Online marketing schrijver: boost je online zichtbaarheid

Bijgewerkt: 16 april 2023

Het is steeds lastiger om online zichtbaar te zijn. Natuurlijk kun je op social media wat schreeuwen maar je website hoog in Google krijgen? Dat is tegenwoordig een hele lastige klus. Dat heeft me verschillende zaken te maken. Bijvoorbeeld de toenemende concurrentie. Maar ook de strengere eisen die zoekmachines aan websites stellen. Als online marketingschrijver ga ik jou helpen om hoger in Google te staan.

Wat is online marketing schrijven?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Online marketing schrijven houdt in dat je teksten voor websites, social media en andere online kanalen schrijft. Dat is bedoeld om producten of diensten te promoten. Maar ook om meer bezoekers aan te trekken.

Teksten zijn in eerste instantie boeiend en aantrekkelijk voor de lezer. Daarnaast zijn ze geoptimaliseerd voor zoekmachines zoals Google. Het is een hele kunst om op de juiste wijze gebruik te maken van zoekwoorden en zinnen in de teksten. Zie maar eens met je website hoog in de zoekresultaten te verschijnen.

Ik houd rekening met verschillende factoren zoals de doelgroep en de boodschap die je over wil brengen. Maar ook zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf, website of product.

Een ander belangrijk aspect van online marketing schrijven is het gebruik van call-to-actions (CTA’s). Juist dit gedeelte verhoogt de conversies. Wat ik je nog meer te bieden heb? Dat lees je hieronder.

Content marketing: het creëren van waardevolle content

Sinds 2016 ben ik officieel online marketing schrijver. Al lang daarvoor hield ik mij er mee bezig (maar niet als geregistreerd bedrijf). Door de jaren heen heb ik geleerd hoe belangrijk het is om waardevolle content te maken. Vroeger was dat al zo maar nu helemaal.

Content marketing is het creëren van waardevolle informatie die relevant is voor je doelgroep. Het gaat om het produceren van teksten, afbeeldingen, video’s en andere content. Dit soort content wekt de interesse van de lezer en biedt nuttige informatie.

Waardevolle content bestaat uit praktische tips en trucs, informatieve artikelen, interessante video’s of inspirerende verhalen. Het doel is om de lezer te helpen en vertrouwen te winnen.

Schrijven voor het web

Veel tekstschrijvers zeggen dat je voor je bezoekers moet schrijven. Dat zijn dan geen online marketingschrijvers! Schrijven voor het web betekent dat je zoekmachinevriendelijke teksten maakt. Ze zijn ook nog eens aantrekkelijk voor de lezer.

Dit betekent dat je populaire woorden en zinnen gebruikt. IDoor deze zoekwoorden op een slimme manier te integreren, maak je je website meer zichtbaar in zoekresultaten.

Maar het schrijven voor het web gaat niet alleen over zoekwoorden. Het gaat ook over het creëren van teksten die de aandacht van de lezer vasthouden en hen aanspreken. Dat betekent dat je korte zinnen en alinea’s gebruikt. En dat je de tekst onderverdeelt in duidelijke kopjes en subkopjes.

Het belang van SEO

Wanneer je bovenstaande leest dan begrijp je wel hoe belangrijk SEO is. Als online marketingschrijver heb ik kennis van de werking van zoekmachines. Ook weet ik waarom een zoekwoordenonderzoek belangrijk is.

Maar SEO gaat niet alleen over zoekwoorden. Het gaat ook over het creëren van waardevolle content. Hoe meer waardevolle content je creëert, hoe hoger je website in de zoekresultaten verschijnt. Het gaat ook over het optimaliseren van de technische aspecten van je website, zoals de laadsnelheid en de navigatie.

Conversie optimalisatie

Daar blijft het natuurlijk niet bij. Webteksten moeten conversie stimuleren. Dat brengt je verkoopcijfers omhoog.

Conversie optimalisatie is gericht op het aantal mensen dat actie, en om dit te verhogen. Dat kan zijn dat ze een product kopen, zich inschrijven voor een nieuwsbrief of contact opnemen. Als online marketingschrijver weet ik hoe belangrijk het is om webteksten te schrijven die conversie stimuleren. Ik schrijf niet alleen zoekmachinevriendelijke teksten, maar ook teksten die aanzetten tot actie.

Het belang van meta beschrijvingen

Het is niet zo dat je met meta beschrijvingen hoog in Google scoort. Maar ze verhogen wel de

Je zoekt vast wel eens naar informatie op Google. Dan zie je in de zoekresultaten vaak een korte beschrijving onder de titel van de pagina. Dit noem je de meta beschrijving. Als marketingschrijver weet ik hoe belangrijk het is om deze goed te schrijven.

Hoewel een meta beschrijving niet direct invloed heeft op je positie in Google, kan het wel de klikfrequentie naar je website verhogen. Mensen kijken namelijk vaak naar de meta beschrijving. Aan dan hand hiervan bepalen ze of een website relevant is voor hun zoekopdracht.

Als de beschrijving aanspreekt en aansluit bij wat ze zoeken, is de kans dat ze doorklikken naar je website groter Dit draagt weer bij aan een hogere positie in Google. Het is namelijk zo dat Google naar het gedrag van gebruikers op je website kijkt.

Het gebruik van afbeeldingen en video’s

Ik ben een schrijver voor online marketing. Ik creëer teksten en biedt geen foto’s of videomateriaal aan. Wat natuurlijk niet betekent dat ik er geen kennis van heb. Het is belangrijk om afbeeldingen en video’s op de juiste manier te gebruiken. Ze versterken je boodschap en houden website bezoekers betrokken.

Stel je voor dat je een artikel leest over hoe je een cake moet bakken. Als er alleen maar tekst is, kun je soms moeilijk begrijpen hoe de cake eruit moet zien. Als er ook foto’s van de cake zijn dan wordt het veel makkelijker om te begrijpen hoe het moet.

Afbeeldingen en video’s zorgen er ook voor dat bezoekers langer op je website blijven. Als er alleen maar tekst is, kan dat soms saai worden. Maar met afbeeldingen en video’s wordt het veel leuker om te blijven kijken.

Een en ander hangt wel van de website af. Soms leiden visuele elementen teveel af of wil je dat bezoekers juist op een advertentie klikken. Samen bespreken we wat de beste keuze is.

De kosten van een online marketing schrijver

Vanwege de extra kennis en vaardigheden omtrent zoekmachines en conversie, zou je denken dat ik duur ben. Dan heb je het helemaal mis! Al jarenlang roep ik dat ondernemen betaalbaar moet zijn en blijven. Daarom bied ik betaalbare SEO teksten aan. Maar ook voordelige online marketing diensten.

Nieuwsgierig? Vraag weer informatie aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven