Online marketing bureau: waarom je deze beter niet inhuurt!

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

Een online marketing bureau inschakelen? Veel bedrijven of webmasters denken dat dit erbij hoort. Fout! Hoewel ik verschillende SEO diensten aanbied leg ik je graag uit dat je niet alles nodig hebt. Er zijn namelijk situaties waarbij je flinke kosten kunt besparen. Ik geef je vijf redenen om geen online marketing bureau in te schakelen.

Wat is een online marketing bureau?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Voordat je het marketingbureau bennadert moet je natuurlijk wel weten wat je precies inschakelt. Dat is een online marketing bureau? Marketing staat voor alle handelingen om een product, dienst, website of merknaam te promoten. Online marketing richt zich op deze promotie via het internet.

Dat is dus precies waar het online marketing bureau zich mee bezighoudt: promotie via het hele internet. Hier zijn verschillende kanalen voor zoals zoekmachine optimalisatie, social media marketing of online advertising.

Waarom je géén online marketing bureau inschakelt

Een online marketing bureau kost geld, heel veel geld. Gemiddeld zijn bedrijven tussen de € 250 en € 1000 per maand kwijt, soms nog wel meer. Jawel per maand, want een eenmalige actie heeft niet zoveel nut. Voor kleine of startende ondernemers is een online marketing bureau dan ook een flinke investering. Maar ook voor grote bedrijven kan dit soms net een stap te ver zijn.

Wanneer ga je wel en wanneer juist niet voor een marketingbureau? Bekijk de vijf belangrijkste redenen om geen geld aan het marketingbureau uit te geven.

1. Je staat bovenaan in zoekmachines

Hoe goed scoort jouw website daadwerkelijk? Veel webmasters/bedrijven hebben helemaal niet in de gaten dat ze al redelijk bovenaan in de zoekresultaten staan. Dit controleer je heel eenvoudig via tools als Semrush, Ahrefs of Ubersuggest.

Wanneer een bedrijfswebsite maandelijks meer dan 25.000 organische bezoekers ontvangt dan is het eigenlijk helemaal niet nodig om de diensten van een online marketing bureau af te nemen. Het is echter wel noodzaak om de website actief te houden, zo blijf je hoge positie in zoekmachines ook behouden.

2. Omdat linkbuilding gevaarlijk is

Veel webmasters zweren bij linkbuilding. Dit werkte vroeger ontzettend goed en tegenwoordig nog steeds, hoewel het effect wel afneemt. Google geeft namelijk aan dat linkbuilding oftewel betalen voor backlinks/ linkruil niet is toegestaan. En dat is nu net wat onder SEO wordt verstaan.

Dat je dit uiteindelijk een afstraffing oplevert, dat vertelt niemand je erbij. Maar in de praktijk gebeurt het wel, er zijn namelijk al aardig wat websites flink op linkbuilding afgestraft. Wil je toch linkbuilding toepassen? Wees er dan zeker van dat het online marketing bureau een natuurlijk linkprofiel voor jou opbouwt. Daar bereik je veel meer mee.

3. De doelgroep is niet bekend

Het online marketing bureau zal jou vertellen dat je vindbaar moet zijn. Er worden diverse middelen aangegrepen om die vindbaarheid te verbeteren. Binnen enkele maanden sta je op de eerste pagina van Google. Het levert je misschien extra websitebezoekers op maar de omzet blijft gelijk.

Wat gaat er mis? De doelgroep is niet bekend. De content op je website maar ook gebruikte zoektermen moeten namelijk afgestemd zijn op de doelgroep. Zolang je de doelgroep nog niet kent heeft het ook geen zin om een online marketing bureau in te schakelen. Ontdek vooraf je ideale klant.

4. De webdesigner onderhoudt de website

Heb je de website/webshop door een webdesigner laten maken en zorgt deze ook voor technisch onderhoud? Ook dan heb je geen online marketing bureau nodig. In ieder geval niet wanneer het op het onderhoud van je website aankomt. Veel webdesigners hebben voldoende kennis van SEO en kunnen en zullen je website technisch optimaliseren. Dat hoef je niet dubbel uit te besteden, bespaar je die extra kosten.

Een goede navigatie op de website, een mobielvriendelijk design en een korte laadtijd, zomaar wat factoren die bepalen of een website hoger of lager in Google staat.

5. Je hebt al een SEO tekstschrijver

Het hele internet draait om content. Met een goed geschreven content ben je beter zichtbaar in de organische zoekresultaten. Het kan je zelfs de eerste positie in Google opleveren. Het online marketing bureau weet dit ook wel en biedt daarom altijd content aan, gecreëerd door de SEO tekstschrijver.

Maar wanneer je zelf al een goede SEO tekstschrijver hebt dan is het helemaal niet nodig om deze dienst bij het online marketing bureau af te nemen. Bovendien bespaar je ook nog eens veel geld want je hoeft alleen de tekstschrijver te betalen en geen tussenpersoon.

Maar dan wel de ervaren SEO tekstschrijver!

Wil je een goede SEO tekstschrijver inhuren? Dan is het belangrijk dat je op verschillende zaken let. Bijvoorbeeld de effectiviteit van SEO teksten. Als SEO tekstschrijver scoor ik met eigen websites hoog in Google. Ook voor veel opdrachtgevers is dit gerealiseerd. Een hoge positie in Google levert meer websitebezoekers op. Op de eindstreep betekent dit ook een hogere omzet, maar alleen wanneer de teksten ook verleiden. Wil je ook goed zichtbaar zijn in zoekmachines, neem dan contact op. Samen bespreken we de mogelijkheden en hoor je alles over de kosten.

Ik verleid je niet met mooie praatjes, je weet zelf heel goed wat je nodig hebt. Wil je advies omtrent je zichtbaarheid of de inhoud van je website, dan is dit altijd mogelijk. Een eerste en eenvoudig advies is gratis en verplicht je tot niets.

Wat moet dat kosten?

Online marketing kost geld, dat is een feit. Ondernemers besteden maandelijks tussen de € 200 en € 2000 aan marketingtechnieken, soms nog wel meer. Om ondernemen betaalbaar te houden vind je hier reële tarieven. Ook met een klein budget is het mogelijk om aan je vindbaarheid te werken. Bijvoorbeeld wanneer je budget op € 70 per maand ligt. Natuurlijk duurt het dan wat langer voordat je resultaten boekt, maar elke stap is er een voorwaarts.

Ben je benieuwd naar de kosten omtrent het online marketing bureau of een SEO tekstschrijver? Informeer naar de mogelijkheden. Dankzij een samenwerking met specialisten is het mogelijk om (bijna) alles onder één dak te regelen. Vraag de tarievenkaart aan. Wil je liever eerst wat informatie, neem dan contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven