Optimaliseren website – betekenis en uitleg

Op zoek naar de optimaliseren betekenis en hoe je dit toepast? Het optimaliseren is vaak op websites van toepassing, als onderdeel van SEO. Maar optimaliseren kan natuurlijk ook op andere zaken betrekking hebben. Ontdek alles over optimaliseren, een synoniem en welke invloed dit op processen heeft.

Optimaliseren betekenis

Laten we beginnen met de optimaliseren betekenis. Met optimaliseren verbeter je een proces of handeling zodat dit een stuk beter verloopt. Je kunt ook een product optimaliseren (verbeteren).

Ondernemers en webmasters houden zich veel met optimaliseren bezig. Het optimaliseren van een productieproces kan ertoe leiden dat het proces, goedkoper en efficiënter verloopt. Het optimaliseren van een website leidt ertoe dat deze beter vindbaar is in de organische zoekresultaten.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Optimaliseren synoniem

Een synoniem is een ander woord met een (vrijwel) dezelfde betekenis.

Optimaliseren synoniem:

  • Verbeteren
  • Verhelpen
  • Perfectioneren
  • Corrigeren
  • Herstellen

Het optimaliseren van de website

Met het optimaliseren van de website verbeter je deze voor websitebezoekers en zoekmachines. Een website die technisch in orde is en kwalitatieve content biedt wordt veel beter gevonden in de organische zoekresultaten. Bij een website optimaliseren is het dan ook belangrijk om je aan de richtlijnen van Google te houden.

Er zijn verschillende manieren om een website te optimaliseren. Hieronder vind je 6 methoden waarmee je zelf aan de slag gaat.

1. Mobielvriendelijk maken

We surfen al heel wat jaartjes met onze smartphone over het internet. Dat een website mobielvriendelijk moet zijn staat dan ook buiten kijf. Toch zijn er nog steeds websites die niet mobielvriendelijk zijn. Het gevolg is dat je helemaal moet inzoomen om iets op een mobiel onvriendelijke website te kunnen lezen.

Een website optimaliseren begint met het mobielvriendelijk maken. Maak je gebruik van een CMS zoals WordPress dan heb je hier verder geen omkijken naar: het systeem maakt de website responsief. Dit betekent dat het design zich aanpast naar het apparaat van de gebruiker. zonder CMS moet je handmatig de website responsief maken.

Vaak wordt hierbij de volgende code gebruikt: <meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1.0″>

2. Korte laadtijd

Optimaliseren van een website bestaat ook uit het verkorten van de laadtijd. In het meest gunstige geval laadt de website binnen 2,8 seconden de grootste onderdelen van de pagina. Wanneer dit langer duurt dan is de websites te traag. Vaak heeft dit met te veel of te grote scripts of afbeeldingen/video’s te maken. Maar het kan ook aan de hosting liggen.

Er zijn verschillende online tools om de snelheid van een website te testen. Controleer regelmatig de snelheid en kijk goed naar de verbeterpunten. De laadtijd van een website is een belangrijke rankingfactor.

3. Verwijder duplicate content

Iedereen heeft op zijn website wel eens last van duplicate content. Soms bewust maar nog vaker onbewust. Bijvoorbeeld omdat je een stukje tekst op meerdere pagina’s laat voorkomen. Maar het kan ook dat een webpagina via verschillende URL’s bereikbaar is, ook dan heb je duplicate content.

Heb je misschien ooit webteksten van een andere website overgenomen? Dan gaat het om externe duplicate content, iets dat zeer kwalijk is. Niet alleen schend je het auteursrecht, ook levert je dit in het slechtste geval een afstraffing door Google op. Je bent dat niet meer in de zoekresultaten zichtbaar. Verwijder duplicate content van je website, dit is een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van de website.

4. Een goede navigatie

Sommige websites maken er een rommeltje van: je weet niet waar je moet kijken of waar je naartoe moet. Het menu werkt niet of ontbreekt, er is geen interne linkstructuur en er is geen zoekfunctie.

Zorg dat de websitebezoeker vindt wat hij zoekt. Er moet altijd een menu aanwezig zijn, een zoekfunctie is ook wel zo praktisch. Dit laatste is vooral aan te raden bij grote websites. Verder zorg je ervoor dat de belangrijkste pagina’s direct vindbaar zijn, zoals de contactpagina en over ons pagina.

5. Waardevolle content toevoegen

Het belangrijkste met betrekking tot de website optimaliseren is het toevoegen van waardevolle content. Nee, dat zijn geen foto’s van je partner of huisdier. Met waardevolle content worden blogposts, artikelen of omschrijvingen bedoeld. Zorg dat jouw website meerwaarde biedt voor het internet en de websitebezoekers.

Websites die waardevolle content delen staan altijd hoger in de organische zoekresultaten. Dat is hun beloning. Wil je goed vindbaar zijn, optimaliseer de website dan middels goed geschreven content. Huur bij voorkeur van SEO tekstschrijver in, dan weet je zeker dat je ook echt goede teksten ontvangt.

6. Linkbuilding en backlinks

Velen vinden dat bij het optimaliseren van een website ook linkbuilding hoort. Dit is een methode waarbij je actief backlinks (relevante links naar je website) verzamelt. Linkbuilding is een SEO techniek die jarenlang goed werkte. Tegenwoordig letten zoekmachines steeds meer op linkbuilding: Google geeft aan dat je geen backlinks mag kopen. Dat is wel precies wat je met linkbuilding doet. Je betaalt namelijk voor backlinks of je ruilt backlinks.

Of je linkbuilding toepast moet je zelf bepalen, persoonlijk ben ik van mening dat dit niet bij een website optimaliseren hoort. Voeg waardevolle content toe, dan komen die backlinks vanzelf.

Dé SEO tekstschrijver

Je hebt nu kunnen zien hoe een website optimaliseren in zijn werking gaat. Waarschijnlijk sta je nog voor een hele uitdaging. Toch kun je veel dingen zelf doen. Linkbuilding is een onderdeel dat je misschien beter aan het marketing bureau kunt overlaten. Vraag dan wel waar ze hun backlinks vandaan halen!

Voor waardevolle content kom je bij de SEO tekstschrijver uit. Maar wel dé SEO tekstschrijver van dit moment. Resultaatgericht, conversie verhogend en ook nog eens voordelig. Je hoeft immers niet de hoofdprijs voor de kwaliteiten van een SEO tekstschrijver te betalen. Meer weten of direct de tarievenkaart aanvragen? Dat kan hieronder.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.