Online communicatiemiddelen voorbeelden

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

Heel praktisch: online communicatiemiddelen. Voorbeelden hiervan nodig? Niet zo moeilijk, er zijn namelijk meer dan genoeg online communicatiemiddelen. Eentje hiervan heb je voor je neus: de website. Maar er is natuurlijk nog veel meer mogelijk, bijvoorbeeld social media. Ontdek hoe je het beste met je doelgroep communiceert.

Uitleg over online communicatiemiddelen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wat zijn eigenlijk online communicatiemiddelen? Een communicatiemiddel is een methode om met een doelgroep te communiceren. Je zou kunnen zeggen in gesprek gaan maar de communicatie is soms eenzijdig.

Online communicatiemiddelen omschrijft alle communicatie via het internet. Dus niet via televisie, radio of drukwerk.

Internet valt onder medium

Een medium is een overdrager van iets. Zo heb je de gegevensdrager waaronder de USB-stick of de cd-rom, maar ook het internet is een medium. Internet is een modern en goed middel om iets over te dragen. Het is zelfs de meest toegankelijke methode omdat het internet wereldwijd beschikbaar is. Ook niet onbelangrijk: ruim 60% van de wereld heeft toegang tot het internet.

Dit betekent dat je niet alleen de doelgroep in eigen land bereikt maar ook in andere landen. Houd wel rekening met lokale verschillen. Zo hebben 99% van de Nederlanders thuis internet terwijl dit in Afrika slechts 25% betreft.

Online communicatiemiddelen voorbeelden

Er zijn zoveel manieren om met de doelgroep te communiceren, vaak weet je niet waar je voor moet kiezen. Daarom vind je hieronder vijf populaire online communicatiemiddelen voorbeelden. Inclusief een beschrijving hiervan.

1. website of webshop

Vaak wordt een website of webshop niet tot de online communicatiemiddelen berekend. Terwijl het juist het allerbelangrijkste communicatiemiddel is! Met een website laat je namelijk zien wat je te bieden hebt. Dit kan om diensten, producten, informatie, een mening of iets anders zijn. Websites zijn namelijk bedoeld voor het delen van content. Deze content bestaat uit teksten, afbeeldingen, video’s of documenten.

Het voordeel van een website is dat je hier heel veel mensen mee bereikt. Wanneer deze website ook nog eens goed vindbaar is in zoekmachines kun je makkelijk honderden tot duizenden bezoekers per maand verwachten. Bovendien is het met een website heel makkelijk om deze op de doelgroep af te stemmen en de juiste mensen aan te trekken.

2. Social media

Social media staat absoluut op de tweede plaats met betrekking tot online communicatiemiddelen. Je hebt de keuze uit verschillende social media waaronder Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, WhatsApp en Instagram. Voor zakelijk gebruik is er ook nog LinkedIn.

Op social media vind je specifieke doelgroepen. Zo houden de meeste jongeren zich bezig met TikTok, YouTube en Snapchat. Twintigers en dertigers zitten vaker op Instagram terwijl de veertigplussers juist weer op Facebook en Twitter te vinden zijn.

Voordeel van social media als online communicatiemiddel is de interactie: mensen kunnen direct hun vraag stellen of je reageert als bedrijf op vragen of reacties.

3. E-mail

Misschien ietwat ouderwets maar het werkt nog steeds: e-mail als online communicatiemiddel. Bedrijven gebruiken de e-mail vooral voor het versturen van nieuwsbrieven of het op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen rondom het bedrijf.

Dan is er ook nog zoiets als de koude acquisitie mail. Dit is het actief werven van nieuwe opdrachtgevers of klanten via de e-mail. Het gaat hier dan om opdrachtgevers of klanten die het bedrijf of de ondernemer niet kennen. Ongevraagde verkooppraatjes dus, hoewel dit niet altijd op prijs wordt gesteld.

4. QR code

Steeds meer bedrijven plaatsen een zogenaamde blokjescode op hun product, in een folder of op een poster. Wanneer iemand deze QR code met zijn smartphonecamera kent wordt hij vaak doorgeleid naar een website met specifieke informatie.

5. Zoekmachinemarketing

Onder zoekmachinemarketing vallen SEO en SEA. Dit is gericht op een hoge positie in de organische zoekresultaten (SEO) of adverteren in zoekmachines (SEA). Beiden hebben hun voor- en nadelen.

SEO laat wat langer op resultaten wachten maar wanneer deze resultaten er eenmaal zijn dan blijven ze ook lange tijd behouden. Terwijl SEA op de korte termijn resultaten boekt. Wanneer je echter met SEA stopt dan is het resultaat ook direct weg.

Overige online communicatiemiddelen

Er is op het gebied van online publicatie nog veel meer mogelijk. Denk maar eens online adverteren middels banners, in apps of games, via affiliate marketing, online video’s, tekstlinks maar ook sponsoring.

Nog meer online communicatiemiddelen voorbeelden nodig? Denk eens aan online PR middels blogs, vlogs en webinars.

Helemaal een hype is viral marketing. Hierbij is het de bedoeling om viraal te gaan oftewel ervoor te zorgen dat een video of afbeelding duizenden tot misschien wel miljoenen keren wordt bekeken en gedeeld.

Belangrijk: communiceren via de website en social media

De meest belangrijke communicatiemiddelen (online) blijven toch de website en social media. Met een website wil, nee MOET je bovenaan in zoekmachines staan. Een eerste positie in Google levert je namelijk een dikke 24% van al het zoekverkeer op. Maar ook een tweede en derde positie zijn hartstikke goed, deze leveren 15% of 11% op.

Dan heb je nog social media, kies wel het juiste platform. Werk je B2B dan ben je actief op LinkedIn maar ook op Instagram vind je ontzettend veel bedrijven. Wie nieuwsberichten of roddels verspreidt kan zich beter op Twitter richten. Maar zijn consumenten jouw doelgroep dan zit je op Facebook, Instagram en Pinterest goed. Ga je voor jongeren of gamers? Dan moet je op TikTok, YouTube of Snapchat zijn.

Hulp bij een goede online zichtbaarheid

Het is nog niet zo eenvoudig om goed zichtbaar te zijn in zoekmachines en op social media. Heb je hier hulp bij nodig of wil je weten hoe je dit doet? Met goede content zorgen we voor een net zo goede online zichtbaarheid. Hiermee trek je meer bezoekers (website) of vergroot je het aantal volgers of interactie (social media). En je omzet? Die zie je met de tijd groeien.

Schakel hulp in bij het goed zichtbaar zijn op internet. Doe jij dit niet dan schakelt jouw concurrent wel hulp in. Zorg dus dat je de concurrent voor bent. Neem contact op en vraag om informatie of advies óf informeer naar de kosten.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven