Omgaan met kritiek voor ondernemers

Bijgewerkt: 11 augustus 2021

Hoe meer naamsbekendheid of zichtbaarheid, hoe meer kritiek je ontvangt. Ook meer complimenten, maak kritiek blijft nu eenmaal langer hangen. Voor veel ondernemers is het lastig om met afwijzing of kritiek om te gaan. Laat je niet ondersteboven lopen, die kritiek is vaak onterecht. Ik geef je vijf tips om goed met kritiek om te leren gaan.

Mijn naam is Bianca, (SEO) tekstschrijver. Met mijn spraakmakende blogs bereik ik maandelijks meer dan 40.000 bezoekers die via Google binnenkomen. Een goede zichtbaarheid leidt tot steeds meer kritiek. Inmiddels heb ik zoveel kritiek over me heen gekregen dat ik hier perfect mee om kan gaan. Daarom laat ik je zien hoe je als ondernemer steviger in je schoenen staat.

Tip 1: eenderde van de mensen vindt jou niet leuk

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het helpt om te bedenken dat 33% van de mensen jou helemaal niet leuk vindt. Dat hoeft ook niet want je kunt nu eenmaal niet met iedereen de beste vrienden zijn. Kijk eens kritisch om je heen, waarschijnlijk heb je met ongeveer eenderde van de mensen ook geen klik. Dit is vrij normaal en heb je te accepteren. Bedenk dus dat 33% van de mensen sowieso al kritiek op jou heeft, zelfs als je niks verkeerds doet.

Tip 2: je bent beter dan de rest, onthoud dat

Ondernemers ervaren grote concurrentie, in welke branche of niche je ook werkzaam bent. Op het moment dat jij doorgroeit en misschien wel beter bent dan de rest ga je kritiek van andere ondernemers krijgen. Maar het kan ook dat consumenten je bekritiseren omdat je ‘hun vertrouwde leverancier’ bedreigt.  Zie dit soort kritiek dan ook als een teken van groei. Het is belangrijk om vooral door te blijven pakken.

Tip 3: lees tussen de regels door

Veel kritiek is onterecht en slechts een teken van frustratie. Lees stukjes kritiek maar eens drie keer achter elkaar. Vaak kom je er helemaal niet uit wat die persoon nu eigenlijk wil. Of nou ja, stiekem weet je dat wel: degene doet niets anders dan zijn frustratie op jou botvieren.

Er zullen ook stukjes kritiek voorbijkomen waar je iets aan hebt. Bijvoorbeeld wanneer je opmerkingen over je productaanbod, taalfouten in je blogpost of de kwaliteit van je diensten krijgt. Lees tussen de regels door en probeer te ontdekken waar je verbeterpunten liggen.

Tip 4: bekijk je doelgroep

Je bouwt veel naamsbekendheid op. Wanneer je met je kop boven het maaiveld uitsteekt is het makkelijker om jou te grazen te nemen. Alles bij elkaar levert een goede zichtbaarheid je veel kritiek van concurrenten op, terwijl je klanten misschien razend enthousiast zijn. Nu komt het makkelijkste gedeelte: die concurrenten met kritiek behoren niet tot je doelgroep.

In de praktijk zal dit vaak het geval zijn. De grootste kritiekgevers zijn niet je klanten of opdrachtgevers maar jaloerse concurrenten. Die concurrenten hebben geen behoefte aan jou en jij hebt ook geen behoefte aan hen. Zorg dat je doelgroep jou ontdekt. Bijvoorbeeld door flink aanwezig te zijn op social media en door ervoor te zorgen dat je zichtbaar bent in zoekmachines. Je moet minimaal 7 keer bij je doelgroep zichtbaar zijn voordat deze naar je toestapt.

Tip 5: verlaag je niet tot eenzelfde niveau

Van kritiek gaat een dreiging uit. Anderen vinden je niet leuk en je voelt je gedwongen om in de verdediging te gaan. Het is belangrijk om dit vooral niet te doen. Wanneer klanten of opdrachtgevers kritiek hebben bekijk je eerst of dit wel terecht is. Zo ja: reageer op een vriendelijke manier en probeer het probleem op te lossen.

Krijg je kritiek van andere ondernemers of is de kritiek onterecht? Negeren is de beste optie. Bedenk dat die ander zichzelf belachelijk maakt. Klanten hebben minder vertrouwen in ondernemers die andere ondernemers of bedrijven bekritiseren. Scheldende klanten of opdrachtgevers worden niet serieus genomen. Verlaag je dus niet tot eenzelfde niveau maar blijf altijd professioneel.

Hoe ik omga met kritiek

Toegeven, omgaan met kritiek is ontzettend lastig. Kritiek van opdrachtgevers heb ik nog nooit gehad, wel van concurrenten. Mijn allereerste kritiek ontving ik in 2019. Dat was de periode dat mijn website steeds zichtbaarder werd in zoekmachines. Die eerste kritiek was dan ook afkomstig van een andere tekstschrijver en stond op Twitter. Ik kreeg voor mijn gevoel een klap in mijn gezicht. Onbegrip: “wat deed ik fout?” of “ben ik echt zo slecht?” Door onzekerheid maakte ik zelfs verkeerde keuzes.

Uiteindelijk zocht ik hulp, en met succes. Je leert waarom anderen kritiek geven (vaak alleen maar uit frustratie). Ook leer je hoe je waardevolle informatie uit kritiek haalt en ten gunste van je groeimogelijkheden inzet. Bovendien leer je dat een proffesionele ondernemer nooit maar dan ook nooit op social media gaat lopen klagen. Dat was misschien wel mijn belangrijkste les.

Het jaar daarop kwam er tweemaal opnieuw kritiek, zowel op Facebook als op Instagram. Ook weer van jaloerse concurrenten. Ik moest eerst even een brok wegslikken maar gebruikte die kritiek om mijn diensten maar ook mijn website te verbeteren, waardoor ik nóg sneller in Google steeg.

In 2021 werd een artikel van mij een aantal maal op LinkedIn gedeeld. Dit keer leverde de kritiek (yes, weer concurrenten) mij niets anders dan een glimlach op. De frustratie van andere ondernemers gaf mij meer zelfvertrouwen. Bovendien steeg het desbetreffende artikel op een 1-woord zoekterm van positie 50 naar positie 16 in Google, en dat in slechts een week tijd. Een cadeautje!

“Kritiek geeft mij voeding om door te groeien en versterkt mijn positie”

Zoek hulp en haal het beste uit kritiek

Mijn advies: zoek hulp bij het leren omgaan met kritiek. Met bovenstaande tips moet dit lukken, maar wanneer je er last van blijft houden schakel je een professional in. Het helpt je echt, probeer het maar eens.

Nog een extra tip: probeer anderen er niet van te overtuigen om aan jouw kant te staan. Feitelijk zak je dan tot hetzelfde lage niveau, iets dat je absoluut niet moet doen. De meest succesvolle ondernemers houden wijselijk hun mond.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven