Online zichtbaarheid vergroten

Bijgewerkt: 3 mei 2023

Tegenwoordig is het als ondernemer belangrijk dat je online zichtbaar bent. De basis hiervoor ligt in een zakelijke website. Ook ben je op social media actief. Wil je jouw online zichtbaarheid vergroten? Bijvoorbeeld om meer klanten aan te trekken, of aan je naamsbekendheid te werken? Bij Online Marketing Pro werk je actief aan je internet zichtbaarheid.

De definitie van online zichtbaar zijn

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Vaak worden de termen online zichtbaarheid en online vindbaarheid met elkaar verward. Daarom vind je hieronder de definities van deze twee.

Je bent online zichtbaar wanneer je op het internet aanwezig bent. Bijvoorbeeld middels een website, social media, op een forum of door te adverteren.

Je bent online vindbaar wanneer het publiek via het internet jouw boodschap onder ogen krijgt. Dit merk je doordat je bezoekers vanuit Google op je website krijgt, dat mensen op je advertentie klikken of dat zie je woest op social media liken.

Ondanks deze twee verschillen wordt online vindbaarheid vaak online zichtbaarheid genoemd. In spreektaal betekenen deze twee dus hetzelfde. Vandaar ook de naam van de cursus Online Zichtbaarheid, waarbij deze cursus je leert hoe je jezelf online vindbaar maakt.

Je online zichtbaarheid vergroten

Vooral startende ondernemers hebben moeite met hun online zichtbaarheid. Maar zelfs wanneer je al wat langer onderneemt kun je merken dat dit vrij lastig is. Je hebt bijvoorbeeld een website maar er komen nauwelijks bezoekers op af. Je doet iets met social media maar er komen geen volgers bij.

Laten we samen bekijken hoe jij je online zichtbaarheid kunt vergroten.

Een website maken

De meest logische optie is een website lanceren. Dat is altijd de basis van je online zichtbaarheid. Vooral voor ondernemers is het hebben van een website ontzettend belangrijk. Maar ook wanneer je online geld verdient (passief inkomen). Dan kom je bijna niet onder het hebben van een website uit. Afhankelijk van de methode die je gebruikt.

Zorg dus dat je een website hebt. Dit gaat heel eenvoudig met een CMS zoals WordPress of Joomla! Daarnaast gebieden diverse hostingproviders hun eigen websitebuilder. Zonder dat je kennis van programmeertaal hebt bouw je in enkele klikken een goed ogende website.

Bloggen voor je website

Natuurlijk heeft je website een homepage en, afhankelijk van je aanbod, een dienstenpagina of productpagina’s. Wil je jouw online zichtbaarheid vergroten? Dan is het belangrijk dat je regelmatig blogs schrijft. Of dit laat doen. Zorg dat je website regelmatig voorzien wordt van verse content.

Dit is belangrijk omdat het je helpt om hoger in de zoekresultaten te ranken. Google houdt namelijk van actieve websites. Maar dat is niet alles, je moet er ook voor zorgen dat de blogs zijn afgestemd op de interesses en behoeften van je publiek. Wanneer je het goed aanpakt dan gaat Google van je houden.

Gebruik belangrijke zoektermen in de teksten

Eerst moet je weten op welke zoektermen je gevonden wil worden. Die zoektermen zijn relevant voor hetgeen je aanbiedt of je niche. Vervolgens moet je weten of je doelgroep deze zoektermen gebruikt, of dat ze op een andere manier in Google zoeken.

Gebruik een SEO-tool om te achterhalen wat de meest populaire zoektermen voor jouw website zijn. Je moet niet alleen voor de meest populaire zoektermen gaan, want de minder populaire kunnen net zo interessant zijn. Verder is het goed om je gezond verstand te gebruiken bij het vinden van de juiste zoektermen. Hier bereik je soms meer mee dan met een SEO tool.

Tijdens de cursus Online Zichtbaarheid leer ik je hier alles over. Geen tijd voor een cursus? Laat dan blogs schrijven, het zoektermenonderzoek zit hier gratis bij!

Online zichtbaar op social media

Eigenlijk hoef ik niet uit te leggen dat jij je op social media moet laten zien. Is het zakelijk bedoeld? Let dan even op wat je deelt. Zorg dat je posts te maken hebben met je bedrijf, producten of diensten.

Of je persoonlijke zaken deelt hangt van het sociale platform af, maar ook van de content die je deelt. Bijvoorbeeld, ik heb twee zakelijke accounts op Instagram. Via het ene account (@biancatekst) deel ik tips en weetjes over taal. De doelgroep bestaat uit zowel ondernemers als consumenten. Op dit account deel ik af en toe wat dingen uit mijn privéleven, simpelweg om het allemaal wat persoonlijker te maken.

Op het andere account deel ik zakelijke tips omtrent marketing. Op dat account zul je nooit iets over mijn privéleven tegenkomen.

Ook hangt het ervan af wat je deelt. Je kunt best dingen delen over een vakantie die je maakte, een uitstapje of een verbouwing waar je met een inzet. Maar gebruik je zakelijke account niet om te klagen. Zo zie ik wel eens ondernemers die via hun zakelijk account klagen over de te hoge prijs van een bureaumeubel, de slechte voorzet van een voetballer of dat Ziggo niet bereikbaar is. Dat is natuurlijk allemaal heel vervelend maar je klanten hebben niet veel aan die informatie. Ze willen JOU leren kennen, en jij profileert je als een zeurkous. Zo maak je geen goede indruk.

En last but not least: is je voor- een achternaam verbonden aan je bedrijf? Dan zou je nooit privé informatie moeten delen. Houd het luchtig!

Maar wat wil je dan wel? In ieder geval content die aansluit bij de interesses van de doelgroep. Gebruik relevante hashtags om een groter bereik te realiseren. Werk aan interactie, dat is altijd een goede manier om de aandacht naar je toe te trekken.

Afbeeldingen, video’s en podcasts

Vergroot je online zichtbaarheid door regelmatig de juiste afbeeldingen, video’s en/of podcasts delen. Ook nu weer is het opletten of het wel interessant voor de doelgroep is. Deel je bijvoorbeeld video’s op Instagram of YouTube en krijg hier weinig reacties op? Het is een teken dat anderen niet zo geïnteresseerd zijn in jouw content.

Laat het publiek kennismaken met je producten of diensten. Doe je bijvoorbeeld middels korte video’s. Of een interessante podcast. Afbeeldingen kunnen ook werken, mits ze uniek en voldoende opvallend zijn.

Het probleem met video’s en podcasts is dat ze niet zo gemakkelijk geïndexeerd worden door zoekmachines. Met afbeeldingen gaat het wat makkelijker, maar je trekt er geen honderden bezoekers per maand mee aan. Je moet het dus voornamelijk van geschreven komt aan het hebben.

Maak gebruik van gastbloggen

Heb je veel ervaring of kennis omtrent een bepaald onderwerp? Profileer je als een expert binnen jouw vakgebied. Schrijf blogs voor andere websites. Link hierbij naar je eigen website.

Het is natuurlijk handig om van tevoren te bekijken welke websites met jou willen samenwerken. Sommige websites zijn actief op zoek naar gastbloggers. Maar je kunt ook contact opnemen met relevante websites. Misschien zien ze een samenwerking wel zitten.

Het is belangrijk dat je gastblogs op relevante websites plaatst. Oftewel websites die een overlapping met jouw niche of branche hebben. Gastenbloggen is interessant omdat je hiermee linkjes naar je website krijgt (backlinks). Maar het is ook een goede manier om bij het publiek onder de aandacht te komen.

Andere methoden om je online zichtbaarheid te vergroten

Hierboven heb je de belangrijkste methoden gezien om aan je online zichtbaarheid te werken. Er zijn echter nog veel meer methoden. Dit zijn onder andere aanwezig zijn op online fora, webinars geven en je bedrijf claimen bij Google Mijn Bedrijf. Denk ook eens aan het schrijven van een eBook, adverteren op het internet, persberichten versturen en e-mail marketing.

Wil jij je online zichtbaarheid vergroten? Neem contact op en vraag naar de mogelijkheden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven