je hoeft dus niet te zeggen dat je de beste in jouw soort bent, zelfs wanneer je dit wel bent. Want opscheppen, daar houdt niemand van.

Ik schreef in 2016 mijn over mij pagina op een heel andere manier dan iedereen doet. Dit deed ik middels een zelfinterview. Ik bedacht wat vragen en stelde die aan mijzelf, hier gaf ik ook antwoord op. Kijk maar eens naar de over Bianca-pagina. Het lijkt misschien raar om jezelf te interviewen, maar in 2019 gaf de bekende website Frankwatching exact hetzelfde advies. Het lijkt wel alsof de auteur inspiratie uit mijn pagina heeft gehaald.

Genoeg gepraat, we gaan nu echt aan de slag met jouw over mij pagina. Hieronder vijf belangrijke tips.

Tip 1: maak het persoonlijk

Zet niet je CV online maar maak het verhaal persoonlijk. Bijvoorbeeld wat je zo mooi aan je woonplaats vindt, dat je in het weekend doet of wat jou als kind echt heeft geraakt.

Tip 2: speel niet de drama-Queen (of drama-King)

Je ziet steeds vaker over mij pagina’s voorbijkomen met de meest zielige verhalen. De ondernemer was ontslagen, ging als zwerver door het leven en kreeg er ook nog eens 7 verschillende ziektes bij. Pas toen zag hij het licht en is zijn bedrijf gestart. Een goede tranentrekker, maar je zit niet in een televisieprogramma. Speel dus niet het slachtoffer maar houd het verhaal geloofwaardig.

Tip 3: het juiste aantal woorden

Mijn over-pagina telt 800 woorden. Het kan nog net, meer moeten het er niet zijn. De meeste over- pagina’s zijn tussen de 400 woorden en 900 woorden, wat echt meer dan genoeg is.

  • SEO bureau Heers heeft er 898: perfect! Daarom staan ze bovenaan in Google.
  • Tekstschrijver L gooit het op 2488: veel te langdradig. Deze tekstschrijver heeft weinig verstand van SEO (zoekmachine optimalisatie).
  • Chemdry webshop komt op 155: veel te weinig informatie. Bezoekers haken snel weer af.

Tip 4: de pagina is SEO proof

Je over mij pagina is gericht op je doelgroep. Het zou handig zijn wanneer jouw doelgroep jou ook kan vinden. Natuurlijk doe je dit middels goed geschreven teksten op je website. Het is ook wel fijn wanneer de over mij pagina in Google vindbaar is. Zorg dus dat deze pagina SEO proof is.

Tip 5: gebruik geen vaktaal

Dat jij verstand hebt van ‘a la baisse, filariasis en una chala’ is hartstikke leuk, maar de websitebezoeker weet helemaal niet waar je het over hebt. Gebruik geen vaktaal (jargon) maar makkelijk te begrijpen woorden. Het is namelijk niet alleen die universitair opgeleide bankdirecteur die op je website uitkomt, ook de buurvrouw met haar MEAO diploma leest jouw pagina (en daar bedoel ik niets mee).

Een over mij pagina laten schrijven

Over mij laten schrijven. Over jou dus. Heb je een over mij pagina nodig maar kom je niet uit je woorden? Hier help ik je graag bij. Ik verwoord wat jij bedoelt. Dit maakt jouw websitebezoeker enthousiast, dat is precies wat je wil bereiken.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.