Online marketing bureau: waarom je deze beter niet inhuurt!

Een online marketing bureau inschakelen? Veel bedrijven of webmasters denken dat dit erbij hoort. Fout! Bij veel online marketing bureaus betaal je voor diensten die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Ik geef je vijf redenen om geen online marketing bureau in te schakelen (en het bespaart ook nog eens een hoop geld).

Wat is een online marketing bureau?

Voordat je het eerste het beste marketingbureau inschakelt moet je natuurlijk wel weten wat je precies inschakelt. Dat is een online marketing bureau? Marketing staat voor alle handelingen om een product, dienst, website of merknaam te promoten. Online marketing richt zich op deze promotie via het internet.

Dat is dus precies waar het online marketing bureau zich mee bezighoudt: promotie via het hele internet. Hier zijn verschillende kanalen voor zoals zoekmachine optimalisatie, social media marketing of online advertising.

Waarom je géén online marketing bureau inschakelt

Een online marketing bureau kost geld, heel veel geld. Gemiddeld ben je tussen de € 250 en € 1000 per maand kwijt. Jawel per maand, want een eenmalige actie heeft niet zoveel nut. Voor kleine of startende ondernemers is een online marketing bureau dan ook een flinke investering. Maar ook voor grote bedrijven kan dit soms net een stap te ver zijn.

Wanneer ga je wel en wanneer juist niet voor een marketingbureau? Bekijk de vijf belangrijkste redenen om geen geld aan het marketingbureau uit te geven.

1. Je staat bovenaan in zoekmachines

Hoe goed scoort jouw website daadwerkelijk? Veel webmasters/bedrijven hebben helemaal niet in de gaten dat ze al redelijk bovenaan in de zoekresultaten staan. Dit controleer je heel eenvoudig via tools als Semrush, Ahrefs of Ubersuggest.

Wanneer een bedrijfswebsite maandelijks meer dan 25.000 organische bezoekers ontvangt dan is het eigenlijk helemaal niet nodig om de diensten van een online marketing bureau af te nemen. Het is echter wel noodzaak om de website actief te houden, zo blijf je hoge positie in zoekmachines ook behouden.

2. Omdat linkbuilding gevaarlijk is

Veel online marketing bureaus zweren bij linkbuilding. Dit werkte vroeger ontzettend goed en tegenwoordig nog steeds, hoewel het effect wel afneemt. Google geeft namelijk aan dat linkbuilding oftewel betalen voor backlinks/ linkruil niet is toegestaan. En dat is nu net wat veel marketingbureaus wél doen.

Dat je dit uiteindelijk een afstraffing oplevert, dat vertellen ze er liever niet bij. Wil je toch linkbuilding toepassen? Wees er dan zeker van dat het online marketing bureau een natuurlijk linkprofiel voor jou opbouwt. Zo niet dan is het weggegooid geld.

3. De doelgroep is niet bekend

Het online marketing bureau zal jou vertellen dat je vindbaar moet zijn. Er worden diverse middelen aangegrepen om die vindbaarheid te verbeteren. Binnen enkele maanden sta je op de eerste pagina van Google. Het levert je misschien extra websitebezoekers op maar de omzet blijft gelijk.

Wat gaat er mis? De doelgroep is niet bekend. De content op je website maar ook gebruikte zoektermen moeten namelijk afgestemd zijn op de doelgroep. Zolang je de doelgroep nog niet kent heeft het ook geen zin om een online marketing bureau in te schakelen.

4. De webdesigner onderhoudt de website

Heb je de website/webshop door een webdesigner laten maken en zorgt deze ook voor technisch onderhoud? Ook dan heb je geen online marketing bureau nodig. Sterker nog: veel marketeers of SEO experts hebben weinig kennis van technische optimalisatie van websites. Terwijl dit wel een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie vormt.

Een goede navigatie op de website, een mobielvriendelijk design en een korte laadtijd, zomaar wat factoren die bepalen of een website hoger of lager in Google staat. Wanneer het marketingbureau hier niks mee doet dan kun je net zo goed je geld in het water gooien.

5. Je hebt al een SEO tekstschrijver

Het hele internet draait om content. Met een goed geschreven content ben je beter zichtbaar in de organische zoekresultaten. Het kan je zelfs de eerste positie in Google opleveren. Het online marketing bureau weet dit ook wel en schakelt vaak een externe SEO tekstschrijver in.

Maar wanneer je zelf al een goede SEO tekstschrijver hebt dan is het helemaal niet nodig om deze dienst bij het online marketing bureau af te nemen. Bovendien bespaar je ook nog eens veel geld want je hoeft alleen de tekstschrijver te betalen. Zou je dit via het online marketing bureau laten doen dan berekenen ze de kosten van de tekstschrijver aan jou door, inclusief een commissie voor henzelf.

Maar dan wel de betere SEO tekstschrijver!

Let een beetje op met het inhuren van een SEO tekstschrijver. Je hebt de keuze uit meer dan 10.000 tekstschrijvers, allemaal met verschillende kwaliteiten en prijzen. Wil je een beetje goed vindbaar zijn in zoekmachines dan heb je een SEO tekstschrijver nodig die zelf hoog in zoekmachines scoort. Waarom? Omdat dit iemand is die weet hoe zoekmachines werken.

Net als het feit dat alleen online marketing bureaus die bovenaan in de zoekresultaten staan ook écht kennis van SEO hebben. De rest van de tekstschrijvers en marketingbureaus proberen je met mooie praatjes te verleiden.

Wat moet dat kosten?

Voor het online marketing bureau ben je zeker € 250 per maand kwijt, de kosten lopen makkelijk tot € 1000 en misschien wel meer op. Elke maand weer. Een SEO tekstschrijver is een stuk goedkoper en vaak ook nog eens effectiever. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat de (bedrijfs)website technisch in orde is.

De dure tekstschrijvers, vaak staan ze niet eens bovenaan in Google, hanteren tarieven tussen de €150 en €250 per tekst. Niet hier! Je betaalt zeker de helft minder én ontvangt kwaliteit. Vraag gerust naar informatie of een vrijblijvende offerte. Ook wanneer je tóch een online marketingbureau nodig hebt, want je regelt het allemaal onder één dak.