Online marketing MKB: de beste strategie

Online marketing voor het MKB, en gaat veel geld in om. Helaas wordt er ook heel wat geld weggegooid. Resultaten blijven uit, iets dat natuurlijk doodzonde is. Gooi geen geld weg en pak het goed aan. Bekijk de beste strategie met betrekking tot online marketing MKB.

Korte uitleg online marketing

Marketing zijn alle handelingen om een merknaam, product of dienst onder de aandacht te brengen. Online marketing richt zich op het hele online gebeuren (internet). Belangrijke kanalen binnen de online marketing zijn zoekmachines (SEO en SEA), social media, gastbloggen en adverteren via websites.

Doel van online marketing is het aantrekken van klanten of opdrachtgevers. Online marketing MKB richt zich op het midden- en kleinbedrijf waarbij de grootste spelers wegblijven. Er zijn marketingbureaus die zich ook alleen op het MKB focussen, simpelweg omdat deze meer moeite hebben met een online zichtbaarheid.

De voordelen van online marketing MKB

Waarom online marketing voor het MKB passen? Omdat online marketing naar verhouding goedkoper is dan offline marketing. Veel MKB bedrijven hebben een beperkt budget, iets dat prima binnen de online marketing past.

Een ander voordeel van online marketing MKB is dat alles meetbaar is. Resultaten meten en analyseren, zo is het eenvoudig bij te houden of de strategie ook resultaat heeft. Dit maakt het toegankelijker om de strategie eventueel aan te passen.

Met online marketing speel je in op een groeiende markt. Steeds meer gebeurt online: winkelen, het afnemen van diensten, vergelijken, afsluiten en oversluiten. De doelgroep is dan ook online vindbaar. Alleen al om die reden zou online marketing binnen een MKB bedrijf niet mogen ontbreken.

De strategie bepalen

Online marketing (MKB) begint met het bepalen van een goede strategie. Het is niet altijd eenvoudig om deze strategie op de juiste wijze op te zetten. Het online marketingbureau kan hier eventueel bij helpen. Intern overleggen kan ook al heel wat duidelijkheid aan het licht brengen. Zo bepaal je de strategie:

De boodschap

Via online marketing heb je een boodschap te vertellen. Bijvoorbeeld het promoten van een nieuw of bestaand product, een webshop, dienst of iets anders. Houd de boodschap zo beknopt mogelijk.

De doelgroep

Net zo belangrijk is de doelgroep: aan wie wil je de boodschap overbrengen? Rollators aan een groep jongeren promoten is volkomen zinloos, net als alcohol aan een afkickkliniek willen promoten. Zorg dus dat je de doelgroep duidelijk in kaart brengt.

Het doel

Achter elke boodschap schuilt een doel. Wat wil je bereiken? Zijn dit een hogere omzet, meer websitebezoekers of ga je juist voor naamsbekendheid? Probeer voor één doel per campagne te gaan, anders werkt het niet.

Het budget

Online marketing voor het MKB is goedkoper dan televisie- of radioreclame en zelfs goedkoper dan adverteren in een (grote) krant of tijdschrift. Toch moet je vooraf het budget bepalen. Dit is namelijk doorslaggevend voor de duur van de campagne en de kanalen die je in gaat zetten.

Verschillende vormen van online marketing

Wanneer de online marketing strategie voor het MKB bekend is komt het volgende in zicht: de vorm bepalen. Er zijn namelijk verschillende vormen van online marketing. Hieronder vind je een paar populaire soorten.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Binnen de online marketing wordt het vaakst gebruik gemaakt van zoekmachine optimalisatie oftewel SEO. Doel hiervan is om de website goed vindbaar te krijgen in zoekmachines. Een eerste positie in Google levert namelijk ongeveer 24% van het zoekverkeer op. Stel je voor dat er maandelijks 10.000 keer op een zoekterm gezocht wordt. Met een eerste positie ontvang je gemiddeld 24% van de zoekers, dat levert je maandelijks dus 2400 bezoekers op!

Voordeel van zoekmachine optimalisatie is dat het effect op de lange termijn aanhoudt. Bovendien is een hoge positie in zoekmachines gratis en voor niets. Nadeel is dat het enkele maanden duurt voordat je resultaat ziet. Bovendien blijf je met SEO altijd bezig, anders verlies je die hoge positie weer.

Adverteren in zoekmachines (SEA)

Een andere methode is adverteren in zoekmachines. Dit levert direct resultaat op, maar alleen wanneer je de juiste zoektermen gebruikt. Voordeel van SEA is dat je diezelfde dag nog je eerste websitebezoekers binnenkrijgt. Nadeel is dat SEA vrij prijzig is. Bovendien is het effect direct weg zodra je met adverteren stopt.

Affliate marketing

Steeds meer bedrijven of websites maken gebruik van affiliate marketing. Hierbij laat je andere websites jouw producten of diensten promoten. Vaak verloopt dit via een advertentienetwerk.

Social media marketing

Met social media marketing kom je direct in contact met jouw doelgroep. Bovendien is het laagdrempelig en kost het vrijwel niets. Bij social media marketing heb je de keuze uit zelf actief op social media aanwezig zijn of adverteren. Het eerste kost veel tijd maar is met een laag budget mogelijk terwijl adverteren minder tijd kost maar prijzig is.

Content marketing

Het hele internet draait om content (inhoud). Online marketing voor het MKB moet dan ook altijd content marketing bevatten. Dit is het delen van teksten, afbeeldingen en video’s. Denk hierbij aan content op de website, social media, YouTube en nog veel meer.

Gastbloggen zou je ook onder content marketing kunnen scharen, hoewel anderen dit juist weer als linkbuilding (onderdeel van SEO) zien.

Overigens maakt content marketing ook wel onderdeel uit van zoekmachine optimalisatie. Het is zelfs een van de belangrijkste pijlers van SEO!

Online marketing MKB toepassen

Voor het MKB is online marketing heel goed zelf toe te passen. Helaas zijn niet alle onderdelen even eenvoudig. Zo is het vaak lastig om social media posts op te stellen en ook de teksten voor de website of webshop kunnen veel beter. Adverteren in zoekmachines of op social media vraagt ook de nodige aandacht.

Gelukkig is er veel hulp beschikbaar op het gebied van online marketing. Denk hierbij aan het online marketingbureau of de SEO-specialist die zich op SEO en SEA richt. Of de SEO tekstschrijver die alles over content marketing weet. Veel bedrijven werken samen. Zo huren de meeste online marketingbureaus een SEO tekstschrijver in.

SEO tekstschrijver zelf inhuren

Online marketing voor het MKB begint allemaal met content: hiermee maak je het bedrijf zichtbaar. Dit is content voor de website of webshop en social media, maar ook content voor adverteren. Tip: huur zelf een SEO tekstschrijver in. Dit hoeft niet via het marketingbureau, zo bespaar je weer een hoop kosten.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Het team van Bianca Walraven richt zich volledig op een goede vindbaarheid in zoekmachines en een goede zichtbaarheid op social media. Vraag informatie of een vrijblijvende offerte aan.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy